Hvilken snegle er det som plutselig har dukket opp i akvariet vårt?

Fant i går en snegle i filteret, men denne var død. Gult skall på denne.
I dag da jeg sjekket filteret igjen var det plutselig en ny snegle der.

Men hvilken type?
Bra for akvariet?
Er dette egg fra den?
La den oppi ynglekaret for å ha litt kontroll på den og se om den spiser opp restene på bunnen.

Den er ikke farlig for yngelet?

Er ca 1 cm lang.

Gikk noen timer fra den ble lagt oppi til jeg la merke til dette.

Føles som en geleklump det jeg tror er egg.
det der er nok en snegle du ikke vil ha i karet dessverre. husker ikke hva de heter men de er vanlige "haikere" på planter etc.
Det er en av de såkalte pestsneglene. Den typen du viser bilde av kalles "vanlig damsnegle". En pest og en plage for de formerer seg i ekspressfart og sitter snart overalt i karet.

Hadde det ikke vært for at de blir så uhorvelig mange etterhvert, så er de jo faktisk en nyttig skapning å ha i akvariet. De spiser matrester, alger, diverse nedbrutt plantemateriale osv. En liten vaktmester i grunnen.
takk Mona, hodet mitt fungerer ikke helt i natt
mona o
Det er en av de såkalte pestsneglene. Den typen du viser bilde av kalles "[URLBLOCK1]". En pest og en plage for de formerer seg i ekspressfart og sitter snart overalt i karet. Hadde det ikke vært for at de blir så uhorvelig mange etterhvert, så er de jo faktisk en nyttig skapning å ha i akvariet. De spiser matrester, alger, diverse nedbrutt plantemateriale osv. En liten vaktmester i grunnen.

Takk igjen Mona.
Umulig å bli kvitt eller?
Ikke noen snegler som spiser disse da?

Neste uke drar vi på 14 dagers ferie. Kanskje kjekt å ha de i den tiden?
Har tenkt å sette inn ca 20 reker i morgen. Gjør de samme nytten?
Stina Engerud
takk Mona, hodet mitt fungerer ikke helt i natt ;)

Takker for forsøket. Hehe.
Senga snart her.
halvdelen har ihvertfall erklært krig mot disse. han kan sitte i andre enden av stua og plutselig sprette opp med mord i blikket... da har han sett en snegle 6 meter unna (!).

gutten må ha røngtensyn med forstørrelsesfilter etter min mening.

men uansett... en god mos med fingertuppen er en effektiv metode hvis du har et mindre kar. du må regne med å holde på en god stund i flere perioder før det roer seg men det går med mye innsatsvilje og tålmodighet.

har du større kar så ville jeg vurdert en eller annen form for botia hvis det kan fungere i oppsettet ditt.

reker er jeg ikke sikker på, har ikke testet dette selv. hva slags reker er det snakk om ? og hva slags akvarium og innhold har du ?
Neocaridina sp.
Neocaridina sp. er reke arten jeg har tenkt å sette inn. Har beplantet et hjørne kraftig samt skal sette en algeball oppå lavasteinen.
Et 63liters akvarium med kanskje for mye fisk!?
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=13651

Planter
1 stk Bacopa monnieri
1 stk Rød cabomba Cabomba furcáta
1 stk Algekule Cladophora aegagropila
1 stk Vanlig sverdplante Echinodorus bleheri
Fisk
1 stk Gullfisk Carassius auratus auratus (adoptert)
6 stk Flekket pansermalle Corydoras paleatus
1 stk Flying fox Epalzeorhynchos kalopterus (skulle ha SAE)
4 stk Otto Otocinclus affinis
4 stk Seilfinnemolly (Ferskvann) Poecilia kykesis (samt 7 yngel)

Tenker å sette inn 20 Neocaridina sp. http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1147

og nå tydeligvis pestsnegle som har lagt ca 30egg?
Skal jeg bare fjerne dette med en gang og kjøpe en Anentome helena, Asiatisk jegersnegle http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1177

tipse han om det kanskje? Hehe. Jeger synet har vi fra steinaldermannen vettu..
njæ, i mine øyne så har du nok fyllt opp det karet litt vel bra og jeg er litt i tvil på om rekene du planlegger vil overleve så lenge der.
om rekene vil ta pestsnegler tør jeg ikke å svare på, har ikke hatt den problemstillingen selv.

og halvdelen har FORBUD mot krepsdyr, han truer allerede med saltvannshummer og gir meg mareritt :-S
Stina Engerud
njæ, i mine øyne så har du nok fyllt opp det karet litt vel bra og jeg er litt i tvil på om rekene du planlegger vil overleve så lenge der. om rekene vil ta pestsnegler tør jeg ikke å svare på, har ikke hatt den problemstillingen selv. og halvdelen har FORBUD mot krepsdyr, han truer allerede med saltvannshummer og gir meg mareritt :-S

Kjøpte en 13 liter i dag som rekene har fått.
Skal legge oppi alle snegler jeg finner der.
Samt at når jeg får kjøpt slange til filteret i morgen, så skal yngelet også få flytte over.
du får si ifra om rekene holder sneglebestanden i sjakk
vell reker holder ikke snegler i sjakk, iallefall ikke neocardia sp , de spiser det samme som sneglene. du må enten ta livet av de (sneglene) eller skaffe deg noen jeger snegler etter min mening
Indiske kloreker er svaret på det meste, selv om eg ikke har prøvd dem med majones
http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1177

De der spiser snegler raskt as.

Jeg kjøpte 5 stk, også fikk de minst 6 unger.. Pest sneglene forsvant nesten over natten..

Og jeg hadde sjukt mye i en 90 liter. Så mye at det ble stygt med alle prikkene.

Men nå skulle jeg ønske jeg hadde tatt vare på noen, for det er gøy å se på når de spiser dem, og jeg er usikker på hva jeg skal mate dem med. :p
Donald
Indiske kloreker er svaret på det meste, selv om eg ikke har prøvd dem med majones ;-)

men kloreker tar vel også mindre fisk?
mrcable
vell reker holder ikke snegler i sjakk, iallefall ikke neocardia sp , de spiser det samme som sneglene. du må enten ta livet av de (sneglene) eller skaffe deg noen jeger snegler etter min mening

Kanskje disse ja. De er for trege til å ta fisk mm?
Klorekene er jo også tøffe da. Hmmm Tenke tenke.

Vifeklorekene tar vel ikke snegler?

Gomp: hva forer de med nå da? Blir ikke disse også mange da? Eller spiser de hverandre?
Black_Flys
[QUOTE=mrcable]vell reker holder ikke snegler i sjakk, iallefall ikke neocardia sp , de spiser det samme som sneglene. du må enten ta livet av de (sneglene) eller skaffe deg noen jeger snegler etter min mening

Kanskje disse ja. De er for trege til å ta fisk mm?
Klorekene er jo også tøffe da. Hmmm Tenke tenke.

Vifeklorekene tar vel ikke snegler?

Gomp: hva forer de med nå da? Blir ikke disse også mange da? Eller spiser de hverandre?

De legger ett og ett egg. Så de formerer seg veldig lite, og er veldig lett å holde i sjakk om en ikke vil ha mange av de.

De spiser ikke hverandre. Ikke det jeg har sett i hvert fall.

Nå forer jeg dem bare med noe fiskemat som innheolder rester av fisk og bløtdyr og sånt. Den samme som jeg foret guppyene med før de døde av varmen.
Kjøpte 3 jegersnegler
Kjøpte 3 jegersnegler i dag som får gå litt alene i det nye karet som det ikke er noe fisk i enda.

I hovedkaret fant jeg i dag en ny snegletype som jeg ikke kejnner igjen. Ser ut som et av urdyra fra dinosaurenes verden.
Black_Flys
I hovedkaret fant jeg i dag en ny snegletype som jeg ikke kejnner igjen. Ser ut som et av urdyra fra dinosaurenes verden.

Hehe. Det er en skivesnegl. Har hundrevis av de der i karene mine, de trives nok godt :p
Tilfeldig bekjentskap
© morten nedrebø
Reklame for plussmedlemskap