Løvehodeciklide-hva kan jeg ha sammen med denne?

Løvehodeciklider, hvilke andre fisker går greit sammen med denne type fisk?

Tenkte meg kanskje en annen type ciklide.

Hvor mange bør/ kan jeg sette sammen?


Jeg har nå satt inn 5 SAE (Siamesiske algespisere) og et par Black Mollyer som innkjøringsfisk i et 160 liters akvarie.

Jeg har også en stor mangroverot med mange "greiner" på, og endel planter, så ciklidene har gode gjemmesteder.
En ganske stor lavastein med huller i + en avlang keramikkrukke m. hull har jeg også oppi.

Jeg bruker vanlig akvariegrus, er dette ideelt for ciklider, eller burde jeg bruke en annen sand?

Jeg er helt fersk på dette, så jeg blir takknemlig for svar
Akvarie
løvehode går godt sammen med mange fisker .tror det er en nåkså fredelig fisk
Ciklider generelt siler sanden gjennom gjellene når de finner mat, og derfor er ikke grus ideelt. Finkornet og rund sand er det man må ha.

Løvehodeciklider er pardannene, og man bør derfor ikke ha mer enn et par i et så lite kar. De er også svært aggresive mot all annen fisk under lek, så jeg ville kun ha hatt ciklidene i et kar på 160 liter og ingen annen fisk.
Takk for svar

Hvilken type sand bør jeg bruke?
Er rådasand noe å bruke, og hvilken størrelse på kornene?

Hørte fra dyrebutikken jeg handler i at løvehodene er de fredeligste ciklidene og at de gikk sammen med de fleste fisker.

Jeg kunne tenke meg å ha et annet ciklidepar sammen med løvehodene.
Leser i fiskebasen at de fint kan gå i et 160 l kar.

Kanskje sommerfuglciklider hadde vært noe?
Hvor gamle er disse når de utvikler de flotte fargene sine?

Synes også at sommerfuglfisk er råkule. Kunne tenke meg å ha et par av disse også, men disse holder seg vel for det meste i vannoverflata på akvarie og vil ikke true de andre fiskene...eller?

Da tror jeg at jeg har tenkt på fisk i de forskjellige sonene- bunn, midten og toppen, og tenker dette skal gå bra?
Joda, det går nok mede et par i 160 liter, men da er det egentlig fullt. Under leksperioden vil ikke de andre fiskene komme unna ciklidene. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller hatt sommerfuglciklider, jeg tror de er fredeligere.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap