Hullsyke? (discus)

Lurer på om min største discus har fått hullsyke. Om du ser på bildene så ser du mistanken min. Før jeg la merke til dette har fiskene fått gjennomgå en saltkur pga finneråte på to av discusene.
Discusen som kan ha hullsyke liker ikke, og har aldri likt tørrfor, det eneste som går nedpå er mygglarver og oksehjerte, noe jeg er tvungen å fore denne med flere ganger daglig. Ellers er den kanskje -syke -fisken veldig frisk og rask og spiser godt og søker kontakt hver gang noen nærmer seg karet.

Har igår flyttet UV filteret over på den største pumpen min for å få mer vanngjennomstrømning ettersom den andre pumpen virker å ha svært lite gjennomstrøming. Håper på mer effekt fra uv filter i fremtiden.

Har lest litt på forumet og heller mest mot at discusen får dårlig mat eller lite vitaminer gjennom maten ettersom mygglarver er så og si eneste mat den får.

Vannverdier:
PH: 6,5 - 7
KH: 2-4
GH: 4
Temp 28
Vannbytte 20% annenhver dag.

Kar:
450 liter, to utvendige filter og UV filter, tilsetter CO2. Ble satt opp med fisker i april/mai 2009.

Fisk:
1 veldig stor discus og 3 mellomstore. 12 VF Cory sterbai, 4 sae, eplesnegler og 30 kardinal n. tetra. (Noen kommer garantert å si at 4 discus er for lite og jeg er helt enig, så straks sommeren er over skal jeg handle mange flere. )
Syk fisk er en Blue Diamond på ca 18 cm, jeg har hatt denne i ca 9 måneder. Alder er ukjent.

Første spørsmål blir da om dette er hullsyke
Neste spørsmål er da hvordan man best kurerer hullsyke?
Bilde
Bilde av litt stresset fisk, lyset ble satt på etter leggetid for å ta dette bildet
Hvorfor bruker du UV? Har du sjekket Nitrit og Nitrat?

Det å få en discus til å ta et annet for enn det som den er vant til er ikke enkelt. Det man kan prøve er å blande det den liker med litt av det den ikke liker, altså fore begge tingene på en gang. Ellers så forer man alltid med det den ikke vil ha som første måltid.

Når det gjelder vitaminer så ville jeg i ditt tilfelle kjøpt inn flytende vitaminer. Disse skal en ha rett i vannet og fisken får de inn når de osmoseregulerer.

Nitrit og nitratverdier er gode, begge viser 0-10.
Ingen som kan bekrefte eller avkrefte om det er hullsyke jeg ser på?

Takk for foringstips Geir, skal prøve å mikse sammen maten litt. Har prøvd å fore med tørrfor som første måltid i ca 1 måned men ingen resultat.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap