Utstyr til rekekar

Jeg skal kansje lage et reke akvarium.
Så jeg lurer på hva jeg trenger.

Åssen pumpe kan jeg ha?
Er det noe annet jeg trenger?

Og det kommer sikkert mange fler spørsmål

Takker alle for svar
Ville satset på et luftdrevet filter. Og så trenger du en varmekolbe og noen planter/mose som rekene kan gjemme seg i.


-Tim
Ja men har lest at noen er ubrukelige.

Er det noen som har erfaring med luftfiltere?

Og kan noen sende meg noen linker?
Har kjøpt en enkel sånn, men det dundret og lagde en hel.....! masse lyd ;(

Så jeg kjøpte en fluval 1.

Den bråket ikke
det var vel luftpumpa som bråkte?

Fluval 1 er stille ja. Har en slik selv. Synes dog at det er ganske så lite filtermaterial det er plass til.....


-Tim
Nei, det var ikke luftpumpa.

Jeg kjørte den uten filteret og da bråket den ikke men når jeg satt på filteret bråket det.

Litt rart men sant, hehe


Og ja, det er ikke plass til så mye filtermateriale ;(
Jo men da er det pumpa som bråker. Filteret fungerer som en belastning for luftpumpa så den må jobbe harderer enn med en luftestein. Høres ut som det er dette som har skjedd.


-Tim
Det som bråket var at vann og luft skvulpet ut av røret.

Og så lyden av bobler.
Da bør du satse på innvendig filter. Hva med Eheim Pickup?


-Tim
Jeg har kjøpt en fluval 1.

Det holder til et kar på litt over 10 liter.
Det jeg misliker med fluval 1 er at man ikke kan justere gjennomstrømningen.


-Tim
Ja litt dumt det.

Men hadde ikke noe annet.
Kunne jo liksom ikke brukt en fluval 2 i en 10 liter,hehe.
Nei det ville blit litt mye.....


-Tim
Og åssen varmekolbe kan jeg ha i et så lite kar?

Mål på akvariet:

Lengde: 30 cm

Bredde: 18

Høyde: 21
Det finnes noen lavprofilkolber på 25W. Burde være greit.


-Tim
Ja.

Det burde jo gå fint

Er det noen som har erfaring med varmekolber på 25 W ?
Og finnes det lys til sånne plastakvarier (se blide)?

[External Image]

Mål:37x22x24.5cm lxbxh
Tobbi
Og åssen varmekolbe kan jeg ha i et så lite kar? Mål på akvariet: Lengde: 30 cm Bredde: 18 Høyde: 21


Eg ville ha droppa varmekolben. Eg går ut i frå at det er små reker, typen kirsebær el. du skal ha. Dei liker ikkje at det blir for varmt. Fluval filteret gir uansett frå seg litt varme. Dette filteret kan du modifisere strømmen på ved å trekke ei nylonstrømpe over det, (men klipp hull til utblåserrøret). Det forhindrer også at rekeyngel blir sugd inn i filteret.
Hei Tobbi
Siden du er så ung, regner jeg med at du har ditt eget rom, et barnerom hjemme, der du har de fleste akvariene dine og også sover
Jeg har derfor noe litt viktig å nevne.

Som nevnt ovenfor er det mange reke-arter som gjerne vil ha det litt kjølig, og ikke like varmt som en del av de tropiske fiskene vi holder. Mange reker vil ikke ha det varmere enn mellom 20-25°C.

Det kan i mange tilfeller derfor være helt unødvendig med varmekolbe i et reke-kar, hvis man f.eks. har det stående i stua.

Men det er en ting man må huske på før man tar beslutningen om varmekolbe eller ikke;
hvor i huset står reke-akvariet?

Dersom man har reke-karet på soverommet, så er det generelt det rommet i norske hjem hvor det luftes mest. Mange setter opp vinduet på luftegløtt om morgenen før de går hjemmefra, og så står det oppe til man legger seg. Da er det stor risiko for at rommet blir iskaldt i månedene fra f.eks. september til langt ut på forsommeren (avhengig av hvor i landet man bor).

I de varmeste sommermånedene er ikke dette med åpent vindu noe problem for rekene, men i omtrent ¾ av det norske året kan varmekolbe bli nødvendig dersom man har denne vanen med å lufte, og akvariet står på soverommet.
Problemet øker jo mindre akvariet er, for et lite akvarium har jo mindre vannvolum og temperaturen påvirkes dermed fortere av temperaturen på omgivelsene. Et stort akvarium bruker mye, mye lenger tid på heving og senking av temperaturen.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap