Hjelp! fisken min er syk:(

- Hvordan fisk er det?
NEONTETRA
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
CA 3 MND
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
6 NEONTETRA,3GUPPY,2ANCISTRUS
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
NEI
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
INNEBYGD JUVEL FILTER, IKKE RENSET FILTER ENNÅ, AKVARIET HAR GÅTT I CA ET HALVT ÅR, GOD VANNGJENNOMSTRØMNING
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
NITRITT= 0 PH = 7,8, BYTTER 30% VANN EN GANG I UKEN, SYMPTOMENE VISTE SEG ETTER FERIEN, DA HADDE IKKE VANNET BLITT BYTTET PÅ 2,5 UKE OG VAR GANSKE GRØNT I BUNNEN. BLITT FORET CA TRE GANGER PÅ DENNE PERIODEN
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
LITT ROLIGERE OG SKY, SPISER, ER OPPBLÅST OG STØRRE ENN DI ANDRE NEONTETRAENE, UTSTIKKENDE ØYNE OG BLASS I FARGENE PÅ HELE KROPPEN. SPISER FLAKFORET NUTRION HI-FI FRA PRODAC. AVFØRINGEN SER TYNN OG HVIT UT? FORSTOPPELSE? ..
DI ANDRE FISKENE OPPFØRER SEG SOM VANLIG
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt
DESVERRE DET KAN JEG IKKE.

HÅPER DETTE KAN HJELPE TIL Å SVARE MEG MER=) PRØVER PÅ NYTT HER ETTER DÅRLIG RESPONS I SYKDOMSFORUMET. JEG ER SÅ UTÅLMODIG, ER REDD SYKDOM I KARET..
Sjekk ut denne linken og se om du ser noe som minner om det din fisk lider av. Advarer mot ekle bilder


Nei nei nei....:(
Det kan se ut som noe som heter dropsy...noen som vet noe mer om dette?!! Nå ser jeg at ene ancistrusen min begynner og få bleke partier på kroppen, huff! Kan det være sopp eller noe? Tror ikke det er "stress flekker".
Nå blir jeg virkelig bekymra her. Vil ikke ha noe sykdom i karet men det har jeg tydeligvis fått.

I følge linken angående dropsy er det ikke stor smittefare, medisinering ble anbefalt antibiotika, magnesium salt, eller anti bakteriell medisin fra dyrebutikk...Og jeg som ikke har noe medisin i hus!

Får ikke kjøpt noe før i morgen, har bare noe salt som heter estozon eller noe..nei nei

Noen flere som har tips???? hjelpes...
Dropsy kalles Bukvannsott på norsk, i en artikkel her på forumet står det om dette:

Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.


Tusen takk for hjelpen!

Men er veldig usikker på om det er dette egentlig, han spiser jo selv om han ser ut som en ballong sammenliknet med di andre tetraene da..Så ser han ikke ut til å lide så veldig mye. Men det kan jo ikke jeg vite heller. For kjøpe eSHa 2000 i morgen og prøve det. Men om det bukvannsott, må det være stadie 3 el 4 og da er det nok for sent. Veldig i tvil her!
Det er ikke sikkert din fisk har et, det kan være vanskelig å diagnostisere fisk. Du skrev noe om at øynene står ut? Det igjen kalles popeye og kommer av dårlig vannkvalitet har jeg lest. Du burde ta et bilde av den og legge ut, få noen hjelpe deg med det hvis du ikke har eget kamera. Kanskje noen kan identifisere sykdommen.
Ja, har lest om pop eye også..ikke godt å si hva som feiler den stakkar. Kan prøve ta bilde, men tviler på jeg får det til. Kameraet er så dårlig, og fisken så liten..
Jeg lurer litt på om det kan ha skjedd en alvorlig overfôring mens du var borte. Du skriver at karet har blitt fôret "ca tre ganger"... det var litt svevende. Hvem har fôret?
Når man opplever helt grønt og uappetittelig vann, er det som oftest følgen av en diger "fôrings-ulykke" og/eller at lyset har stått på 24 timer i døgnet.

Fisk trenger natt, de trenger døgnets mørke timer for å hvile akkurat som vi. Må de gå i full belysning døgnet rundt, blir de utrolig stresset og etter en tid "smårare" i oppførselen. Stresset fisk har også lett for å bli syke.

Jeg tror kanskje det har foregått ting du ikke vet om mens du var borte på ferie. Det er det nødt til, for vannet blir ikke grønn suppe uten grunn. Kanskje feriehjelpen har latt lyset stå på døgnet rundt?
Feriehjelper som skal fôre fisk har en tendens til å gi altfor mye, kanskje i et dumsnillt forsøk på å "veie opp for" de dagene fisken må gå uten mat.

Nei nei, vannet var ikke grønt. Bare sanden på bunnen var ganske mørkegrønn noe jeg syns var rart og tenkte på overforing, men jeg har vært litt plaget med alger på bunn før ferien og har foret mye mye mindre pga det. Uansett vet jeg det ble foret en gang første uken jeg var borte og det ble instruert om å gi lite mat, slik fiskene spiste det opp i løpet av 5 sek. etter dette ble det foret to ganger i løpet av en og en halv uke. Har sagt strengt i fra om å for lite, så tror ikke det er grunnen. mem vet som sagt ikke da det var meget rart at bunnen var grønn, jeg forventet det motsatte da det hadde blitt foret så lite. ( så vidt jeg vet, er gangske sikker..men..)

lyset står på med timer og har gått som normalt, plantene er fine.

Er så usikker på hva jeg skal gjør med denne stakkars tetrafisken, om det beste bare er å avlive den..? Usikker på om ancistrusen har flekker eller ei, jeg er nok litt paranoid nå. Hva sysn du om å bruke eSHa 2000 nå Mona?
Kva skjedde med denne fisken?
For no opplever eg det samme med neon tetraer som dør og ancistrus som bleiknar. Eg har satt i gang medisinering mot bakterieinfeksjon, men lurte berre på om du hadde andre erfaringer med medisindering o.l.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap