Kjøttetende fisk

Finnes det fisk som spiser kjøtt eller andre fisk osv?
De fleste fisk spiser fisk
Store fisk spiser små fisk osv. Hvis en fisk dør i akvariet og synker til bunns, vil de andre raskt begynne og spise på den. Det er naturens gang.

Hvis du med "kjøtt" mener rødt kjøtt, så er det noen rovfisk som spiser det også. Men tilgangen til rødt kjøtt i naturlige habitater er begrenset, så f.eks. piraya (som er mest beryktet av kjøtteterne) spiser mer hvitt kjøtt (andre fisk) enn rødt, i virkeligheten.
Men rovfisk som f.eks. den digre Red Tail Catfish kan spise små dyr som vandrer for nær vannkanten, blant annet er de kjent for å spise hunder...

Når det er sagt, så fôres jo den kjente diskusen i fangenskap med rødt kjøtt i form av hjemmelagde frossentfôrblandinger laget av oksehjerte. Den spiser selvsagt ikke dette i naturen.
Tenker på fisk som spiser det meste liksom.
Hvi man putter oppi en mus og små fisk så blir dem tatt.
Å putte små fisk, levende mus o,l. i akvarier som for er forbudt i Norge bare så det er sagt Ellers vil jo de fleste kjøttetende fisker spise dette, som tidligere nevnt, bare fiskene er store nok.

Jon
Inaktiv bruker
Hvis du er ute etter insektspisere eller mindre ovfisk så er det jo bladfisk og sommerfuglfisk. Hvis du har større akvarium kunne du hatt noen svære ciklider

(Hvis du er ute etter fisk til ditt eget akvarium)
mona o
De fleste fisk spiser fisk :) Store fisk spiser små fisk osv. Hvis en fisk dør i akvariet og synker til bunns, vil de andre raskt begynne og spise på den. Det er naturens gang. Hvis du med "kjøtt" mener rødt kjøtt, så er det noen rovfisk som spiser det også. Men tilgangen til rødt kjøtt i naturlige habitater er begrenset, så f.eks. piraya (som er mest beryktet av kjøtteterne) spiser mer hvitt kjøtt (andre fisk) enn rødt, i virkeligheten. Men rovfisk som f.eks. den digre [URLBLOCK1] kan spise små dyr som vandrer for nær vannkanten, blant annet er de kjent for å spise hunder... Når det er sagt, så fôres jo den kjente diskusen i fangenskap med rødt kjøtt i form av hjemmelagde frossentfôrblandinger laget av oksehjerte. Den spiser selvsagt ikke dette i naturen.



Hæ? spise hunder? Må være chiuauha det da. Ser liksom ikke for meg at den tar en St. Bernard. Gleder meg til jeg får Redtail :=D

Har regnet litt på det med foring av ett slikt beist, og det blir en god del tusenlapper i året. Kommer til å fore for det meste med fersk og frossen fisk.

Når det gjelder fisker og rødt kjøtt, så spiser vel de fleste omnivore/carnivore fisker okserhjerte. Vil tro annet kjøtt også vil bli spist bare det er lite nok.


-Tim
Tim
Hæ? spise hunder? Må være chiuauha det da. Ser liksom ikke for meg at den tar en St. Bernard.


Jeg mente ute i naturen, i det fri altså.
Det labber nok stort sett bare halvskabbete kjøtere av ukjente blandingsraser rundt langs elvebredden ved små landsbyer i Amazonasjungelen
Tviler på at de holder rasehunder der, gitt.

Menyen består nok ikke av firbente til daglig, da går det i krabber, fisk og annet de kan greie å lukke munnen rundt og finner i vannet. Faktisk spiser de frukt også. Sikkert en nyttig egenskap i en jungel der nedfallsfrukt sikkert ofte havner i vannet.

Leste et sted at man i grunnen ikke kan overdrive størrelsen på gapet til disse mallene.... de er enorme og spiser det meste.

Man skal være fryktelig forsiktig med hva man putter av dekorasjoner og inventar i karet, for de vil ofte prøvesmake på alt for å se om det er spiselig. Heldigvis har de evnen til å kaste det opp igjen om det viser seg å ikke være føde. Fisk kan vanligvis ikke gulpe/kaste opp.

De kan f.eks. gis meitemark i fangenskap, en fin kilde til proteiner.

Siterer fra en side på engelsk om menyen deres:

"Red Tailed Catfish diet in the wild consists of fish, large crustaceans and, surprisingly, fruit. Very small juveniles should be fed twice a day and it is a good idea not to let them get used to live food at an early age. This will prevent problems with refusing other types of food later in life. Bloodworms, earthworms and good quality pellets or tablets designed for carnivorous catfish are a good staple diet when they are young.
As larger juveniles, Red Tailed Catfish can be fed once a day with similar types of food. As they grow, their diet can be altered to include small shrimp and crabs, with the occasional treat of shellfish and beef heart.

As adults, feeding should be done once or twice a week, with a period of fasting in between meals. At adult size, most Red Tails will ignore foods such as bloodworms and pellets as they are simply not large enough to satisfy their predatory appetites. At this stage, large portions of shrimp, crabs and beef heart are the best source of protein for these monsters. Feeders can be used for adult fish, but they will need to be of a larger size that those offered to large, predatory cichlids. "

Det kryr forøvrig av videoer om denne mallen på Youtube, den ene mer uappetittelig enn den andre... Her er en som gir Red Tail'en en diskusfisk...
Hehe.

Mente ikke chihuaua bokstavilig da Bare sånn størrelse.

Har også sett en del filmsnutter der den mates med voksen gullfisk. En glupsk appetitt kan man si.

Av store akvarierovfisk er det vel denne og Haimalle som er vanligst? Vet ikke hvor utbredd det er med piraya.


-Tim
Vil på det sterkeste fraråde alle å ha redtail i akvarier. Mine to vokste til ca 70 + cm, på litt over ett år. De gikk i 4000 literen min. Da jeg fikk de, var de ca 15-20 cm. De spiste opp alle mine amerikanske chiclider. De spiste Piraya, gibbi og Pleco. De ødela 3 innvendige powerheads, 1 varmekolbe. Og raserte hele innredningen. Periodevis gulpet de opp beinrester og pelsrester fra maten. Dette griset til hele 4000 literen på kort tid.

Konklusjon. Dette er IKKE fisk som passer i kar, mindre enn 10 000 liter. Det vil si offentlige større akvarier, fungerer sikkert ok. Filteret må være seriøst overdimensjonert.

Det er ikke matbudsjettet, som er bekymringen her.

De er også istand til å knuse et "vanlig" akvarie, når de når en viss størrelse, og blir ivrige nok under mating.

Har man denne tetraen i karet, så bør man passe fingrene sine! He he...


Ormhodefisken min og Huetagjeddene får rå mager kjøttdeig en gang i uka, noe de ser ut til å digge rått bokstavelig talt.
OBS selvom det er mager så blir det fort fetthinne i vannet ved overforing
Pleco'n Gibbiene og grenmalla liker det også

Mvh Per
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap