Fisk som yngler lett

Hei
Er det noen fisk som er lett å få yngel med?
Og ikke levendføderne.

Takker alle for svar
Plussmedlem
Palettciklide og sebraciklide kan vel kalles sikre "ynglere".
Corydoras aeneus er en lett art å få yngel på, hvis du ikke har andre fisker som spiser eggene, eller yngel, eller hvis du flytter eggene i et eget klekkekar.

Ancistrus sp. (oppdrettsvarianten) er også lett å få lek på.


prøv deg på sommerfuglciclider. de er kanksje ikke sånn kjempe lett men for noen nydelige fiskerå foreldre.
Hei Tobbi.

Hvor stort akvarium har du til oppdrett?, og hvilke andre fisk skal bo der?
Trur jeg skal ha et kar på 100.

Har ikke bestemt meg helt for fisk.
Men skal ha corydoras aeneus
Og noen andre fisker.

Og så kjøper jeg noen yngel kar.
Ancistrus er enkle fisker å få yngel på.
Ja, men kan de gå sammen med en gruppe corydoras?
Ja det kan dem
det er jo maller. maller kan mesten være med alt dtet jelder vankvaliteten.

et enkelt kaltvansbute og bang di leker så noen gale
Okey
Men hvis jeg lager et skjema, blir det lettere å se hvilke fisker jeg kansje skal ha.

Topp: ?
Midt: ?
Bunn: corydoras og Ancistrus sp.

Så har jeg ett problem til.
Palettciklide er jo også på bunnen.
Går det bra?

Og hvilke fisker kan jeg ha i midten og toppen?

Kan jeg ha noen reker?
Ja, de kan gå sammen. Jeg har ancistrusmaller og corydoras sammen her....De legger egg og får frem ynglene så det går fint. Ancistrusene passer på ynglene i huler helt til de syns det er trygt for dem å slippe dem ut.
Hvis du skal ha len eks gruppe corydoras aneus og et par ancistrus og en flokk med reker tror jeg det blir mer enn nok. De er hovedsaklig bunndyr, men du vil nok se at de bruker overflaten aktivt også hvis denne er ledig.

Man MÅ ikke fylle opp midt og toppsjiktet med fisk. Færre fisk gir mer overlevende yngel i karet og de får bedre oppvekstplass sammen med foreldrene sine eller i flokken.
Ja.
Men ville jo hatt en hovedfisk også.

Men hvis jeg bare hadde hatt reker,ancistrus og noen corydoras.
Hadde alle yngel vokst opp og ingen blitt spist ?

Og hvilke reker kan jeg ha?
Det her jeg sver på
korodyosene vile vart hoved fisk og rekene spiser ikke yngel så sant det ikker er kloreke da:P
og ansistryus spiser ikke yngel så ja det vile nokk vokstopp
Ok.
Trur det blir corydoras,ancistrus og noen reker.

Hvilke reker kan jeg ha?

Hadde hvert kult med noen reke bebyer.
Jeg har selv en 100 liter med 10 corydoras og kirsebær reker de trives utmerket sammen. Det er akkurat passe belastning og fisken viser fram masse naturlig atferd. Artigere for deg og fiskene, spar heller opp penger til et større eller flere kar senere. Forresten er en stor ladning med kirsebær reker utrolig artige å se på, og får komme mye mer fram når det ikke er noen rovfisk i karet, de gjør vanvittig mye rart. Og de er rimelige i innkjøp pluss at de formerer seg hurtig.

All yngel vil ikke vokse opp. Uansett hvor god jobb man gjør vil alltid noen yngel dø, sånn er det bare. Med det oppsettet du har bør svært mange overleve,

Ancistrusen vil spise opp alle coryegg den finner, men de er som regel så godt gjemt i planter eller spredt (vet ikke hvordan aneus foretar egglegging) at noen overlever uansett.

Lykke til : )
Okey
Trur det blir noen reker.
Kan jeg ha rød krystallreke?

Og kan noen gi med noen tips om corydoras aeneus, åssen dem yngler og hvor dem legger egg osv ?
C. aeneus legger helst eggene på glasset, men også i vegetasjonen.
Mine ancistrus, både voksne og yngel, holder seg unna eggene å virker ikke intressert. Men kommer nok litt an på individene...

Det at de legger eggene på glasset, gjør at du lettere kan se dem, å du kan studere dem mens de utvikler seg i egget

Hei
jeg anbefaler reker for deg, di er virkelig vert å ha. di er så morsomme og tar ikkje mye plass heller;P har amanoreker, kroreke og en kirsebærreke- mine yndlinger er kloreken og amanorekene- kjempemorsomme med di bittesmå søt klørne- men kloreka kan vere litt hissig.
Har lyst på krystallreke

Har noen tips eller litt info om den reken?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap