Gravid guppy? : )

Hei !
Den 20.Juni fikk jeg 2 guppyer av ei venninne, en hu og en hann.
Hu'a er veldig tjukk og har svarte prikker bak, så tror hun er gravid : )
Men når vet jeg at hun skal til og føde?
Jeg har også kjøpt et yngelbur, men har hørt at det er lurest og la hu'a føde i akvariet også fiske opp yngelen i yngelboksen etterpå ?
Hun har vært tjukk siden April/Mai, tror jeg. Er det ikke snart på tide at hu føder da? hehe
Hun svømmer litt sidelengs av og til, og virker litt slapp.
Men hannen følger etter henne hele tiden, det ser ut som at hun irriterer seg litt over han.
Håper yngelen snart kommer, har forresten en stor og en liten plante og andre pynteting som ygelen kan gjemme seg i : )
Guppyen din er helt sikkert gravid, hunn guppyer er det nesten konstant.
Vanskelig å se akkurat hvor lenge det er til fødsel, men som noen andre har sagt her inne tidligere: Når hun ser helt sprekkferdig ut og hele magen nesten er firkantet, så vent ennå noen dager, så kommer yngelen...
Jeg anbefaler deg sterkt å skaffe 2-3 hunner til, for Guppy hanner er fæle til å jage damene. De kan ofte jage damene så mye at de dør.
Så det anbefales alltid flere hunner per hann.
Lykke til med yngel !
:)
Okei. Ja jeg skal skaffe meg noen hunner til, men dyrebutikken her har stengt og åpner ikke før i juli en gang: /
Men er det lurt og ta ut hannen mens hunnen er gravid eller sånt ?
Hun svømmer litt skakt, og er masse nede på bunden eller rundt plantene.
Håper snart jeg får noe yngel : )
Hun er sikkert veldig sliten av både graviditet og den gale hannen ! Hvis du har et annet sted å å gjøre av hannen hvor han vil trives til du får flere hunner så kan det være bra for den stakkars gravide.

Kanskje du kjenner noen som har noen guppyer du kan kjøpe ?
Hadde selv en guppy som var gravid. Hadde 3 hunner og 1 hann. Hannen svømte bare etter henne fordi han visste hun fikk yngel. Hun stoppet å føde. Senere gjemte hun seg i en plante og begynte å føde igjen Da merket ikke hannen hun og hun følte seg tryggere. Hvordan temperatur har du? Jeg hadde 26 grader, men satt opp til 27 og da begynte hun å føde :O

Lykke til
Jeg har en bolle som jeg kanskje kan ta hannen oppi? men der har jeg ingen steiner eller planter : / Varmekolben min står på 25, men den som skal vise varmen står fra 25-27 grader
Huff, jeg synes synd på guppy hu'a, kanskje jeg bare skal sette hannen oppi den bollen, til hu'a har fått yngelen? hva tror dere ? : )
Eller skal jeg bare sette hu'a oppi yngelburet, der kan jo ikke hannen plage henne ?
Hannen blir vel ikke så glad for å forlate sitt hjem? Guppyene passer ikke i boller heller. Uten planter & steiner blir det vel verre.
Fant noen steiner jeg tok oppi den bollen (sånne som er i akvariet)
Guppyene levde i en bolle før jeg fikk dem, så hannen er vant til det: )
Men det er jo ikke noe greit for hunnen heller, om han skal drive og plage henne sånt ? så er det ikke litt lurt, at til hun får yngelen så kan han være i den bollen ? også heller ta han oppi akvariet når hun har fått yngelen? :P hehe.. ikke vet jeg : p
Hannen blir vel veldig stresset av å flytte rundt. Har jeg vært deg ville jeg ikke gjordt det. Er butikkene stengt der du bor? Kanskje noen i nærheten av deg selger en hunne? Sjekk litt på annonsene her Husk det egentlig skal være minst 2 hunner på en hanne.
Jeg ville heller ikke satt henne i fødekar. Hun blir stresset av det.
Okei, da tar jeg ikke han oppi en bolle, og heller ikke hun oppi yngelburet.
Imorgen reiser jeg til kr.sand og der skal jeg kjøpe 2 hunner til : )
Men når yngelen kommer, skal jeg bare fiske dem oppi yngelburet da ?
Hvor mange grader skal jeg ha i akvariet?
Du kan fiske dem opp ja, da slipper dem å bli spist opp av mor og far. For å stimulere hunnen til å føde kan du skru opp temperaturen til 26C. Yngelen liker å gjemme seg i mose og mellom planter. dette her er en plante jeg kan anbefale deg å ha i akvariet for å gi yngelen gjemmesteder
Okei, da skrur jeg den opp på 26 i morgen da: )
Jeg har en plante der yngelen kan gjemme seg, og en der de ikke kan :P
også har jeg en bro, og en annen slangs stein ting med hull i som yngelen kan gjemme seg i : ) men så fort jeg ser dem så skal jeg vell ta dem oppi yngelburet ??
Jeg snakket med ei på butikken.
Jeg spurte hvorfor guppy ynglene var sammen med de vokse og hvorfor de ikke ble spist. Da sa hun at hvis man venter noen dager og så tar de med de voksne så blir de ikke spist. Hun sa hvis man flytter de alene så kan de garantert overleve. Husk ynglene kan ikke være så lang tid i den lille fødekassen Du kan vel vente til de iallefall ikke blir spist
Okei : )
Men nå er bare guppy hunnen noen cm over pumpa, og der har hun vært i noen timer ? Hva kan dette være? skal hun til og få yngel, eller er det noe galt ? vanntempraturen har komt opp i 26/27, men jeg skrudde av varmekolben for ca 3 timer siden .
Jeg har ikke hatt guppyer før som har blitt gravide, derfor er det ikke så mye jeg vet om hvordan de oppfører seg før fødselen : ) men hun ser kanskje litt firkantet ut i magen ?
Hun er nok gravid
Det er bare å vente litt.
Hvis du har fått yngel så si ifra Det er så morsom å få yngel
Okei
Hun har vært tjukk siden i begynnelsen av mai, tror jeg .
For når jeg fikk henne så var hun rundt og fin : )
Men er det sant at de føder nesten bare når lyset er av ?
Ja selvfølgelig skal jeg si ifra når yngelen kommer!
Gleder meg kjempe masse! har aldri fått yngel på noen fisker før :P
Den ene min fikk yngel en kveld og den andre kl 09.00 sånn ca. Da var lyset slått av fordi jeg har timer på mitt lys. Det slår seg alltid på 10.00
Jeg tror nok de liker lyset av.. Vet ikke
Okei
Jeg slår mitt av i 9-10 tiden og skrur det på i 11-12 tiden (kommer ann på når tid jeg våkner haha)
Idag kjøpte jeg 2 jenteguppyer til så nå har jeg 3 jenteguppyer og en gutteguppy : )
også en til plante, som du eller noen andre anbefalte så yngelen kunne gjemme seg i :- D
Tror de har fått det greit nå i 60'literen min
Håper snart yngelen kommer ! :P
TUSEN TAKK FOR ALL DEN HJELPEN JEG HAR FÅTT AV DERE!
DEN HAR HJULPET MEG VELDIG !: )
Molly&Guppy
Hun er nok gravid :) Det er bare å vente litt. Hvis du har fått yngel så si ifra :D Det er så morsom å få yngel

Nå har vi funnet 6 små guppy yngel ! de ble født Natt til mandag 6.7.09
Håper det er flere i akvariet som jeg finner
Anette Frestad
[QUOTE=Molly&Guppy]Hun er nok gravid :) Det er bare å vente litt. Hvis du har fått yngel så si ifra :D Det er så morsom å få yngel

Nå har vi funnet 6 små guppy yngel ! de ble født Natt til mandag 6.7.09
Håper det er flere i akvariet som jeg finner

Så bra! Gratulerer da
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Dyrnes
Reklame for plussmedlemskap