Planter som ikke posthornene tar?

Som oversikten sier.. Jeg tror jeg blir sprø! Jeg forer og forer de med agurk og sqash, men i det sekund de har spist det opp, så går de løs på plantene. Den eneste som får være litt i fred er javamosen, men jeg skulle nå gjerne ha hatt noe litt annet oppi der.
Noen som har noen gode forslag, evt planter å selge meg som ikke blir mat i sekund 2 de går oppi karet?
Jeg tror rett og slett du må kvitte deg med posthornsneglene istedet
De er ikke særlig forenlige med beplantede akvarier, så enkelt er det. Man må velge - sneglene eller plantene.

Du er tydeligvis glad i grønne planter i akvariet, det er jeg også, og jeg hadde ikke greid meg uten planter. Så hos meg er plantespisende fisk og snegler ikke velkomne

Prøv deg heller med eplesnegler, istedenfor posthornsneglene. Du kan jo alltids selge posthornsneglene på forumet her (under rubrikk-annonsene).
mona o
Jeg tror rett og slett du må kvitte deg med posthornsneglene istedet ;) De er ikke særlig forenlige med beplantede akvarier, så enkelt er det. Man må velge - sneglene eller plantene. Du er tydeligvis glad i grønne planter i akvariet, det er jeg også, og jeg hadde ikke greid meg uten planter. Så hos meg er plantespisende fisk og snegler ikke velkomne :-) Prøv deg heller med eplesnegler, istedenfor posthornsneglene. Du kan jo alltids selge posthornsneglene på forumet her (under rubrikk-annonsene).

Nei, vet du, det nekter jeg å være med på :P Det må da finnes noen planter de ikke tar! Sånn utenom javamosen da...
Eplesnegler har jeg, har tilsammen 7 forskjellige sorter snegler fordelt rundt om i forskjellige kar. Syns posthornene er utrolig fine og morsome snegler, så har ikke lyst til å kvitte meg med de heller
Vel, du kan jo prøve Anubias planter. Finnes flere arter, men felles for dem alle er at de har seige, tykke blad, og vokser utrolig sakte. Det er ofte de som får stå i fred for plantespisende vesener i akvarier

Ellers er det hevdet at javabregner ikke smaker godt, de får iallefall ofte stå i fred for plantespisende fisk. Men jeg kan ikke garantere at posthornsneglene har samme (u-)smak
Takk for forslag, men de er prøvd ut. De tar bladene men ikke røttene, ser akkurat sånn passe teit ut med en haug med bladløse planter rundt om i karet *flirer*
Ta planter som er buskete med små blader da? (hornblad, vasspest etc.) Så ser du ikke om de har tatt seg en bit eller tolv
Hehe, joda, hadde de bare tatt seg en bit eller 12, så hadde det kanskje ikke gjort så mye. Men de spiser de helt opp! Rubbel og bit faktisk, sultene små monstre de der *ler*
Spørsmål om planter som ikke blir spist, dukker opp her på forumet fra tid til annen.
Jeg har sant å si aldri sett folk foreslå annet enn nettopp de jeg nevnte som alternativer til planter som ikke blir spist. Det hadde jeg husket
Så jeg har egentlig ikke så store håp om at det skulle dukke opp en særlig lang liste med alternative planter her :p

De plantene som står under "Planter som ikke blir spist av planteetende fisk" hos Akvarieudstyr.dk, er :

Anubias
Vallisneria americana gigantea
Microsorum (javabregner)
Cryptocoryne aponogetifolia

Jeg tror ikke den sistnevnte vil overleve særlig lenge hos kjempeeplene, men det er jo verdt et forsøk.... et litt kostbart forsøk, kanskje :p
Vasspest er hvertfall sikker for eplesnegler, men damsnegler spiser dem.. De er jo billige da, kanskje verdt et forsøk?
mona o
Jeg tror ikke den sistnevnte vil overleve særlig lenge hos kjempeeplene, men det er jo verdt et forsøk.... et litt kostbart forsøk, kanskje :p

Takk for forslag, men det er jo som du sier, blir litt kostbart i lengden. Studentlommeboka mi har ikke helt sansen for denne hobbyen i første omgang :P

Plastplanter kanskje? *sukk*
Mvjnz
Vasspest er hvertfall sikker for eplesnegler, men damsnegler spiser dem.. De er jo billige da, kanskje verdt et forsøk?

Testet, og fortært
Da må du nok over på plastplanter ja, posthornsnegler er godt kjent for sin appetitt for planter:/
Mvjnz
Da må du nok over på plastplanter ja, posthornsnegler er godt kjent for sin appetitt for planter:/

Æsj.. Det er jo ikke akkurat lekkert! Men har ikke lyst til å kvitte meg med de heller
Noen som kremtet noe om snegledilla her...? *flirer*
Nei, kan ikke si jeg er noen stor fan av plastplanter selv heller.. Men hva med å droppe plantene og heller innrede pent med steiner og huler osv? Jeg har sett mange kar med lite eller ingen planter som er ganske stilige...
Joda, det er jo selvfølgelig et alternativ, men jeg liker planter jeg *sukk* Det er barnslig å måtte velge! :P
hm jeg har 20+ posthornsnegler. ingen av plantene mine er rørt ennå,jeg trodde ikke disse var så intr i planter, men tydligvis er de det. hm

Jeg hadde en kjempe eplesnegle, der snakker vi plante eter, renset karet mitt å ble gigastor, tok alt, tilåmed alle Anubias pladene gikk ned.
Trond Stegarud
hm jeg har 20+ posthornsnegler. ingen av plantene mine er rørt ennå,jeg trodde ikke disse var så intr i planter, men tydligvis er de det. hm Jeg hadde en kjempe eplesnegle, der snakker vi plante eter, renset karet mitt å ble gigastor, tok alt, tilåmed alle Anubias pladene gikk ned.

Hva slags planter har du?
Og skal vi evt bytte snegler? *flirer*

Har hatt posthorn før, og så lenge de fikk noe ekstra grøntfor så lot de plantene være i fred. Merkelig at det skal være så stor forskjell på individene!
Jeg har en masse posthornsnegler i det ene akvariet og har ikke merket så mye til at de spiser på plantene. Kan tenke meg at grunnen til dette er at jeg har mye planter og ganske god plantevekst og at dette veier godt opp for hva sneglene spiser.

Planten jeg har mest av i dette karet er ludwigia repens og en masse javamose.

Ett siste alternativ er jo å sette inn noen kloreker, de vil nok holde sneglene i sjakk.

Helge
Jeg har en masse posthornsnegler i det ene akvariet og har ikke merket så mye til at de spiser på plantene. Kan tenke meg at grunnen til dette er at jeg har mye planter og ganske god plantevekst og at dette veier godt opp for hva sneglene spiser. Planten jeg har mest av i dette karet er ludwigia repens og en masse javamose. Ett siste alternativ er jo å sette inn noen kloreker, de vil nok holde sneglene i sjakk.

Karet hadde masser av planter når jeg satte de inn der, nå er det bare javamose igjen..
Har 6 stk så det er ikke det at det er altfor mange, enda Så klorekene mine får gå i ett annet kar, foreløbig ihvertfall
Jeg ser ikke noe annet alternativ enn at du må velge mellom planter og snegler.
Men hvis det er 63literskaret du mener, jeg tror det heller er L-144éne som tar plantene. Det er godt gjort om seks snegler klarer det alene, særlig om karet var godt beplantet.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap