Litt hjelp å få tro?

Hei!=)
Lett presentasjon først.
Jeg heter Linn, er trønder, samboer med verdens beste mann, mor til to smågutter, og matmor til en fredelig og feit katt.
Jeg er helt ny her inne på forumet, og helt fersk når det gjelder akvarium.

Og nå trenger jeg litt hjelp.=)
Har nettopp fått i hus et akvarium på 140 L som jeg nå skal sette opp.
Var på biblioteket i går og lånte en haug bøker som jeg holder på å pløye meg gjennom as we speak (Norsk Akvarie- og Hagedamsleksikon, Akvariehåndboken, Akvariet fra A til Ø og en bok til som jeg ikke husker tittelen på i farta).

Så...jeg har fått med meg såpass at jeg først skal velge meg et oppsett/dekor, så sette det opp med vann, utstyr og evt. planter, vente i 2-4 uker (til vannet er riktig), så sakte fylle det med fisk (få fisk i gangen).

Men det er der det stopper. Hehe.=P
Jeg synes Scalare er nydelige fisker, og så liksom for meg 1 slikt par. Men så ser jeg at de er ganske territorielle og ikke passer sammen med annen fisk...

For å være helt enkel, vil jeg gjerne ha 1 hovedpar som er litt spesielt/flott, en liten/middels stim som gjerne vekker litt oppsikt, 1-2 maller, og muligens 1-2-3 andre fisker i fine, sterke farger.=) (Kan jeg ha så mange fisker i karet?)
Og så må de så klart trives i et sånt oppsett som jeg har sett for meg...
Jeg vil gjerne ha et enkelt, "åpent" akvarium med "gressplen", en og annen moseball og kun 1 større plante i et hjørne (kanskje 2 større planter i hvert sitt hjørne). Ser for meg noen få større steiner, og ellers fin, lys grus. + et par gjemmesteder i form av huler o.l.

Er det noen her inne som har gode forslag? Trenger ikke være særlig store fisker altså...
Og husk at jeg er helt fersk da. Hehe.=)

På forhånd takk.=)
Velkommen til Akvaforum og velkommen til en flott hobby!

Jeg må bare få si at jeg er imponert. Det er (dessverre) ikke alle som tar seg tid til å sette seg så godt inn i tingene som det du har gjort. Her har du allerede lagt grunnlaget for å unngå mange kjedelige feller de fleste tråkker rett oppi.

140 liter er forresten en perfekt størrelse å begynne med. Jo flere liter, jo enklere er det å holde stabilt

Vet du.. ang. fisk, så er smaken så til de grader som baken - delt. Så det er vanskelig å gi noen fullgode råd.

Men, AF har en fiskebase med tusenvis av forskjellige fisk.

her har jeg tatt et søk for deg, på fisk som passer i akvarier av din størrelse.

Det jeg anbefaler, er at du titter litt på denne lista. Som du også selv er inne på: Velg deg ut en hovedfisk; en art som er sentrumet i karet. Så er det enklere å finne passende samboere til denne arten, enn å skulle begynne med blanke ark

Når du klikker inn på hver art og leser om den, legg spesielt merke til det som står nederst: temperatur, Ph og GH. Plukk fisker som trives i samme type vann, ellers tvinger du enkelte fisk til å leve i upassende vann, noe som forkorter livet deres.

Finner du en hovedfisk, er det masse hjelpsomme sjeler her som kan hjelpe deg videre med forslag til andre fisk.

Til slutt: Anbefaler deg å bruke finkornet sand og ikke grus i akvariet. Alle fisk liker sand, men ikke alle liker grus. Så har du sand, kan i hvert fall ikke innredningen din stoppe et eventuelt fiskekjøp

Lykke til!
Å ha skalarer med en stim med tetraer, noen corydoras og L-maller på bunn så har du en fin kombinasjon.

Alle ciklider som skalarer er en underart av blir territorielle ved lek, altså når dem har yngel og egg. Men dette betyr ikke at du ikke kan ha dem sammen med annen fisk.
ElinH: Tusen takk!=) Hyggelig å høre at jeg har gått frem riktig. Og at akvariumet er av perfekt størrelse.=)
Og ikke minst takk for link til søk. Jeg har lesestoff for en stund der ser jeg.=)
Jeg mente fin sand, og ikke grus så klart. Ser for meg fin sand ala sandstrandstørrelse på sandkornene.=D Gir et delikat og pent inntrykk ser jeg for meg.

Tom Kristiansen: Tusen takk for svar.=) Så da kan jeg holde fast ved Scalare som hovedpar da.=D Tetraer, corydoras og L-maller ja... Jeg får se hva jeg finner. Hehe. Er ikke så inne på navn på disse mallene.=)



Forresten er jeg like grønn på planter som jeg er på fisk (om ikke grønnere), så jeg tar gjerne i mot tips til det også.=)
Ingen årsak

Planter, ja... her er det jo massevis å velge mellom. Og valgene er ikke enkle de heller.

Nå skal jeg ikke gjøre det vanskelig for deg, men.. igjen er jo smaken som baken hehe.

Noen velger jo å gå for både planter og fisk fra samme sted (f.eks bare fra asia eller bare fra sør-amerika), mens andre mikser og blander på tvers av det meste.

Af har en plantebase også, med massevis av planter å velge mellom. Jeg vet ikke helt hva slags lys du har til den 140-literen. regner med det er lysrør, men hvor mange og hvilken wattstyrke har de? Uansett tjener du nok på å velge planter som ikke krever all verden, vokser raskt og er enkle å ha med å gjøre.

En soleklar favoritt jeg har, er sverdplante. Nydelig grønnfarge, vokser passe kjapt og er dekorativ. Denne kommer fra sør-amerika.

Ellers kan du jo trave litt rundt i plantebasen selv også, og se om det er noe der du liker. Sånn i starten kan du jo blinke deg inn på planter som er merket "lett", samt at lyskravene er rundt middels. De fleste lysene som følger med akvarium er ikke helt i topp-sjiktet av hva det er mulig å få, men drøssevis av planter vil trives og vokse likevel.
Den vanligste L-mallen er ancistrus sp "oppdrettsvariant", den er en meget flink algespiser og lett å få yngel på når de blir kjønnsmodne. Du kan bruke L-malle basen under kunnskap øverst til venstre for så kikke på l-maller.

Når det gjelder corydoras så er det bare å bruke fiskedatabasen under kunnskap å søke.

Noen codrydoras jeg synes er fine er Panda og Sterbai, og den vanligste arten i akvarier er corydoras aenus.

Men du får bare søke litt rundt å kikke
Igjen takk for svar.=)
Dere er jammen raske i dette forumet.=D

Antall watt på lyset ja...Gudene vet hvordan jeg finner ut det.=P Jeg skal få sambo til å se på det når han kommer hjem.

Skal sjekke søkebasen for både planter og maller jeg, så håper jeg at jeg finner noe som faller i smak.=)
Tror ikke scalaren ville passe i akvariet ditt, de trenger ett på rundt 250 liter. De blir temmelig høye nemlig, og krever litt rom rundt seg. Men hva med en guramiart som for eksempel blågurami, eller kanskje sommerfuglciklider som hovedfisk?=)
Inaktiv bruker
Først vil jeg advare deg: når du først har fått ditt første akvarium, så vil du ha ett til. Så enda ett, og enda ett...osv

Ikke for å være en gledesdreper, men Scalare trenger et litt større akvarium enn det du har. I steden for scalare kan du for eks. ha gurami som hovedfisk? Perlegurami er jo helt fantastiske.


Å Corydoras som bunnfisk, kommer du ikke til å angre på! Ikke noe er så hyggelig som å se en liten Cory rote rundt i sanden med de små bartene sine!



Lykke til med ditt første kar!
Hei og velkommen. Jeg kan også anbefale perlegurami, de er nydelige og fredelige fisk som har en fin størrelse. Og corydoras er helt fantastiske fisk, helt utrolig søte der de roter med nesa si i sanden. Kan sitte og se på dem i lange tider.

Lykke til med en herlig hobby
Jegvil anbefale å passe på at du har et bra og stort nok filter med en stor nok pumpe, og ikke minst nok lys!

God mekanikk som fungerer har vist seg å være nøkkelen til et godt akvariehold for meg! Kjøpte et ferdig "Juwel" kar. Var mye jobb til å begynne med og var absolutt kke fornøyd! Byttet svamper, sterkere pumpe og monterte T5 lys og et enkelt co2 system. Nå er det så godt som vedlikeholdsfritt og alt og alle trives i stabile vannverdier! Deilig!

Det er ihvertfall mitt tips! Hvis du følger tipsene du får her på forumet skal jeg love deg et fornøyelig akvarieliv!!




Min favoritt stimfisk er Rødmunnstetra!
En av få akvariefisk som virkelig stimer. Min erfaring er at den er mer hardfør enn neontetra og slett ikke så vanskelig å kjøre inn som noen vil ha det til! De kan være litt mer agressive enn neontetra, men har enda til gode å se de jage eller bite andre fisk.
Også syns jeg de ser bedre ut enn neonene, som er for flashy for min smak.
Dverg skalare
har du hør om dvergskalre de er nydelige :=)
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap