Ny her..

kjøpte ett 19 l akvarium for 2 dager siden(aqua kids,alt i en pakke)
men på pakken står det at man kan kjøpe fisken etter 3-4 dager??
er det ok,siden det bare er 19 l,eller bør man vente lenger? hvor lenge?
og må jeg plante i plantene FØR jeg kjøper fisken,eller kan jeg gjøre dette samme dag?
Hei. Jeg anbefaler ikke å sette inn fisk så tidlig når du er uerfaren. I hovedmenyen her på siden finner du link til artikler og akvarieskolen. Der finner du igjen artikler som heter oppstart av akvarium og vannverdier. Disse må du lese, og de til besvare mange av spørsmålene dine nå under oppstart.
da har jeg bestillt boken akvariefisker på bokklubben..billigere der,siden jeg er medlem..
men uansett,fant ikke det jeg lurte på ang å plante samme dag noe sted..?
Maddy
da har jeg bestillt boken akvariefisker på bokklubben..billigere der,siden jeg er medlem.. men uansett,fant ikke det jeg lurte på ang å plante samme dag noe sted..?
og må jeg vente selv om jeg har lite akvarium??
har hatt akvarium før,men er mange år siden,jeg var bare ett barn,men kan da aldri huske at pappa skjekket vannverdier? er det noe nytt?:p
høres komplisert ut,kan jeg ta med vann til dyrebutikken,så de skjekker? og hvor ofte burde jeg gjøre det?
Plante kan du godt gjøre med en gang du har satt opp akvariet og vannet har riktig tempertur. Planterester gir filteret noe å jobbe med mens bakteriekulturen dannes

Ut over det er det ingenting i veien for å plante samme dag som du putter i fisk. Det som er viktig er at filteret har surret og gått en 3-4 ukers tid for å opparbeide seg den gode bakteriekulturen

Edit:

Uansett om akvariet er på 19 liter eller 200 liter trengs det en bakteriekultur i filteret. Det er disse bakteriene som bryter ned avfall (avføring fra fiskene og matrester), og på den måten hindrer at vannet blir giftig. Det tar ca 35 dager for et filter å opparbeide seg denne bakteriekulturen. frem til bakteriene er dannet, er det stor fare for at fisk blir forgiftet og dør. Derfor er det best å vente

Vannverdier har alltid vært der selvsagt, men som med alt annet her i verden har utviklingen gått fremover de siste årene. Det var nok ikke stort fokus på slikt i "gamle dager", men nå er heldigvis kunnskapen større, og også fokuset på dyrevelferd blant akvariefisk blitt større

Det er forresten ikke komplisert å måle vannverdier. Du burde kjøpe deg en nitritt-test ganske raskt, så kan du utvide med andre tester litt etter litt. PH-test er det neste jeg ville skaffet meg
ElinH
Plante kan du godt gjøre med en gang du har satt opp akvariet og vannet har riktig tempertur. Planterester gir filteret noe å jobbe med mens bakteriekulturen dannes :-) Ut over det er det ingenting i veien for å plante samme dag som du putter i fisk. Det som er viktig er at filteret har surret og gått en 3-4 ukers tid for å opparbeide seg den gode bakteriekulturen :)
ok,takk for svar=) stusset litt på det som stod på pakken,at man etter 3-4 DAGER kunne kjøpe inn fisken...
og hvilken fisk passer til ett 19 l akvarie? tenkte å kjøpe guppyer iallefall
ElinH
Plante kan du godt gjøre med en gang du har satt opp akvariet og vannet har riktig tempertur. Planterester gir filteret noe å jobbe med mens bakteriekulturen dannes :-) Ut over det er det ingenting i veien for å plante samme dag som du putter i fisk. Det som er viktig er at filteret har surret og gått en 3-4 ukers tid for å opparbeide seg den gode bakteriekulturen :) Edit: Uansett om akvariet er på 19 liter eller 200 liter trengs det en bakteriekultur i filteret. Det er disse bakteriene som bryter ned avfall (avføring fra fiskene og matrester), og på den måten hindrer at vannet blir giftig. Det tar ca 35 dager for et filter å opparbeide seg denne bakteriekulturen. frem til bakteriene er dannet, er det stor fare for at fisk blir forgiftet og dør. Derfor er det best å vente :) Vannverdier har alltid vært der selvsagt, men som med alt annet her i verden har utviklingen gått fremover de siste årene. Det var nok ikke stort fokus på slikt i "gamle dager", men nå er heldigvis kunnskapen større, og også fokuset på dyrevelferd blant akvariefisk blitt større :) Det er forresten ikke komplisert å måle vannverdier. Du burde kjøpe deg en nitritt-test ganske raskt, så kan du utvide med andre tester litt etter litt. PH-test er det neste jeg ville skaffet meg :)
ok..er disse testene dyre? og hvordan vet jeg hva verdiene skal være på? (står kanskej ett annet sted her,men er litt komplisert å finne frem til alt her inne,siden jeg ble medlem i dag:p)
Det er mye feilinformasjon ute å går når det gjelder innkjøring og når man kan sette inn fisk.

19 liter er et veldig veldig lite akvarium, og det er ganske begrenset hva slags fisk som vil trives der over tid.

Her er et søk i fiskebasen som viser fisk som kan trives i maks 19 liter.

Vil du ha guppy, ville jeg ha kjøpt en 3-4 hanner jeg likte fargen på, og ikke mer. Du kunne selvsagt hatt en trio - to hunner og en hanne, men du vil ikke ha plass til yngel uansett, og da er det mer dekorativt med bare hanner, også slipper du plassproblemer pga 30 nye yngel hver måned (per hunne).
Maddy
ok,takk for svar=) stusset litt på det som stod på pakken,at man etter 3-4 DAGER kunne kjøpe inn fisken... og hvilken fisk passer til ett 19 l akvarie? tenkte å kjøpe guppyer iallefall


Med guppyer blir det fort liten plass. De formerer seg veldig fort.
ElinH
Det er mye feilinformasjon ute å går når det gjelder innkjøring og når man kan sette inn fisk. :) 19 liter er et veldig veldig lite akvarium, og det er ganske begrenset hva slags fisk som vil trives der over tid. [URLBLOCK1] som viser fisk som kan trives i maks 19 liter. Vil du ha guppy, ville jeg ha kjøpt en 3-4 hanner jeg likte fargen på, og ikke mer. Du kunne selvsagt hatt en trio - to hunner og en hanne, men du vil ikke ha plass til yngel uansett, og da er det mer dekorativt med bare hanner, også slipper du plassproblemer pga 30 nye yngel hver måned (per hunne). :)
skjønner..fant en annonse på finn,hun solgte guppy unger for 5 kr per stk,hun bor i nærheten av meg,så tenkte å kjøpe av hun..men tror ikke man kan se hvilket kjønn de er enda..(hva er egentlig forskjellen på gutt og jente? halen?)
Ang. vannverdier:

Her er en ypperlig artikkel hvor du kan lese om de forskjellige verdiene, når er de bra, og når er de ikke bra.

Når det gjelder pris, så er slike tester generelt billigere i nettbutikker enn på den lokale dyrebutikken.

Du kan f.eks kjøpe slike tester på aquamanias eller på tropefisk.

Jeg anbefaler dråpetester, slike strips (liten papirstrimmel hvor du måler flere verdier på en gang) er svært unøyaktige. Dråper er mye mer nøyaktige, så kan du stole på det resultatet du får.

Det er to hovedprodusenter av disse dråpetestene: JBL og Tetra. Begge er bra, og det er en smakssak hvilke du foretrekker. Jeg har linket til JBL sine hos Aquamanias (du finner tetra i menyen til venstre), og begge deler er vist i linken til Tropefisk.
Maddy
skjønner..fant en annonse på finn,hun solgte guppy unger for 5 kr per stk,hun bor i nærheten av meg,så tenkte å kjøpe av hun..men tror ikke man kan se hvilket kjønn de er enda..(hva er egentlig forskjellen på gutt og jente? halen?)


Hannene er mere fargerik og hunnene er mindre farget. Hannen er også mindre enn hunnen.
Hannene har som regel farge på kroppen og finner og hunnene har bare farge på finnene
Angående kjønnsforskjell på guppy, så ser man det under magen dens.

Hunnens gattfinne (finnen under magen), er vifteformet, som på dette bildet.

Hannens gattfinne er imidlertid formet som en spiss. Denne spissen kalles gonopodium, og er hannens forplantningsorgan. Siden guppy føder levende yngel, har de en forplantningsprosess som likner den vi mennesker har.
Du kan se gonopodiet på hannen her.

I tillegg er hannene som regel langt mer fargerike enn det hunnene er.
ok,da skal jeg vel klare å se forskjell...
er dette testsettet bra nok foressten? gir de svar på alt du trenger å vite?
(er litt dårlig på å lese engelsk)
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=47
Det settet der er bra det. Du kommer vel billigere fra det ved å satse på å kjøpe en nitritt-test og en PH-test nå i første omgang. Så kan du eventuelt utvide med en test for nitrat og en for GH (hardheten i vannet) litt senere. Og skulle du, som jeg, bli fullstedig bitt av akvariebasillen, er det alltid muligheter for å kjøpe på enda flere tester om du har behov for det senere

PS. Angående kjønnsforskjell på guppy. Hos små yngel, er gattfinnen vifteformet. Hannenes gattfinne får den spissen først etter en del uker. Husker ikke lengre hvor lang tid det tar, det er vel sikkert noen forskjeller fra kull til kull på akkurat det også. Så er de veldig små enda, kan det fort se ut som om hun bare har hunner. Da vil du jo heller ikke se så godt hva slags farger de får - det er jo ekstremt mange fargemuligheter å velge mellom hos guppy
ElinH
Det settet der er bra det. Du kommer vel billigere fra det ved å satse på å kjøpe en nitritt-test og en PH-test nå i første omgang. Så kan du eventuelt utvide med en test for nitrat og en for GH (hardheten i vannet) litt senere. Og skulle du, som jeg, bli fullstedig bitt av akvariebasillen, er det alltid muligheter for å kjøpe på enda flere tester om du har behov for det senere :-)
ok,så er egentlig bare de som er livsviktige i starten? da kjøper jeg bare det..tusen takk,er imponert over hvor fort man får svar her,og fine svar=)
Synes du skal satse på ett sett jeg. Da har du en plass å ha alle flaksene også. Når du kjøper løst, blir det fort mange flasker og mye å holde styr på.



-Tim
Ja, de aller viktigste, er nitritt og PH. Så om du vil ta det litt pent i starten, til du ser om dette virkelig er noe for deg, så holder det med disse to.

Så kan du eventuelt kjøpe på fler etter hvert som du føler at du behersker det mest grunnleggende, og har lyst til å "ta et skritt videre"

Jeg er forresten enig med Tim i og for seg. Det er selvsagt ikke galt å kjøpe masse tester med en gang og hive seg ut i det. Rådene mine er mer basert på at ikke alle har lyst til å bruke hundrevis av kroner på det ene og så det andre før de ser at akvariehobbyen er noe de kommer til å holde på med

Så er 300 kroner helt greit for deg, så kjør på!
da har jeg bestillt nitritt test og ph test på aquamanias.no=)
Dersom du bestilte Tetra sin Nitritt test så vær obs på at den ikke registrerer konsentrasjoner under 0.3 mg/l Dette er over grensen av hva som er bra for fiskene over tid.

JBL sin test registrerer ned til 0,025 mg/l


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap