Hei. trenger litt hjelp ???

Jeg har fått i meg et 60 liters akvarium på europris. Men det viser seg at dette akvariummet får stygt vann ca 2 dager etter jeg har gjort det rent, blir så ille at jeg har problemer med og se fisken. Varierer mellom litt grått og helt grønt vann.... har byttet ut sand, pumpe, lys og fisk, men fortsatt blir det skittent med en gang.. trenger litt tips om hvordan jeg kan få vannet til og holde seg rent... Har ett akvarium til på mellom 90-100 liter, og dette blir ikke slik... trenger sårt hjelp. Mvh Merete Haugen
Hva er forskjellig mellom de to karene?
Formengde? Forskjellig sand? Forskjellige dekorasjoner? Mengde planter? Fisketetthet? Filterkapasitet? Antall timer lyset er på?

Hvor lenge har dette akvariet vært i drift?

Hva slags rengjøringsrutiner har du for karet?
Hjelp?
Hei. det andre akvariummet blir skiftet på ca 1 gang i mnd, blir ikke skittent og der er det litt for mye fisk. det 60 liters karet blir skiftet og vasket hver 2 dag nå pga grønn/grått vann. der er det 5 ciklider og 3 ansistrus. har hatt annen fisk der tidligere, men bli likens da. Det er nesten samme pynt i begge akvariene, og temp ligger på det samme. bruker riktig mengde salt og start pluss.. 60 literen har vært i drift i kansje 2,5 mnd..haddde plante i det tidligere, men den begynte og bli stygg så den ble flyttet til det andre, da kom den seg. har småsand i 60 litern. er byttet fra finsand tidligere.
lyset er på fra jeg står opp og til jeg legger meg, av og til slår jeg det av en stund før jeg går til sengs.
Det at du skifter og vasker så mye er bare med på å gjøre problemene dine værre

Vann blir ofte uklart og grått eller grønt i starten fordi det ikke er i balanse enda. Etter en stund kommer balansen, og vannet klarner. Når du vasker og bytter ut ting hele tiden, gir du aldri akvariet ditt muligheten til å komme i balanse - før du forstyrrer det igjen.

Ellers har du lys på alt for lenge, noe som sikkert er med på å gjøre vannet ditt grønt (grønt vann = svevealger). Planter klarer ikke å nyttegjøre seg mer enn 10-12 timer med lys. Alt over det, og algene får hele fordelen. Enklere sagt: Jo lengre lyset står på, jo mer alger får du.

Kjøp deg en timer, og still den inn slik at lyset er på ca 10 timer om dagen, så vil det hjelpe deg også.

Gode rutiner i akvariet består etter min mening av:

1. 3-4 ukers innkjøring, hvor bakteriene får en mulighet til å bosette seg i filteret ditt. Det er disse som "spiser opp" avføring og matrester og hindrer at vannet blir giftig.

2. regelmessige vannbytter på ca 1/3 av vannet. Hvor ofte og hvor mye du må bytte kommer an på belastningen i karet, et sted å begynne er å skifte ca 30% en gang i uka. Synes 1 gang per måned høres sjeldent ut, spesielt når du sier at karet har mange fisk. Det er vannbyttene som tynner ut avfallsstoffer i vannet, og gjør vannet litt "triveligere" å bo i

3. En liten dott hvit filtervatt som du tørker over innsiden av frontglasset med en gang innimellom. Dette fjerner eventuelle alger, og grønne prikker på glasset. Noe alger vil det stort sett alltid være i et akvarium. Jeg gjør dette kanskje i 1 minutt hver andre uke eller så.

4. Når du tapper vann ut av karet, hold slangen nære bunnen, så suges alt løst rusk opp. Tar ikke noe ekstra tid når vannet uansett skal ut.

5. Når filteret begynner å få redusert gjennomstrømning (og ikke før det!), tas innholdet i filteret ut når du bytter vann. Skvis filtersvampene lett i bøtta med akvarievann for å fjerne det værste (det er i den brune gugga at bakteriene bor), men ikke alt.

Ut over disse fem punktene skal det ikke være nødvendig å gjøre stort mer. Et akvarium skal ikke være skikkelig rent, siden fiskene er avhengige av en viss mengde bakterier for at vannet skal være levelig

For øvrig: salt trenger du ikke i et ferskvannsakvarium. Dette er noe tøys som til og med, i for store doser, kan være dødelig for enkelte fisk. Dyrebutikkene elsker av en eller annen grunn (uvitenhet eller penger) å pushe dette på nye akvarister.
Heisann:)
det store er ikke det noe problem med, så rent og klårt som bare d.. det er 60 literen jeg plages med, det må jeg bytte på hver 2 dag, for fiskene dør jo neddi der. bytter ikke ut alt vannet der, og karet er innkjørt. gjør alt etter boken der, men det vil ikke holde seg fint. når det er så ille at man ikke ser fisken neddi der etter 2 dager, så er det noe annet som gjør det. rensker ikke pumpen før det begynner og bli redusert luft på det. nå har jeg en pumpe uten luft, renser bare vannet.. ble ikke bedre av den grunn heller...
Hvor innkjørt er karet (altså, hvor lenge har filteret gått uten å ha vært avslått)?

Grått/melkehvitt vann tyder på infusorier, mens grønt vann tyder på svevealger. Ingen fôring og mørklegging av karet i flere dager kan jo hjelpe. Pluss å kutte ned på antall timer med lys.

Forresten, om du forstyrrer bunnlaget ofte, kan vannet bli uklart av det også, men jeg aner ikke om det er med på å skape problemene du har.

Et større kar er alltid enklere å holde i balanse enn et lite. Det kan være derfor du ikke har noen problemer med det store, mens 60-literen sliter, til tross for at de får omtrent samme behandling.
har gjort rent filtret med ca 2-3 ukes mellomrom i 60 litern. var med et lysrør med hvit lys på ene siden og blått på den andre siden. byttet ut dette men da ble det med gult lysrør, vet ikke om dette har noe og si?? er mindre jobb med et større kar ja skal prøve med og ha lyset av noen dager og se om det blir bedre av det har fått i ganske hardføre fisker oppi der, så det kan hende det går seg til tilslutt. takk for gode råd
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap