- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Kan malawi ciklider svømme sammen med blå neon tetra ?
Kan malawi ciklider svømme sammen med blå neon tetra ?
Postet 23.07.09 kl 21:34
Fiskene lever i helt forskjellig vann. Malawi er en veldig mineralrik afrikansk innsjø, mens neontetra svømmer i amazonske elver med en helt annen vannkvalitet. Man kan nok venne fiskene til samme type vann, men det vil jeg ikke anbefale; Malawikar spesielt krever tilsetningsstoffer for å få riktig vann og da får du ikke glade sør-amerikanere...
Postet 23.07.09 kl 21:44
Postet 23.07.09 kl 21:47
Postet 23.07.09 kl 21:49
ShiramorOg desuten så blir vel neontetra sett på som mat ;-)
Jeg tenkte jeg skulle legge til denne kommentaren, men du slo meg. Malawiciklider blir jo ofte ganske store. Og store fisk spiser små fisk, så enkelt er det.
BuZzyså malawi trenger tilsetning av stoffer i vannet ? . har aldri hatt malawi kjøpte 8 -14 stk i går å akvareie har stått nesten 2 uker . de svømmer fint oppi der.
Det er et litt upresist utsagn fra meg, men du har kanskje lest litt om fiskene før du kjøpte de? Det som er i forhold til vannkvaliteten er at de ønsker ganske høy ph og relativt hardt vann. Phen bør så høyt man får den, og det er vel rundt ph 8,3 ved hjelp av vanlige tilsetningsstoffer. Hos meg har jeg ph på 7 og bløtt vann, slik at jeg måtte ha hatt i tilsetningsstoffer for å få godt vann for malawi. Andre, andre steder i landet har annen vannkvalitet i springen så hvorvidt man trenger tilsetningsstoffer avhenger jo av hvilket vann man får ut av springen.
Du sier du har hatt et akvarie i to uker? Har du lest noe om oppstart av akvarium og innkjøring av filter? Hvis ikke anbefaler jeg det, f.eks. artiklene under "akvarieskolen" som ligger under menypunktet "kunnskap" øverst på siden her.
Fisker kan fint leve i vann som ikke er optimalt. Avhengig av hvor stor forskjell det er fra hva de ønsker så risikerer du større sjanse for sykdom, kortere livsløp, dårligere utfarging og mindre sjanse for å se naturlig adferd på fisken ved å ha fisken i "feil" vannkvalitet over lengre tid.
Postet 23.07.09 kl 21:57
Postet 23.07.09 kl 21:59
Postet 23.07.09 kl 22:09
Neontetra
BuZzy^håper på svar .
det vil aldrig gå bra, mbunas er fryktelige mot neontetra. De rensker først vekk øyne, for så å slå ut fisken. Neste mål er bakpartiet på neon, og kjøttet blir rensket effektivt vekk.
Postet 16.01.10 kl 16:29
Endret: 16.01.10 kl 16:38