Bakgrunn til sekskantet akvarium?

Hei jeg har lyst til å ha en utvendig bakgrunn på akvariet, men er usikker på hva og hvordan jeg gjør det....
Skal bakgrunnen dekke de tre baksidene eller bare den ene??? Blir det stygt å se fra siden??? Akvariet står slik plassert at det sees fra siden også.
Er det noen som har forslag til hva og hvordan jeg skal gjøre det??
Hei mags.

La det først være sagt, jeg har ikke selv sekskantede akvarier.
Men jeg synes disse er meget dekorative og fine - især på mindre akvarier. Og man har jo sett noen av disse.
Jeg har aldri sett noen bruke bakgrunn på disse. Men hvem sier det ikke er mulig.
Og du ønsker dette, så slik med en gang tenker jeg at det ville være mest estetisk med kun en del dekt.
Å stenge innsynet fra siden tenker jeg ikke ville være så fint, spesiellt ikke om karet er lite.
Men du kunne jo fortelle litt om - og legge inn et bildet av karet ditt. Så ser man for seg selve "karets design" og plassering i rommet.

Det hele blir vel en smaks-sak. Det er ditt kar og du skal gjøre det slik du synes er finest. Fest først noe papp eller fargede ark på baksiden/baksidene med små tapebiter og prøv deg frem.

mvh
Takk for rask tilbakemelding. Jeg har også vært i tvil om hvor fint dette blir, men årsaken er at jeg ser ledningene etc bak akvariet. Og det blir vel også gjerne dobbelt. Jeg skal prøve å få lagt ut noen bilder.

Det var jo en god ide å feste noe midlertidig for å se hvordan dette gjøe seg.

Skal nok prøve dette
Hørtes bra ut med bakgrunn til sekskantet akvarium

Men hva med og bare teipe fast noen ark på utsiden av akvariumet.
Så ser du åssen det blir

Og hvis det blir bra kan du jo lage en bakgrunn.
Her kommer noen bilder av akvariet sett fra de to vinklene som det gjerne sees fra
Ok

Men trur jeg bare ville hatt en bakgrunn på den bakerste ruta.
Det da vill man jo fortsatt se akvariet fra siden

Og skal du ha en innvendig bakgrunn eller bare et svart ark eller noe sånt ?



Jeg er ikke sikker. Forslag????

Jeg har aldri satt på en bakgrunn før, så det må være noe som er enkelt...

Jeg satser på en utvendig bakgrunn, for jeg har ikke noe sted å plassere fiskene når akvariet er tømt.
Et fint kar dette mags.
Jeg ville kun hatt bakgrunn på den ene delen som vender inn mot veggen. Som du selv nevner, du får skjult ledningene. Og denne bakveggen vil gjøre seg bedre med annet enn den lyse veggfargen.
Ville passe flott med svart papp rett og slett. Billig og enkelt. Og lett å skifte ut om du ikke blir fornøyd. Man kan også male utsiden - men da må man være hundre prosent sikker på at det er det man vil. Innvendig bakgrunn krever som du nevner litt mer jobb - tar mer plass og koster mer.
Nei, svart papp ville jeg valgt her.
Men det er ditt akvarie, og du skal velge en løsning du selv blir fornøyd med.

mvh
Og du kan jo også bare teipe på et ark på den bakerste ruta.
Og se åssen det blir.
Jeg har nå festa noe svart papir på baksiden, og synes dette ble bra. Jeg fikk skult ledningene og jeg fikk liksom frem mer planter og fisk. Jeg skal nok kjøpe noe papp i morra og begynne å klippe og tape Jeg venter nok med malinga til jeg er sikker!!

Tusen takk for gode forslag!
Ok.

legg ut noen bilder.
Tenkte litt mer går det ann å bruke sånn tynt gjennomsiktig papir i ulike farger utenpå hverandre. F.eks Sort, grått og mørkeblått. Jeg tenker papir i typen rispapir???

Jeg aner ikke - bare en tanke som kanskje jeg kommer til å prøve. tenker kanskje det blir litt kjedelig med bare svart bakgrunn.....

Se link:
[URL=http://www.smykkestein.com/index.php?cPath=46_47]
Det jo kunne blitt kult

Men det kan jo fort gå istykker da ;(
Det finns så mangt du kan bruke bare fantasien strekker til. Det er jo bare å prøve seg frem. Farget Transparent papir, farget cellofan. Krepp-papir, Bølgepapp. Osv.

Fargevalget er jo opptil deg, hva du liker.
Jeg har selv sansen for svart eller mørk blått når man bruker slike enkle løsninger på bakgrunner.

mvh
En kamerat har et sekskantet kar, og eg ville helt klart hatt bakgrunn på tre sider i et slikt kar, så sant det ikke er plassert "fritt" i rommet.
Donald
En kamerat har et sekskantet kar, og eg ville helt klart hatt bakgrunn på tre sider i et slikt kar, så sant det ikke er plassert "fritt" i rommet.


Jeg la ut bilde tidligere i tråden, og det står jo ikke helt fritt, men sees like ofte fra siden....

Jeg må nesten prøve med litt frem, men det kommer litt ann på hvor fin denne bakgrunnen blir å se på. (fra utsiden). Gleder meg til å prøve.....
Hvis du skal ha papp kommer du til å se den.
Men ark er jo så tynt.

Trur det blir bra jeg.

Jeg prøvde med en svart hånkle som bakgrunn i dag bare for å se.

Og det ble kult det.
Inaktiv bruker
Rispapir? blir ikke det fort stygt dersom det kommer i kontakt med vann da? Et alternativ kan være å male bakgrunnen med glassmaling som er mulig å fjerne dersom man ikke ønsker det lengre. Jeg har gjort dette med dette med et av mine akvarium. Da la jeg først et lag med lysere brunmaling med svamp, for så og male et lag med mørkere brunmaling over når det første laget var tørket. Ble veldig fornøyd med resultatet. Prøvde meg litt fram med dette før jeg fant den rette teknikken og vet derfor at det ikke er store problemer med å fjerne glassmalingen dersom du bruker litt såpe.
Har dessverre ingen bilder av akvaret etter at dette ble gjort.
Ved å bruke papp eller papir vil det alltid være en mulighet for å ødelegge bakgrunnen ved vannsøl. Nå brukte jeg selv farget kopipapir en periode på et lite kar, og hadde ingen problemer med det. Man må bare rett og slett være litt forsiktig. Ellers så er jo dette enkelt og billig å bytte ut etter eventuellt søl da.

Maling synes jeg selv er å foretrekke. Men da må man først være helt sikker på at det er dette man vil - det går liksom ikke så fort å endre dette i etterkant.
Min 720 liter har påmalt bakgrunn (yttersiden da selvfølgelig) Jeg brukte ulike farger av bengalakk - påført med svamp, to lag. Bilder finnes å se i profilen min.

mvh
Jeg skal nok pakke med meg ungene og reise til hobbybutikken og kjøpe både papir og glassmaling. Nok til en og tre sider......

Jeg får nok bare prøve meg frem og se hva som blir finest.

Er det noen som har bilde av sekskantet akvarium med bakgrunn???

Takker for mange gode innspill i regntidens prosjekt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap