Grønne prikker

Hei!
I dag oppdaget jeg at det har kommet mange små, grønne prikker på glasset i alvariet mitt! Algespiserene spiser det ikke. Hva er dette, og hvordan får jeg det bort?

Det er helt normalt at et akvarium får noen algeprikker av det slaget. De sprer seg sjelden mye, og er gjerne konsentert i en del av akvariet. Forskjellen på denne prikkete algetypen og vanlige grønnalger, er at prikkealgene sitter veldig godt fast (hardt) og man må derfor bruke algeskrape med barberblad for å få dem bort.
I vanlige tilfeller ved rengjøring av glasset for alger, bruker jeg en dott vanlig hvit filtervatt og gnir det fort vekk. Men til disse grønne prikkene må jeg bruke vanlige algeskraper av typen med barberblad.

Alle zoobutikker selger algeskraper. Bare si at du vil ha en av den typen med skaft og barberblad. IKKE velg den med magnet, for den skraper ikke vekk prikkealger (de sitter for hardt, magnetalgeskraper er ikke kraftig nok).
Takk for godt svar, mona o!
Da skal kavariet snart være blankt og fint igjen
Hos meg holder det å dra en plastskrape over et par ganger på de grønne prikkene. Altså ikke barberblad Du får se hva som hjelper hos deg.
Algeskrape med barberblad
Vil anbefale å kjøpe algeskrape med barberblad for å fjerne alger fra glasset. Marina sin er bra. Den har en barberblad del og en myk del for de lette algene.

Magnetskrapene kan tiltrekke seg sand som kan/vil ripe opp glasset

Mvh

Raymond
Jeg bruker sånne svamper man får kjøpt i matvarebutikker. De som har en fin og en grov side. Tar alle de grønne prikkene på glasset

Ps: Ray: artig avatar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap