Rar guppy yngel! hva skjedde?!

Hei!
Jeg fikk 13 guppy yngel for 4 uker siden, etter noen dager fant jeg 3 døde.
Jeg flytta alle oppi en bolle der var de i et par dager. på fredag svømte alle rundt i bollen og jeg ga dem mat som vanlig, vi reiste avsted og kom hjem igjen på kvelden og da var ALLE døde???! hvodan går dette ann ?
Er det filter i bollen og er det innkjørt? Hvis ikke vil ammoniakk raskt bygge seg opp i vannet, og yngel er spesielt følsomme for slikt.

Hvis bollen står i et vindu hvor den får direkte sollys kan den også ha blitt for varm, siden små mengder vann ikke har særlig stabil temp.
de var i en bolle med steiner og flyteplanter, bollen sto på nattbordet mitt under vinduet og jeg passet på så det ikke kom sollys i det, så jeg hadde på en liten lampe ved siden av det. Og det var ikke noe filter eller noe sånt oppi, og vannet var tatt ut fra det akvariet som de var i før, så jeg kan absolutt ikke forstå hvorfor alle døde : (
Jeg er litt usikker på hvor lenge du mente yngelen hadde bodd i denne bollen. Du skriver at du fikk yngel for fire uker siden... betyr det at yngelen bodde omtrent fire uker i den bollen? Eller bodde de der noen dager bare?

Du hadde ikke noe filter i denne bollen, nevner du, og det betyr forurensning. Man må være veldig nøye med daglig renhold og vannbytter når man ikke har filtrering og fôrer opp yngel.

Hvordan gjorde du det med renhold og vannbytter? Gikk de i samme vannet hele denne tiden?
dette var min første yngel så jeg visste ingenting om hvordan jeg skulle gjøre det og hvormye de tålte, de var oppi et yngelbur i ca 2 uker, så flytta jeg dem i en balje, etter litt mer enn ei uke der så døde 2 stk, og da sa mora mi at jeg burde flytte dem oppi den bollen der kampfisken min bodde før så det gjorde jeg. men yngelen bodde bare i den bollen i noen dager før plutselig alle døde på 1 dag ! jeg hadde ingen vannbyttinger for vannet var klart og fint, men de svømte jo fint rundt i bollen samme dag de døde
skjønner ingenting
Høres ut som amoniakk eller nitrittforgifting.

Uten filter overlever ikke fisk lenge, uten store vannbytter, ofte.



-Tim
nitritt kommer vell ikke uten pumpe? jeg har hørtat guppyer klarer seg uten pumpe så da trodde jeg vell det . men det var dumt uansett men takk for at dere svarte : ))
Nitritt kommer fordi du ikke har pumpe.

Hadde du hatt et innkjørt filter, ville det ha bodd bakterier i filteret som ville fjernet nitritten. I en slik bolle uten filter, er det ingen bakterier til å bryte ned nitritten som kommer fra avføring og matrester.

Jeg har fôret opp hundrevis av yngel i plasttanker uten innredning eller filter (bare vann), men da må du ta digre vannbytter hver eneste dag. Når jeg gjør det, bytter jeg absolutt alt vannet hver eneste kveld. Ellers er katastrofen rett rundt hjørnet.
jeg har hatt en kampfisk i en bolle i over et halvt år uten pumpe og skifta vann ca hver 3.uke, og jeg har hatt slørhaler i en bolle uten pumpe. og de har levd i ca 1år. så det er da ikke nødvendig og skifte alt vannet hver dag! det er da galskap.
Hvis du ser den tredje siste setningen din, så ser du ett eksempel på galskap. Slørhaler blir faktisk eldre enn ett år.

I femliteren min med 4 reker bytter jeg vann annenhver dag.
Anette Frestad
jeg har hatt en kampfisk i en bolle i over et halvt år uten pumpe og skifta vann ca hver 3.uke, og jeg har hatt slørhaler i en bolle uten pumpe. og de har levd i ca 1år. så det er da ikke nødvendig og skifte alt vannet hver dag! det er da galskap.


1 år på en Slørhale er jo ikke noe særlig da. Slørhale kan bli gammel. Døde nok av langtidsforgifting.


Vannskifte hver 3. uke.....Stakkars fisk.

INGEN fisk klarer seg uten filtrering eller vannskift i lengden (noen ekstreme tilfeller har så klart forekommet) Den som har sagt at guppy klarer seg uten, burde hatt dask.

-Tim

Edit: Vanlig gullfisk (som slørhale er en avart av) har en gjennomsnittlig levealder på 5-10 år. Rekorden er 41 år.

det er noe jeg ikke forstår her, hvorfor måtte jeg vente 2uker med og da oppi fisk i 60literen min da? siden det kommer nitritt uten pumpe? alt jeg har hørt her inne er at filteret danner nitritt og fjerner det på en måte etter 2 uker, eller noe sånt? fiskene mine har det hvertfall ikke vondt, bare se i f.eks dyrebutikker der har de kampfisker oppi plastisk GLASS! det er heller de dere bør si stakkers til. Kampfisken min er ca 1år nå, og den har komt i en 9 liter nå, men han har fortsatt ingen pumpe, men den lever og har det bra.
og skifte vann hver dag eller annenhver dag er det søren meg ikke mange som gjør sier jeg bare.
Anette

Det er så absolutt ikke galskap å bytte vann ofte.

Tenk litt på dette:

Fisk spiser, sover og går på do i det samme vannet. Et innkjørt filter vil bryte ned avføringen deres slik at den ikke er giftig. Men den forsvinner ikke i løse luften - den blir bare mindre giftig. Eneste muligheten for å tynne ut avfallet fra fisken er å bytte vann.

Tror nok fiskene liker å få rent vann litt oftere enn hver 3. uke når du tenker etter

En annen ting er at uten filter er det ingenting som bryter ned avføringen deres til noe mindre gifting (nitrat). Med så lite renhold og få vannbytter du har tatt, er det utrolig at fisken har levd så lenge som den har. Men, som Tim sier, et år er jo ikke lang tid.

Når det er sagt, grunnen til at jeg bytter 100 % hver kveld på mine yngel er jo nettopp det at de er yngel. De får mye mat og da forgiftes vannet mye fortere også.
Anette

Okay, les dette

I filteret skal det bo bakterier. Disse bakteriene vil "spise" avføringen fra fiskene, slik at det ikke blir nitritt i vannet. Istedet lager de nitrat. Nitrat er gjødsel for plantene og er ikke giftig. Men hvis det blir for mye nitrat, kan fiskene dø av det også.

Det tar ca 35 dager for et filter å få nok bakterier til å klare å spise opp avføring fra fiskene.

Derfor er det anbefalt å vente med å sette inn fisk, slik at bakteriene rekker å flytte inn i filteret og bli mange nok.

Et akvarium eller bolle uten et filter, blir akkurat som et akvarium med helt nytt filter. Det er ingen bakterier der til å spise opp nitritten, og derfor blir vannet giftig.

Ga det litt mer mening nå?
Anette Frestad
det er noe jeg ikke forstår her, hvorfor måtte jeg vente 2uker med og da oppi fisk i 60literen min da? siden det kommer nitritt uten pumpe? alt jeg har hørt her inne er at filteret danner nitritt og fjerner det på en måte etter 2 uker, eller noe sånt? fiskene mine har det hvertfall ikke vondt, bare se i f.eks dyrebutikker der har de kampfisker oppi plastisk GLASS! det er heller de dere bør si stakkers til. Kampfisken min er ca 1år nå, og den har komt i en 9 liter nå, men han har fortsatt ingen pumpe, men den lever og har det bra. og skifte vann hver dag eller annenhver dag er det søren meg ikke mange som gjør sier jeg bare.



Du har åpenbart ikke lyst å lære noe.


Men....Bakteriene dannes på alle flater. Såvel røtter, steiner, og glass som i filteret.

Dyrebutikker har desverre kampfisk i for små kar, men det er skjelden de er der over tid. Selges mye kampfisk ja.

Nitritten som bakteriene danner kommer fra Amonium. Ved høye konsentrasjoner og ved høyere PH-verdier omdannes Amonium til amoniakk til en viss likevekt er oppnådd. Amoniakk er enda giftigere enn nitritt.

Å bruke argument om at dyrebutikker gjør ting værre er ikke relevant. Det eneste du bør bry deg om er hva DU gjør.
Selv om kampfisken din lever betyr ikke at den har det bra. Hvis ett menneske ble stengt inne på en glattcelle i ett år, å fikk mat og luft - riktignok dårlig luft, betyr det ikke at mennesket har det bra. ville du hatt det bra?

Dessuten er det faktisk ikke mer enn 4 minutter det tar å skifte ut 5 liter vann av 9 literen hver kveld.

På dyrebutikken er fiskene over kort tid, å de fleste dyrebutikker skifter vannet de står i også.

Å nå høres vi krass ut alle sammen, men vi vil alle fiskenes beste, sant?
ElinH
Når det er sagt, grunnen til at jeg bytter 100 % hver kveld på mine yngel er jo nettopp det at de er yngel. De får mye mat og da forgiftes vannet mye fortere også.


Jamen da vet jeg det til neste yngel jeg får, den ene guppyen min er jo sprekkferdig. jeg kan bli bedre på vannbyttene, men holder det med og slamsuge, ta en algeskraper over glasset og ta i nytt vann til kampfisken? uten og ta ut alt og koke steinene og sånt ? : )

Hos faren min har jeg 2platyer 4 neontetra og 1anticrus (den heter noe sånt :P) i en stor bolle, og der har jeg en sånnen "sjøstjerne"som blåser ut luftbobler, hjelper dette mot nitritt/nitrat da? der skifter jeg også vann ca hver 3uke.
Klart det holder! Du skal absolutt ikke ta ut alt innhold og koke det.

Da dreper du de få bakteriene som bor på steinene og gjør en god jobb med å holde vannet rent.

Alt du trenger å gjøre er å bruke et rent glass (ikke noe såpe!) og tappe ut litt vann, og fylle på med rent vann. Det tar bare et par minutter, og fisken din blir så glad

Nei, en slik som blåser bobler gjennom en sjøstjerne hjelper ikke mot nitritt og nitrat dessverre. Den du har lager bare pene luftbobler
Tim:

Jenta er 12 år...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap