Fisker misfostre?!

Ja, nå er jeg veldig lei, jeg synes så synd på ballong-molly o.l, som er avlet frem for å se dekorativ ut, men får nesten ikke svømme, det som sjokkerer meg litt er at folk sier at de synes så synd på de, så kaller de fiskene for misfostre og fraråder folk å kjøpe disse for de er avlet så hardt på, men, hvorfor skal man ikke handle slike fisker?
Det er ikke fiskenes feil at de er avlet så hardt, og hvem synes synd på noe, og deretter kaller det et misfoster?
Og hva er vitsen med å si at folk ikke skal kjøpe de?
Det er kjempesynd på fiskene, og det beste man kan gjøre for dem, er å la dem leve et best liv som mulig, istendenfor å være presset i akvarium med fullt av annen fisk, og der de ofte blir jaget av andre fisker, fordi de ikke kan svømme fort, jeg synes ikke det er rett å kalle disse fiskene misfoster, fordi det er ikke deres feil at de er avlet så hardt på, og de har store vansker i hverdagen, så hvorfor ikke gi dem et bra liv?
Jeg måtte bare få det ut.
Fordi det at folk kjøper slik fisk gjør at det blir avlet frem enda flere slike fisk.

Så enkelt er det.

Hadde det ikke vært et marked for slike fisk, hadde de ikke vært å finne i handelen.

Det meste handler om cash, å tjene penger. Hadde folk vært sitt ansvar bevisst og kun etterspurt naturlig fisk, med et slikt utseende som naturen har gitt de - er det slik fisk, og kun slik fisk, vi hadde sett i butikken.
Uansett om folk kjøper sånne fisker eller ikke, vil de alltid eksistere, uansett.
Dessuten synes jeg fortsatt ikke at man kan kalle slike fisker misfostre.
Nei, de vil ikke alltid eksistere dersom ingen kjøper de.

Hvorfor skulle dyrebutikker importere en fisk de ikke får solgt? Det blir rent tap, derfor slutter de med det.

Hvorfor skulle privatpersoner avle frem avkom de ikke får solgt? De ender opp med overfylte akvarier og må avlive fisken. Derfor slutter de med det.

Akvariefisk er et pengestyrt marked, like mye som et marked for andre varer. og hvis ingen kjøpte rosa biler, ville ingen lagd rosa biler lengre.

må bare få si at når det gjelder mange av disse fiskene, er de ikke bare avlet hardt på (det høres for uskyldig ut, som om fiskene bare har litt flere runder med kull enn de burde hatt). De genmanipuleres for å få fasonger naturen aldri har gitt dem.

De genmanipuleres for å få fasonger som gjør at de sliter med å svømme og sliter med å spise.

I de verste tilfellene tatoveres de med farge for å bli "Kule".

Å kjøpe slik fisk støtter den mest kyniske siden av vår hobby med hard cash. Det er ikke værre enn at vi må være like ansvarsfulle her, som vi (forhåpentligvis) er når det gjelder å kjøpe varer fremstilt av barnearbeidere, eller møbler fremstilt av treverk fra regnskogen.
Det med hvordan de "avles" frem, eller hva jeg skal kalle det, er jeg jo imot, men fordi om folk slutter å kjøpe dem, så er det alltid en eller annen tufs som avler frem flere, jeg skulle ønske det ikke eksisterte slike fisker jeg også, men som jeg sa over, det kommer alltid til å være en eller annen tufs som avler frem flere.
Ja, det vil alltid være en tufs som avler frem flere - så lenge det finnes folk som kjøper de. Det er det du må forstå

I en ideell verden hadde ikke flere kjøpt disse fiskene. Ja, det vil være synd for de fiskene som da allerede lever, de ville blitt avlivet. Men! Da ville hvert fall ikke enda en generasjon, og enda en, bli avlet frem.

Ingen avler tusener på tusener av fisk dersom ingen kjøper en eneste en.

Jeg hadde heller ikke tatt vare på yngel dersom jeg ikke fikk solgt et eneste et. All den jobben, og alt jeg ender opp med er overfylte akvarier fordi ingen vil ha.
Jeg mener ikke man avler frem for å selge, men man avler fordi man synes de ser pene ut.
Forsåvidt sant det, men bedre med 1000 genmanipulerte fisk, enn 10.000.000.



-Tim
Jo, men det kommer jo ikke til å ta slutt uansett, fordi det er alltid noen som er uerfaren og kjøper disse fiskene, men bedre med at de får det bra med et stort akvarie der de ikke jages av andre fisker, en et bittelite butikk-akvarium.
CrazyFish
Jeg mener ikke man avler frem for å selge, men man avler fordi man synes de ser pene ut.


Joda, man gjør jo det. Men likevel vil det stoppe seg, fordi alle har bare plass til så mange fisk. Og hvis ingen ville HA disse fiskene, selv ikke om de var gratis, ja da ville det stoppe seg selv.

Uansett argument, enten det er pga penger, eller fordi noen faktisk synes at fiskene er pene (det overgår min fatteevne, men..), så ville avl stoppe av seg selv dersom ingen ville ta i disse fiskene med en ildtang.

Vi kommer nok aldri dit, uansett hvor mye holdningsskapende arbeid og opplysning som legges ned, men om det var mulig å komme dit, ville disse fiskene forsvinne.
Støtter deg 100% ElinH.

Desverre må man av og til knuse noen egg for å lage omelett.


-Tim
Ja, det er det jeg prøver å få fram, det kommer ikke til å skje, så hvorfor ikke gi fiskene gode hjem?


edit: det jeg skrev her er svar til elinH
Jeg skal prøve en gang til, hehe

Fordi hvis du gir de gode hjem, så har butikken solgt fiskene de kjøpte - og tjent penger på det. Derfor kommer de til å bestille en ny gjeng neste uke (for neste uke kommer det noen andre og kjøper de for å gi de stakkars fiskene gode hjem). Dermed får oppdretterne enda fler bestillinger, og dermed avler de frem enda fler. Og slik fortsetter det inn i evigheten.

Hadde ikke du, eller noen andre, kjøpt disse fiskene, hadde de måttet gå i butikken i "all evighet". Butikken hadde hatt utgifter med å kjøpe de inn, utgifter med å mate de, og fiskene ville oppta plass butikken kunne brukt på fisk de faktisk får solgt og tjent penger på. De ville ikke bestilt flere slike fisk, oppdretterne ville ikke fått flere bestillinger, og ville derfor sluttet med slikt oppdrett, og heller byttet til en type fisk folk vil ha.

Jeg vet ikke om noen annen måte å forklare det på, det hele er veldig logisk for meg
CrazyFish
Ja, det er det jeg prøver å få fram, det kommer ikke til å skje, så hvorfor ikke gi fiskene gode hjem? edit: det jeg skrev her er svar til elinH



Nå utviser du holdningen at siden ikke andre bryr seg så skal ikke vi bry oss heller. Veldig lite gjennomtenkt synes jeg.

Tenk deg at pga at du kjøper 4-5 fisker, så blir det fremavlet 50 til.


-Tim
ElinH
Jeg skal prøve en gang til, hehe :) Fordi hvis du gir de gode hjem, så har butikken solgt fiskene de kjøpte - og tjent penger på det. Derfor kommer de til å bestille en ny gjeng neste uke (for neste uke kommer det noen andre og kjøper de for å gi de stakkars fiskene gode hjem). Dermed får oppdretterne enda fler bestillinger, og dermed avler de frem enda fler. Og slik fortsetter det inn i evigheten. Hadde ikke du, eller noen andre, kjøpt disse fiskene, hadde de måttet gå i butikken i "all evighet". Butikken hadde hatt utgifter med å kjøpe de inn, utgifter med å mate de, og fiskene ville oppta plass butikken kunne brukt på fisk de faktisk får solgt og tjent penger på. De ville ikke bestilt flere slike fisk, oppdretterne ville ikke fått flere bestillinger, og ville derfor sluttet med slikt oppdrett, og heller byttet til en type fisk folk vil ha. Jeg vet ikke om noen annen måte å forklare det på, det hele er veldig logisk for meg :)


Og jeg skal prøve igjen:
Det kommer aldri til å bli slutt på at folk kjøper sånne fisker, fordi de synes de er fine, det kommer alltid til å være noen tar å kjøper sånne fisker, fordi de synes de er dekorative.

Dessuten har det kommet ganske mye utifra emnets "hovedmening" nå, meningen med emne var at folk ikke trengte å kalle disse fiskene misfostre.
Dersom en fisk er avlet frem uten å ivareta de fundamentale evnene en fisk skal ha, så er det ikke så mye annet å kalle dem.



-Tim
Det er jo mange som skriver at der er så synd på dem, men man kaller ikke noe man synes synd på et misfoster, det blir jo akuratt som å se noen som er litt annerledes, også sier du, stakkars, for et misfoster.
Nei. Det blir ikke det samme.

Disse fiskene er avlet frem, og bevisst genmanipulert av mennesker med det mål å tjene penger.

Det er synd på dem fordi de ikke har fått vokst frem slik de var ment. Det fører jo som nevnt også ofte til at fisken får et begrenset og forkortet liv.

Du kan ikke sammenligne det med naturlige missdannelser/handikap.

-Tim
CrazyFish
Dessuten har det kommet ganske mye utifra emnets "hovedmening" nå, meningen med emne var at folk ikke trengte å kalle disse fiskene misfostre.

Hva burde vi kalle dem?
Handikappede.
Funksjonshemmede.
Vanskapte.

Ehh. glem den siste, det kan jo sies om alle fisker

Er du egentlig bare på jakt etter et annet beskrivende ord for fisker som er avlet vekk fra sitt naturlige utseende og adferd?

Hva med fisker med fremavlet redusert mobilitet. Den høres jo ikke så ille ut.
CrazyFish
Og jeg skal prøve igjen: Det kommer aldri til å bli slutt på at folk kjøper sånne fisker


Dersom ingen begynner, tar det første skrittet, tør å være den første som sier at "slikt er ikke akseptabelt", så får vi aldri endret noe som helst.

Vil vi ha endringer, må det begynne et sted. Og vi må i hvert fall innse at vi må begynne med våre egne holdninger og handlinger - det er det eneste vi fullt ut kontrollerer selv.

Ang. dette med misfoster, så tror jeg neppe fisken føler seg støtt av det. Den kan jo ikke noe for at den ser slik ut - og den ville sikkert ha valgt annerledes om den kunne.

Ordet misfoster kan oversettes til det engelske ordet "freak". Definisjonen på "freak" er: "a person or animal that is markedly unusual or deformed"

Slike fisk er jo deformerte - det er jo det som er problemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders K
Reklame for plussmedlemskap