Går dette sammen?

hei!
går pimelodus pictus (pictusmalle), pterophyllum scalare (scalare) og trichogaster leerii (perlegurami) sammen.
og hvis ikke hvorfor?
=-)
Sant
ja men nå er den fin igjen måtte bytte pc
thoms
hei! går pimelodus pictus (pictusmalle), pterophyllum scalare (scalare) og trichogaster leerii (perlegurami) sammen. og hvis ikke hvorfor? =-)

Hvor stort er akvariet du har tenkt å ha disse fiskene i? Det er nok den aller viktigste faktoren her.

Pictusmallen trenger stor plass og skjulesteder langsmed bunnen i form av røtter o.l. som er lagt slik at det blir plass og hulrom under til skjulesteder. Ingen skarpe steiner, så bruk ikke lavastein i karet!

Scalarene trenger minst 200, helst 250 liter og oppover. De blir store, veldig store.... selv om du sikkert ikke tror det der du står og glaner på de små og søte "tjue-kroning størrelse" scalarene i zoobutikken Det er stort sett yngel som selges av scalarer.

Perlegurami og scalare skulle gå greit sammen etter hva jeg kan se. Guramiene henger mye rundt i overflaten, og flyteplanter kombinert med åpne overflater er fint så de kan skjule seg litt om de føler behov for det.

Les om pictusmallen i fiskebasen her
Litt lite akvarium
akvariumet er litt lite bare 128l
men går det bra allikevel?
De er favoritt fiskene mine.
jeg har ingen skarpe steiner som lavasteiner

men når de blir for store kan jeg selle dem eller gi dem bort.
Går dette da
hva annent går med pimelodus pictus (pictusmalle), pterophyllum scalare (scalare) og trichogaster leerii (perlegurami)?
er ny og har ikke så mye peiling.
Det nytter jo ikke sitte her og ramse opp alle akvariefiskene som finnes
Det ville ta ukesvis.

Du kan nok ha perlegurami i 128 literen, men jeg ville ikke anbefale deg hverken pictusmalle eller scalare i det. Det er for lite for de artene i lengden.

Hvorfor ikke starte forsiktig og bare ha et par med perlegurami til å begynne med? Kanskje det dukker opp andre fisk etterhvert som du oppdager hva som finnes, og så kan du konkret spørre på navn her i tråden om de går sammen med perlegurami?

Det lureste man gjør i starten med et akvarium er å aldri overbelaste filteret ved å *pang* sette inn en hel haug fisk på en gang. Et par fisk i uken er nok et passe antall.
Dette er fordi da rekker filteret å opparbeide seg riktig bakteriekoloni i takt med at forurensningen fra fiskene øker.

Og hver gang, før du kjøper fisk, merk deg navnet og still deg spørsmålet "Går den fisken sammen med de jeg har fra før?" Spør her om du ikke vet.
Det er nemlig en klassisk feil veldig mange nybegynnere gjør, de kjøper bare fisk i vilden sky, og tenker aldri på om fiskene trives sammen eller passer sammen. Og så kommer det krise innlegg her etterpå, med spørsmål om "Hvorfor gjemmer bare fiskene mine seg?" eller "Hvem har spist opp fiskene jeg kjøpte i går!??" eller "Hvem har spist opp halen på guppyen min??"
Du skjønner tegningen....?

Når satte du i drift akvariet ditt? Det ser ganske nytt ut...?
Ja det er nytt
det er ganske nytt jeg hadde tenkt å ha i fisk etter ferien men ville spørre først.
jeg vil ikke at de skal dø unge så jeg spør mye.
(for å være sikker)
jeg fikk akvariet 5-7-2009
Da anbefaler jeg deg å vente med å sette inn fisk til en ukes tid ut i august
Mens du lar akvariefilteret kjøres inn, så ikke fjern visne planteblader og slikt, og du trenger ikke bytte vann i disse ukene siden det ikke er fisk i enda. Når visnende planteblader o.l. får ligge i karet, vil det oppstå bakterier, og syklusen i filteret vil begynne.

Uten fisk har akvariet ikke mye forurensning som kan "mate" filteret. Derfor er det viktig å la alt som visner få ligge.
Det er også viktig å ikke gi filteret sjokk når man begynner å sette inn fisk, for da øker plutselig forurensningen dramatisk. Derfor er det anbefalt å kun sette inn et par-tre fisk pr uke, og ta det gradvis over tid. Da rekker filterbakteriene å øke i antall i takt med den økte forurensningen, og man unngår nitritt-oppblussing.

Skjønner?
Ja det skønner jeg.
da gjør vi det.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap