Guppy og pansermalle :')

Hei !

1.Jeg satt og studerte akvariet mitt, da hadde lyset vært av i noen timer, også så jeg at 2 guppy hunner lå på bunden og 1 guppy hunn og 1 guppy hanne var helt på toppen, er det normalt at de ligger på bunden når lyset er av ?:P men når jeg skrur på lyset om morgenen da er alt fint igjen, spesielt når maten kommer haha

2.Også har jeg 2 metallpansermaller, den ene virker helt normal, men den andre har mistet en del av grå/sølvfargen sin, og ligger litt mye stille på bunden, mens den andre svømmer rundt forbi er ser lykkelig ut ?
er den ene pansermallen min syk eller hva tror dere det er fornoe?
Den har blitt sånn etterhvet, for når jeg fikk den med meg hjem fra dyrebutikken virka den helt normal akuratt som den andre
har tenk og kjøpe 2 til, for har hørt at disse liker og være mange av samme art (dette var når lyset var på)

3. Kan dette være pga at vanntemraturen ofte er oppi 30 grader om dagen?
men jeg får den ganske fort ned igjen på 27-28 ved og sette opp lokket til akvariet og sette gulvvifta mot akvariet jeg har hatt av varmekolben i mange dager nå, setter ikke den på igjen før på vinteren
Skru ned tempen i akvariet.
Og bytt grusen mot fin sand.
Når du har grus i et akvarium med metalpansermaller (corydoras aeneus) mister de bartene sine
Og kjöp 2 eller 3 metalpansermaller til.
Og hvor mange liter er akvariumet på?
Hei.
Pansermaller liker å være flere sammen ja. og så foretrekker de å ha noen mørke plasser de kan gjemme seg bort under røtter eller lignende. De blir mindre stresset og beveger seg mer.

har du hatt akvariet i drift lenge?
Har hatt pansermaller i både grus(engelsk elvebrus som er runde, tror ikke hard grus er å anbefale..) og sand. Har ikke opplevd at de har mistet bartene sine på grunn av grusen, men det er fint med sand for da får de utøvet naturlig adferd, som å rote i sand å sile sand gjennom gjellene

Hvet ikke åssen det er med engelsk elvegrus.
Men jeg ville hatt sand.
Det er mest naturlig.
Tobbi
Skru ned tempen i akvariet. Og bytt grusen mot fin sand. Når du har grus i et akvarium med metalpansermaller (corydoras aeneus) mister de bartene sine :( Og kjöp 2 eller 3 metalpansermaller til.

Det går ikke ann og skru ned tempraturen mer enn det jeg gjør, fordi jeg har tatt ut varmekolben for en stund siden og har vifta mot akvariet og har åpna lokket til det, også har jeg gardinene forran vinduet så ikke sola står rett imot akvariet. Jeg har nettopp kjøpt nye steiner så jeg gidder ikke kjøpe sand til dem : P Men ingen av dem har mistet bartene, det er bare den ene som oppfører seg litt rart og har mistet en del av den "metall" fargen sin.
Jeg skal kjøpe flere pansermaller så fort dyrebutikken åpner igjen
Tobbi
Og hvor mange liter er akvariumet på?

Jeg har en 60 liter
Pål Laumann
Hei. Pansermaller liker å være flere sammen ja. og så foretrekker de å ha noen mørke plasser de kan gjemme seg bort under røtter eller lignende. De blir mindre stresset og beveger seg mer. har du hatt akvariet i drift lenge?


Har ikke hatt det i drift så veldig lenge, bare 2uker. Men hun i dyrebutikken sa det gikk fint, og det er bare denne ene pansermalla som er rar, ingen av de andre fiskene i akvariet, jeg har desverre ikke plass til sånne røtter eller noe sånt, jeg har en rødbrun litt stor stein,3 planter og en bro de kan gjemme seg i om de vill. Den ene pansermalla beveger seg rundt i akvariet hele tiden, og er både oppe,nede og i midten , mens den andre er for det meste på bunden : /
Kine Kristine
Har hatt pansermaller i både grus(engelsk elvebrus som er runde, tror ikke hard grus er å anbefale..) og sand. Har ikke opplevd at de har mistet bartene sine på grunn av grusen, men det er fint med sand for da får de utøvet naturlig adferd, som å rote i sand å sile sand gjennom gjellene:)

Jeg kjøpte steiner for noen uker siden, og de sa ingenting om at det var best med sand, i dyrebutikken . Bartene er like hele, men jeg synes det er så rart at det bare er den ene som oppfører seg så merkelig, tror du den kan være syk ?
Etter 2 uker er du nå på veg inn i den værste perioden med nitritt.

Irriterer meg noe helt voldsomt at folk på dyrebutikken sier at dette går så bra atte. Grrrrr!

Det går som regel ikke bra - fordi vannet blir giftig!

Denne artikkelen gir en god innføring i det å starte et nytt akvarium.

Du bør skaffe deg en nitritt dråpetest og teste vannet daglig fremover. Får du utslag, må du bytte minst 30% av vannet daglig til nitritt er på null igjen.

her er en artikkel som forklarer dette med vannverdier.

Vil også absolutt anbefale at du kjøper noen flere corydoras (pansermaller) og kjøper sand til de. Som ihuga pansermalle-fan blir jeg litt irritert når jeg leser at ikke folk "gidder" å gi fiskene så gode forhold som mulig

Å ikke gi en corydoras sand, er som å nekte en hund å snuse i grøftekanten hver gang den går tur De får ikke utløp for sine naturlige instinkter og sin naturlige væremåte i det hele tatt.

Den dagen du ser en pansermalle borre nesa si langt ned i sanda mens den vifter med halen - da skjønner du hvor mye de setter pris på sand!
ElinH
Etter 2 uker er du nå på veg inn i den værste perioden med nitritt. Irriterer meg noe helt voldsomt at folk på dyrebutikken sier at dette går så bra atte. Grrrrr! Det går som regel ikke bra - fordi vannet blir giftig! [URLBLOCK1] gir en god innføring i det å starte et nytt akvarium. Du bør skaffe deg en nitritt dråpetest og teste vannet daglig fremover. Får du utslag, må du bytte minst 30% av vannet daglig til nitritt er på null igjen. [URLBLOCK2] Vil også absolutt anbefale at du kjøper noen flere corydoras (pansermaller) og kjøper sand til de. Som ihuga pansermalle-fan blir jeg litt irritert når jeg leser at ikke folk "gidder" å gi fiskene så gode forhold som mulig ;-) Å ikke gi en corydoras sand, er som å nekte en hund å snuse i grøftekanten hver gang den går tur :-( De får ikke utløp for sine naturlige instinkter og sin naturlige væremåte i det hele tatt. Den dagen du ser en pansermalle borre nesa si langt ned i sanda mens den vifter med halen - da skjønner du hvor mye de setter pris på sand! :-)


Kanskje jeg ikke skal ha panselmaller i det hele tatt da ?
Hvordan kan vannet bli giftig ? hva er nitritt? alle de andre fiskene ser jo friske ut og trives, de svømmer rundt i akvariet hele tiden ! det er ikke ofte de ligger stille
Les de to artiklene jeg linket til, så lærer du masse som er kjempeviktig for at du skal trives med akvariet ditt

Kort og veldig enkelt sagt så skal filteret ditt inneholde bakterier som spiser opp avføring fra fiskene og omdanner det til plantenæring.

Problemet er bare at det ca 4 uker før det har blitt nok bakterier i filteret yil å klare å ta seg av all avføringen. Det er ikke slik at de popper opp samme dag som du fyller vann i karet

Derfor blir det slik at fiskenes avføring, samt matrester, istedet blir omdannet til gift (den kalles nitritt) de første ukene etter at et akvarium er startet.

Mange, meg selv inkludert, anbefaler at karet får stå en 4 ukers tid uten fisk først, slik at bakteriene er dannet før man putter i fisk. Siden nitritt er giftig, står fiskene i fare for å dø. Det eneste som hjelper er å bytte vann, for å vanne ut mengden gift i akvarievannet.

Angående corydorasene... som sagt - jeg er en ihuga fan av pansermaller, og har 10 akvarier kun med corydoras. jeg er derfor av den mening at dersom du ikke kan, eller ikke vil, gi coryene det de trenger for å ha det bra (minst 5 stykk av samme art, og sandbunn), er det bedre å selge/gi bort de to du har, til noen som kan gi de så gode forhold som de trenger
Nei, trur ikke det.
Men nå har ikke jeg så mye erfaring med pansermaller heller da.
Men de i dyrebutikken sier mye rart.
Hvis du ikke gidder å kjøpe sand, så burde du ikke ha pansermaller syntes jeg.
Det kan ta litt tid før bartene blir midre eller borte.

Trur du burde gjøre som ElinH sier
Anette Frestad
Hei ! 1.Jeg satt og studerte akvariet mitt, da hadde lyset vært av i noen timer, også så jeg at 2 guppy hunner lå på bunden og 1 guppy hunn og 1 guppy hanne var helt på toppen, er det normalt at de ligger på bunden når lyset er av ?:P men når jeg skrur på lyset om morgenen da er alt fint igjen, spesielt når maten kommer :) haha


Det er nok fordi om natten så slapper de fleste fiskene av :P Det gjør de hos meg og
Molly&Guppy
[QUOTE=Anette Frestad]Hei ! 1.Jeg satt og studerte akvariet mitt, da hadde lyset vært av i noen timer, også så jeg at 2 guppy hunner lå på bunden og 1 guppy hunn og 1 guppy hanne var helt på toppen, er det normalt at de ligger på bunden når lyset er av ?:P men når jeg skrur på lyset om morgenen da er alt fint igjen, spesielt når maten kommer :) haha


Det er nok fordi om natten så slapper de fleste fiskene av :P Det gjør de hos meg og
Ok : )
Molly&Guppy
Det er nok fordi om natten så slapper de fleste fiskene av :P Det gjør de hos meg og


Det er slettes ikke umulig, men det forandrer likevel ikke det faktum at det etter 2 ukers drift er overhengende sannsynlig at det er en nitrittoppblomstring på gang.

Nå virker det riktignok som om karet er sparsomt befolket, og det kan hjelpe på (færre fisk = mindre avfall), men likevel... jeg ville fulgt nøye med
ElinH
Les de to artiklene jeg linket til, så lærer du masse som er kjempeviktig for at du skal trives med akvariet ditt :-) Kort og veldig enkelt sagt så skal filteret ditt inneholde bakterier som spiser opp avføring fra fiskene og omdanner det til plantenæring. Problemet er bare at det ca 4 uker før det har blitt nok bakterier i filteret yil å klare å ta seg av all avføringen. Det er ikke slik at de popper opp samme dag som du fyller vann i karet :-) Derfor blir det slik at fiskenes avføring, samt matrester, istedet blir omdannet til gift (den kalles nitritt) de første ukene etter at et akvarium er startet. Mange, meg selv inkludert, anbefaler at karet får stå en 4 ukers tid uten fisk først, slik at bakteriene er dannet før man putter i fisk. Siden nitritt er giftig, står fiskene i fare for å dø. Det eneste som hjelper er å bytte vann, for å vanne ut mengden gift i akvarievannet. Angående corydorasene... som sagt - jeg er en ihuga fan av pansermaller, og har 10 akvarier kun med corydoras. jeg er derfor av den mening at dersom du ikke kan, eller ikke vil, gi coryene det de trenger for å ha det bra (minst 5 stykk av samme art, og sandbunn), er det bedre å selge/gi bort de to du har, til noen som kan gi de så gode forhold som de trenger :-)

Hmm, ja du har rett. Men hva skal jeg gjøre for at fiskene ikke skal dø? skal jeg bytte ut 20-30% hver dag? eller 30% en gang i uken ? Jeg har en Guppy som snart skal føde, den er helt trill rund! og jeg vil gjerne at den yngelen skal vokse opp og trives hos meg !
Når jeg kjøpte pansermallene og algespiseren og plantene i dyrebutikken så sa hun at jeg kunne ta dem oppi med en gang, også fikk jeg 2 guppyer av ei venninne som ikke ville ha dem lengre, og de sa også hun i dyrebutikken at jeg kunne ta oppi med en gang, og da trodde jo jeg på henne ! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, for at de kan trives og at jeg kan få vekk gifta hvis den er der : -(( hjelp!!!
Kjøp en nitrit test eller ta med litt vann fra akvariet til dyrebutikken.
Hvis du har nitrit så bytt 30 til 20 % vann hver dag.
Og hvis fiskene dør så ville jeg snakket med hun du kjøpte fiskene av.
Tobbi
Kjøp en nitrit test eller ta med litt vann fra akvariet til dyrebutikken. Hvis du har nitrit så bytt 30 til 20 % vann hver dag. Og hvis fiskene dør så ville jeg snakket med hun du kjøpte fiskene av.


Det er ikke lurt å ta med litt vann så dyrebutikken tester. De fleste dyrebutikker bruker strips og stripsene viser for det meste feil.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap