Guppy yngel !!

HEI !
jeg har fått guppy yngel og er så stolt
Har funnet 6 stk som jeg har tatt oppi yngelboksen nå , og det er kanskje enda flere igjen i akvariet, men hvor mange babyer pleier guppyene og få ??
De er så små :P Når begynner de og få farge?
Akvariet mitt har bare stått i 15 dager, og jeg er så redd for at fiskene mine skal dø av sånn nitritt, for jeg visste ikke at sånt kunne skje, for ingen i dyrebutikken sa noe om det : (

Også fant jeg en liten uønska snegle i akvariet som jeg tok ut og gnurte og kasta , tror dere det er flere igjen av disse da ? :S

Takker for alle svar
1.Hva skal jeg mate yngelen med ?
Kan jeg bare gnure den vanlige maten i bitte små biter?

Dyrebutikken her åpner i slutten av Juli, men vi skal kjøre 1 time herfra og kjøpe sånn vi kan teste nitritt,pH,planter til yngelakvariet og sånt

2.Nå er yngelen i yngelburet oppi akvariet, hvor lenge kan de være der ?

3.Er Guppy yngel helt avhengig av pumpe? for det var vi ikke i det lille akvariet som vi kanskje skal ha yngelen oppi etterhvert
Anette Frestad
1.Hva skal jeg mate yngelen med ? Kan jeg bare gnure den vanlige maten i bitte små biter? Dyrebutikken her åpner i slutten av Juli, men vi skal kjøre 1 time herfra og kjøpe sånn vi kan teste nitritt,pH,planter til yngelakvariet og sånt :) 2.Nå er yngelen i yngelburet oppi akvariet, hvor lenge kan de være der ? 3.Er Guppy yngel helt avhengig av pumpe? for det var vi ikke i det lille akvariet som vi kanskje skal ha yngelen oppi etterhvert ;)





1. du kan mate yngelen med vanlig guppy mat som du knuser i biter

2. Yngelen kan vel være der en liten stund. helt til de er store nok til å ikke bli spist. har hørt at bare de er større enn fiskenes munn så kan de være sammen med de voksne ( men hvis du skal ha yngelen oppi et annet akvarium, der de skal ære alene så kan du bare ta de oppi der med en gang)

3. Guppy er ikke helt avhengig av pumpe. når jeg fikk min første guppy så hadde jeg den oppi en plast boks på 15 -20 l. den fikkk etter hvert yngel og yngelen hadde jeg oppi der i sånn ca 3 - 4 uker før jeg kjøpte et ordentlig akvarium. og hele den tiden hadde jeg ikke pumpe og yngelen så ut til å stortrives

håper noen av svarene mine har vært til hjelp og lykke til med yngel
GuppyFan
[QUOTE=Anette Frestad]1.Hva skal jeg mate yngelen med ? Kan jeg bare gnure den vanlige maten i bitte små biter? Dyrebutikken her åpner i slutten av Juli, men vi skal kjøre 1 time herfra og kjøpe sånn vi kan teste nitritt,pH,planter til yngelakvariet og sånt :) 2.Nå er yngelen i yngelburet oppi akvariet, hvor lenge kan de være der ? 3.Er Guppy yngel helt avhengig av pumpe? for det var vi ikke i det lille akvariet som vi kanskje skal ha yngelen oppi etterhvert ;)





1. du kan mate yngelen med vanlig guppy mat som du knuser i biter

2. Yngelen kan vel være der en liten stund. helt til de er store nok til å ikke bli spist. har hørt at bare de er større enn fiskenes munn så kan de være sammen med de voksne ( men hvis du skal ha yngelen oppi et annet akvarium, der de skal ære alene så kan du bare ta de oppi der med en gang)

3. Guppy er ikke helt avhengig av pumpe. når jeg fikk min første guppy så hadde jeg den oppi en plast boks på 15 -20 l. den fikkk etter hvert yngel og yngelen hadde jeg oppi der i sånn ca 3 - 4 uker før jeg kjøpte et ordentlig akvarium. og hele den tiden hadde jeg ikke pumpe og yngelen så ut til å stortrives

håper noen av svarene mine har vært til hjelp og lykke til med yngel

Takk for kjempe bra svar Jeg har matet yngelen min 2 ganger idag med vanlig fiskemat knust opp i små biter
Det andre akvariet må stå litt før jeg kan ta yngelen oppi, tror jeg men det kan vell brukes til den yngelen som kommer etterpå, for det ser ut til at de 2 andre guppy hunnene også er gravide :P haha .
Okei, så da trenger jeg alså ikke pumpe i det andre akvariet til ynglen :b

Og av stor glede så fant jeg 3 til så nå er det 9 fine guppy yngel oppi yngelburet mitt

1.Hvor mange ganger om dagen må yngelen ha mat?
(til de voksne gir jeg morgen og kveld)

2.Selger de flyteplanter?


Takk for kjempe bra svar Jeg har matet yngelen min 2 ganger idag med vanlig fiskemat knust opp i små biter
Det andre akvariet må stå litt før jeg kan ta yngelen oppi, tror jeg men det kan vell brukes til den yngelen som kommer etterpå, for det ser ut til at de 2 andre guppy hunnene også er gravide :P haha .
Okei, så da trenger jeg alså ikke pumpe i det andre akvariet til ynglen :b

Og av stor glede så fant jeg 3 til så nå er det 9 fine guppy yngel oppi yngelburet mitt

1.Hvor mange ganger om dagen må yngelen ha mat?
(til de voksne gir jeg morgen og kveld)

2.Selger de flyteplanter?




1. yngelen må ha oftere mat enn de voksne siden de skal vokse mer. er ikke helt sikker på hvor ofte, men tror sånn ca 3 ganger kanskje 4 ganger hver dag, er ikke helt sikker, kan være andre vet mer om det enn meg.

2. ja de selger flyteplanter, jeg har selv hatt det
GuppyFan
Takk for kjempe bra svar :) Jeg har matet yngelen min 2 ganger idag med vanlig fiskemat knust opp i små biter :) Det andre akvariet må stå litt før jeg kan ta yngelen oppi, tror jeg ;) men det kan vell brukes til den yngelen som kommer etterpå, for det ser ut til at de 2 andre guppy hunnene også er gravide :P haha . Okei, så da trenger jeg alså ikke pumpe i det andre akvariet til ynglen :b Og av stor glede så fant jeg 3 til så nå er det 9 fine guppy yngel oppi yngelburet mitt :-D 1.Hvor mange ganger om dagen må yngelen ha mat? (til de voksne gir jeg morgen og kveld) 2.Selger de flyteplanter?


Ok, takk for svar da får de det siste måltidet for idag ,nå
Er det lurt og ha flyteplanter når man har yngel? skal jeg kjøpe det?



1. yngelen må ha oftere mat enn de voksne siden de skal vokse mer. er ikke helt sikker på hvor ofte, men tror sånn ca 3 ganger kanskje 4 ganger hver dag, er ikke helt sikker, kan være andre vet mer om det enn meg.

2. ja de selger flyteplanter, jeg har selv hatt det
det er lurt å ha flyteplanter, siden da kan yngelen gjemme seg i dem
GuppyFan
det er lurt å ha flyteplanter, siden da kan yngelen gjemme seg i dem


Okei, da skal jeg få tak i det : )
Hvis du har invendig pumpe, så er det stor sjanse for flyteplantene havner i pumpen. jeg har 2-3 ganger kjøpt flyte planter og alle ble borte over natten. Når jeg så i pumpen var alle rotnet i pumpen. Så flyteplanter er ikke så lurt å ha i akvarium der man har invendig pumpe.

Men yngel gjemmer seg også i javamose, andre mose typer, alle andre typer planter med mye blad og evt masse små blad.

Jeg har mine guppy yngel i samme akvarium som voksen guppy og andre fisker som eks molly og platy. Yngeln svømmer midt i akvariet sammen med stor fisken uten å bli spist opp.
Så det er ikke noe vitsi å flytte på yngeln. Den sterkeste yngel overlever og de får ofte nye yngel. Det vil altid overleve noen. så bare la yngeln kose seg med sine foreldre.

Alt dette er mine egne erfaringer jeg er fornøyd med og har opplevd flere ganger.

Det er altid lurt å ha pumpe i akvarium, for da sørger pumpen for gode bakterier i akvariet og tar bort de skadelige.
Chanell78
Hvis du har invendig pumpe, så er det stor sjanse for flyteplantene havner i pumpen. jeg har 2-3 ganger kjøpt flyte planter og alle ble borte over natten. Når jeg så i pumpen var alle rotnet i pumpen. Så flyteplanter er ikke så lurt å ha i akvarium der man har invendig pumpe.



Jeg har vel lest godt over 1000 innlegg om yngel av levendefødere og har hatt noen 100 levendefødere selv og dette er første gangen jeg har lest/hørt at det ikke er lurt å ha flyteplanter i karr med innvendig pumper. Har hatt det i alle mine karr og 99 av 100 anbefaler dette. Du er den ene prosenten som ikke mener det er lurt. Sprøyt mener jeg. Pumpemunningen kan justeres i alle retninger og flyteplantene kan du derfor styre i den retningen du selv ønsker plantene, og flyteplantene legger seg akkurat der du vil ha dem etter å ha funnet den rette vinkelen på utblåsingen. Må bare si det som det er at ditt svar her virker rart og meningsløst. "Alle" andre har flyteplanter, selv med innvendige filtere. No hard feelings
Jeg kan ikke svare for alle andre, men flyteplanter jeg har prøvd, har hvergang havnet i pumpen og borte vekk. Jeg ha flyttet på vann sprut ut, men det hjalp ikke, plantene havnet i pumpen hvergang. Jeg vil gjerne ha flyte planter for yngel, men når de kun havner i pumpen er det vanskelig å få til. Det er selvsakt bra med flyteplanter for yngel, men dumt når de kun havner i pumpen.

Hvis de ikke havner i deres pumper, hvorfor havner de da i min pumpe?
Håper på gode svar, for jeg vil gjerne ha flyte planter om mulig.









loffa
[QUOTE=Chanell78]Hvis du har invendig pumpe, så er det stor sjanse for flyteplantene havner i pumpen. jeg har 2-3 ganger kjøpt flyte planter og alle ble borte over natten. Når jeg så i pumpen var alle rotnet i pumpen. Så flyteplanter er ikke så lurt å ha i akvarium der man har invendig pumpe.



Jeg har vel lest godt over 1000 innlegg om yngel av levendefødere og har hatt noen 100 levendefødere selv og dette er første gangen jeg har lest/hørt at det ikke er lurt å ha flyteplanter i karr med innvendig pumper. Har hatt det i alle mine karr og 99 av 100 anbefaler dette. Du er den ene prosenten som ikke mener det er lurt. Sprøyt mener jeg. Pumpemunningen kan justeres i alle retninger og flyteplantene kan du derfor styre i den retningen du selv ønsker plantene, og flyteplantene legger seg akkurat der du vil ha dem etter å ha funnet den rette vinkelen på utblåsingen. Må bare si det som det er at ditt svar her virker rart og meningsløst. "Alle" andre har flyteplanter, selv med innvendige filtere. No hard feelings
Jeg har heller aldri hatt problemer med flyteplanter i karene mine. Kan ikke forklare hvorfor du ikke år dette til, men kanskje du kan prøve med en tynn damestrømpe over pumpa? Det var en herinne som anbefalte det i et innlegg jeg leste for ei stund sida. Det hjelper og hvis ynglene er så små at de kan bli 'sugd' med!
Ok, takker for gode svar

Akvariet mitt har bare stått i 16 dager, og jeg har ikke tatt noen tester av vannet. hvordan gjør jeg dette og hvordan vet jeg at det er nitritt i vannet ?
På dyrebutikken kan du kjøpe tester som viser hvilke verdier vannet har, de beste testene er de dyreste, bare så du vet!
I det andre innlegget prater du om å kvitte deg med pansermalla, og det kan være er en god ide. Jeg har ikke kunnskap ang pansermaller, har ancistruser selv, og er veldig fornøyd med de!

Jeg var som deg, og fikk ikke beskjed om at fiskene kunne dø av forgiftning dersom filter ikke ble innkjørt først, men jeg har vært heldig, alle fiskene som kom til meg i november/desember i fjor er i full vigør ennå!


Hanne.
Jeg har også hatt fisk i vannet ca 1- 2 dager etter jeg starte akvariet og pumpen og alle fisken lever og har det bra. Svømmer å trives. Så det går nok bra. Bare bytt vann om du får noe utslag på testene.
Chanell78
Jeg har også hatt fisk i vannet ca 1- 2 dager etter jeg starte akvariet og pumpen og alle fisken lever og har det bra. Svømmer å trives. Så det går nok bra. Bare bytt vann om du får noe utslag på testene.


Ok, men hvordan vet jeg at det er nitritt i akvariet mitt på de testene? hva skal resultatet være og sånt ? hva er igrunnen ph,kh,gh,no2 og no3 ? må jeg ta tester av dette også? (jeg er helt grønn når det gjelder sånt )
Hvis du bruker de enkleste stirps 5 i 1 som jeg bruker og er fornøyd med, så blir det rosa på de øverste feltene som nå er hvit. de andre verdier avgjør hvilke fisker du skal ha i akvariet. Men de skal være innenfor de 3 ok feltene du ser på stripsene.
All infoen du trenger står på testene. Kan ikke noe om dette jeg heller ( for å være ærlig har jeg aldri brukt sånne tester, bare byttet mye vann ofte i begynnelsen!)
Men hvis du ser etter på forumet her vil du finne sider ang. oppstart av akvarier, vet ikke åssen man legger til en link, så jeg kan dessverre ikke hjelpe der
Chanell78
Hvis du bruker de enkleste stirps 5 i 1 som jeg bruker og er fornøyd med, så blir det rosa på de øverste feltene som nå er hvit. de andre verdier avgjør hvilke fisker du skal ha i akvariet. Men de skal være innenfor de 3 ok feltene du ser på stripsene.


Ok, takk for svar jeg skal prøve så godt jeg kan, for vil jo at fiskene mine skal ha det bra :b
Denne og denne artikkelen kan være grei å få med seg for å skjønne litt om hvorfor filteret må kjøres inn.

Mange har erfaring med at disse stripsene ikke er til å stole på. Anbefaler at du ihvertfall kjøper en dråpetest for nitritt. Ved utslag på nitritt anbefales 20-30% vannbytte èn til to ganger daglig til nitritten er borte igjen. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap