Eheim 2075: originalt filtermateriale godt nok?

I mitt nye Eheim 2075 følger det med fire like store kurver med filtermateriale. I de to nederste korgene finnes hule, rifla plastikkrør, MECHpro, deretter en kurv BIOmech og til sist en kurv SUBSTRATEpro.

Filteret er ikke startet opp, men skal gå i en normalt (til høyt) belastet 250l.

Er dette et godt utgangspunkt, eller bør jeg velge å legge til mer biologisk filtermedia? I forgjengeren 2028 var vel filtersammensetningen noe anderledes, med mer SUBSTRATEpro? Forslag mottas med takk..

Jeg ser på enkelte fora at den nye MECHpro omtales som underlegen den gamle MECHen av keramikk. Er dette bare synsing basert på fordommer mot tilsynelatende billig plastikk, eller er det hold i slike påstander?
Jeg har en tendens til å stole på at Eheim vet hva de gjør De har mange årtier med erfaringer innen utstyr til akvaristikken, så jeg tror helt sikkert de har funnet frem til en kvalitetsløsning.

Prøv det. Som sagt; Eheim har vist seg som pålitelige gjennom lang, lang tid, så et filtermedie fra dem ville jeg ikke forkastet, bare fordi det er noe nytt jeg ikke har sett før.
Jeg har nettopp installert enn 2075. Den begynner å virke nå. (biologisk)

Det kan godt hende at de gamel mech rørene gav bedre biologisk effek, men rent intuitivt vil jeg tro at den nye Mechpro er overlegen på mekanisk rensing. Biomech og substrat pro har uansett ekstremt stor overflate. så jeg tror det er godt nok. Om ikke til 600l med hard belastning så ihvertfall nære.


Det jeg la merke til er at kurvene ikke er helt fulle. Kan fylles på et par desiliter ekstra materiale.


Er så langt meget fornøyd. Enkelt å bruke, og lite støy. Eneste jeg savner er at ublåsningen kunne vært justerbar.



-Tim
Jeg har ett 2076 3e filter som er det samme som 2075 bare med annen topp på filteret.
Jeg valgte å bruke det originale filtermaterialet bortsett fra den ene kurven med MECHpro som ble byttet ut til SUBSTRATpro.
I bunnen har jeg 1 kurv med MECHpro og blåfiltermatte.
Over så har jeg 1 kurv BIOmech.
På toppen har jeg 2 kurver SUBSTRATpro og hvit filtmatte i den øverste kurven.

Jeg er veldig fornøyd med mitt oppsett av filtermateriale og bruker BIOmech og SUBSTRATpro kombinasjon i ett 2071 og ett 2028 filter også.

Hvor gjør du av blåfiltermatten? Under den nederste kurven, eller mellom Mechpro og biomech?


Jeg har vurder å bytte ut den ene mechproen da jeg ikke klarer å se hensikten med to kurver i mitt oppsett. Hva er best av biomech og substrat pro? De har jo samme overflate/liter.

Tenker også å eventuelt sette nitratfilter inn i stedet.


-Tim




Tim
Hvor gjør du av blåfiltermatten? Under den nederste kurven, eller mellom Mechpro og biomech?


Blåmatteskiven pleier å skulle ligge på toppen av Mech'en i filterets nederste kurv. Den skal altså ligge oppå Mech'en nedi kurven, slik at overflaten på blåsvampen er kant-i-kant med kurvens kant.

Takk for svar Mona O. Kan du si hva som er hensikten med denne "ekstra" svampen?

Jeg har fått inntrykk av at slike rør (mechpro) regnes for å være bedre. Er det for at det biologiske mediet skal kunne gå lengre mellom rengjøring?

Får blåfiltermatte om noen dager, så da skal jeg sette inn en bit. Hvor tykk vil du annbefale? 1-2cm?


-Tim
Blåsvampen har dobbel funksjon; den filtrerer bort partikler og gir klart vann, samtidig som den har plass til å huse millioner av nyttige filterbakterier.
Jeg har aldri tenkt over tykkelsen på disse skivene, de kommer jo ferdig formskåret i eske til disse filterne. Men jeg gjetter at den er ca 1-1½ cm tykk normalt.
Ikke ta særlig tykkere enn det, da går den bare fortere tett og da bremser den vannstrømmen.

Forskningen går fremover, og Eheim er jo en mester på området. Jeg er sikker på at de har lagt mye arbeid bak hver eneste millimeter av utformingen på den nye Mech'en sin. I varetekst jeg har lest om produktet på utenlandske nettbutikker, står det at den har "dirt trapping pockets", dvs de fanger opp mere rusk og rask enn de gamle gjorde. Alt i alt: klarere vann og bedre partikkelfiltrering, samt økt biologisk filtrering pga den nye Mech'ens porøse overflate (til forskjell fra den gamle, som var mere glatt i overflaten, og dermed ikke hadde plass til så mye filterbakterier).
De som kommer ferdig skåret er jo prefiltermatter. Mener du å dytte inn en til. Da blir det i såfall blåfilter både før og etter Mechpro. For klart vann er det jo også en matte med Ehfisynth helt til slutt.

Enig i det med bakterier ja.

Tror jeg gjør som følger: Installerer blåfilter i den nederste kurven over Mechpro, og bytter ut den andre kurven med Mechpro til Biomech.

Da har jeg en kurv med Mechpro/blåfilter, to kurver med biomech og en kurv med Substrat pro.

Høres dette fornuftig ut?

-Tim
takker for innspill. Blåfiltermatten i 2075 ligger forøvrig i et eget rom, og ikke oppå mechen...
Ja. Tror Mona O ble litt forvirret siden dette er nytt på Pro3 serien. Jeg fyllte opp kurven med Substrat Pro og erstatten en kurv med Mech Pro Med Substrat pro. Virker fint så langt. Det er ikke plass til en ekstra blåfiltermatte, men tror ikke det er nødvendig.



-Tim
Tim
Ja. Tror Mona O ble litt forvirret siden dette er nytt på Pro3 serien. Jeg fyllte opp kurven med Substrat Pro og erstatten en kurv med Mech Pro Med Substrat pro. Virker fint så langt. Det er ikke plass til en ekstra blåfiltermatte, men tror ikke det er nødvendig. -Tim


Hei Tim!

Skal snart sette opp ett 2075. Ble du fornøyd med endringene du gjorde i forhold til filtermaterialet? Værd det å bestille opp å endre standard oppsett?

har nå satt opp 2 stk 2075 med orginalt filteroppsett..... det funker som bare det.... både på vannkvalitet og gjennomstrømming...... rett og slett bare tull og endre med mindre man ønsker å bruke enda mer penger enn nødvendig.... det ene går i discus kar og det andre i tropheus kar..... dette er fisk med høye krav til alt som har med filter å gjøre....
Frode Berntzen
har nå satt opp 2 stk 2075 med orginalt filteroppsett..... det funker som bare det.... både på vannkvalitet og gjennomstrømming...... rett og slett bare tull og endre med mindre man ønsker å bruke enda mer penger enn nødvendig.... det ene går i discus kar og det andre i tropheus kar..... dette er fisk med høye krav til alt som har med filter å gjøre....


Det er notert
Nei, merker ikke forskjell. Jeg bare liker å gjøre ting opptimalt. Er relativt lav belastning hos meg, så ikke noe problem. Originalt filtermateriale er helt ok, men kurvene med Substrat og Biomech er ikke fulle så det er mer potensial å hente.


-Tim
Siterer fra bruksanvisningen: "Pass på: Ikke fyll filterinnsatsene for mye, da det fører til at de ikke sitter nøyaktig." sitat slutt.

Jeg har et slikt 2075 filter, men vannet blir ikke klart? noen tips om hva jeg kan gjøre?
Filteret har nå gått i ca 4 uker. Ser ut som jeg har hatt et par spiseskjeer med melk i karet liksom.
Jeg opplevde det samme med det ene av mine to nye Eheim Pro 3 2073.
Der er kurvene annerledes og filtermaterialet lagt inn på en helt annen måte enn den tidligere Pro-serien. Blåsvampen ligger nå øverst i filtertønnen.
Da jeg fikk så støvete vann med den ene 2073'en gikk jeg og irriterte meg over det ganske lenge. Siden filteret er relativt nylig satt opp, tenkte jeg ikke på at det kunne være noe særlig skitt i det enda, så jeg renset det ikke.

Men her om dagen åpnet jeg det, og rett under lokket, i et hull i den blå svampskiven, fikk jeg øye på årsaken; en stor kladd med sammenpakket og delvis råtnet plante-materiale. Den fungerte som rene proppen.
Fikk den fjernet, i tillegg til litt mere "kladder" jeg fant under, og dette hjalp betraktelig å få fjernet.
Men jeg tror jeg har fått infusorier eller noe pga dette, for vannet blir ikke helt klart likevel, det har et "støvete" inntrykk selv om det ble MYE bedre etter at den "brune slimproppen" ble fjernet.

Jeg tror det samme er tilfelle hos deg; infusorier. Dette kommer av "overdose" med næring, enten i form av plantegjødsel, fiskebæsj, fiskefôr og annet som kan nedbrytes.
Har du brukt noen form for plantenæring i karet etter at du satte det opp, enten i vannet eller i form av kuler i bunnlaget? Har du fisk i karet enda?
Takk for godt svar.

Karet er kanskje 2 mnd gammelt. Kjørte med orginalt juwel filter i 6 uker, kjørte med det orginale og Eheim i 2 uker og etter det 2 uker med kun Eheim.
Har hatt flytende plantegjødsel ved 3 vannbytter, dog i moderate mengder. Har hatt næringstabelett i ved ett tilfelle (delte 1 tabelett i 4 som jeg fordelte i karet).

Hadde også en del selvplukket sten. den tok jeg ut for en uke siden iom jeg lurte på om det kunne være årsaken. Har ikke åpnet filteret ennå, etter det ble startet. Men skal sjekke det som du sier.

Har faktisk gått så langt at i går byttet jeg bunnmaterialet, fra fin fin grus til biltema grov sand. Da ble alt vannet byttet med unntak av 50 liter.
Grunnen til jeg byttet var at jeg hadde to typer sort grus i karet. Den ene vet jeg er god, har den i to andre kar, men usikker på den andre grustypen. Syntes den støvet veldig. Til tross for god skylling føre jeg la den i. Etter det har vannet alltid vært grumsete.
Så til resultatet: Vannet ser i dag ut som i går før jeg byttet bunnmaterialet, det har nå gått ca 24 timer etter bytte. Det var svært lite "støv" fra Biltema sanden.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap