Annettes corydoras

Hei
Jeg har lenge ønsket å lage en tråd. Og nå som høsten snart er her, blir det mer tid til akvarier. Corydoras er det jeg driver mest med. Interessen for denne vakre,lille skapningen kom etter å ha lest Mona O`s personlige tråd.
Mine første corydoras var sterbai, og de er fremdeles mine yndlinger - en av de vakreste, syns jeg.

Nå har jeg imidlertid fått egg på en artig liten corydoras - CW22.
Eggene ligger i vann med et par orekongler. og jeg krysser fingrene.
Jeg skal legge ut bilder så fort som mulig.
Her er CW22-eggene. De er gyldne og fine, ganske små. Det er ca 130 egg.
Her er CW22-eggene. De er gyldne og fine, ganske små. Det er ca 130 egg.
Denne tråden vil jeg følge med på. Hvordan ser CW22'ene ut?
Fortsett å legg ut bilder!
Hei
Skal ta litt bilder i kveld.
Her er bilde av et voksent cw22 - par. Måtte ta et gammelt bilde. Tror jeg trenger å øve meg med kamera først. Å ta bilder krever tålmodighet, har jeg skjønt

De var jo skikkelig fine! Hvor store, og hvor mange kar har du?
Koselig at du er innom tråden min, Marius - Jeg har 15 akvarier tilsammen. Fire 54L og resten 45L. Jeg har bare corydoras. Akvariene har jeg sammen med min samboer.

Ellers går det fint med cw022-eggene. Jeg håper de snart klekker. Eggene er små, ca 1mm i diameter.

Foreldrene gikk i en 45L ,men for en uke siden flyttet jeg dem over til en 54L.( Det er en gruppe på syv voksne cw022 )
Jeg gav dem et 50% vannbytte og dagen etter lekte de. Denne corydorasen er nydelig å se på når den leker. De er ganske små, rundt tre cm, og de fyker rundt i turbofart. Deretter kan de stå å vibrere i vannet en god stund, så er det på`n igjen

Foruten cw022-eggene ,har jeg nå ca 100 små nyklekkede sterbaiyngler som trenger stell. Jeg tror det blir nok å gjøre fremover
Da har jeg tatt bilde av cw022. Dette var en tålmodighetsprøve, ikke så dreven med kamera.
Nå har cw022-eggene begynt å klekke
Jeg kan se to små yngel- foreløpig.

I våres la cw022 masse egg. Jeg hadde yngelen en stund, men slurvet med daglige vannbytter. Jeg var møkklei alt som lignet på fisk og til slutt slang jeg alt av yngel oppi et akvarie! Nå rusler det noen få småtasser oppi der,så noen få har overlevd. Men, jeg var ikke helt klar over hvilken liten skatt jeg hadde sløst bort.. Jeg hadde litt dårlig samvittighet ovenfor min samboer,
( han hadde nok gledet seg til å ha en gjeng med cw022-yngel he,he)
Så for noen dager siden fant jeg ut, at jeg skulle prøve å gjøre det godt igjen. Jeg flyttet cw022 over i en 54L og byttet ca 50% vann. ( regnvann )
Om det var flyttingen eller regnvannet som trigget dem er jeg ikke sikker på, men egg ble det.

Så nå er det bare å håpe at jeg får yngelen til å vokse opp. Det er en sjelden cory som fler burde få glede av
Mange cw022-yngel, ca 80 stykker så langt. De er så små! Rundt 3 mm store.
jeg er litt usikker på hva jeg skal fore dem med, når eggsekken er brukt opp ...Jeg har en flaske med JBL Nobil fluid artemia. Kanskje det er lite nok? Putter oppi en mosedott hvertfall, der finner de nok litt mat. Venter med nyklekket artemia noen dager,tror jeg.
Legger også ved et bilde som viser et cw022-yngel til venstre og et sterbai-yngel til høyre. Begge er nyklekkede.

KJære vene - de er jammen små! Sterbaiynglene er jo ikke akkurat de største de heller liksom...

Ville nok begynt med en "innkjørt mosedott" og en snegle, jeg i alle fall- nyklekka artemia er nok for smått (*gjetning, siden jeg ikke har sett dem fysisk*) Mikroorm kan vel også kanskje gå ned før artemiaen er et alternativ. Et eikeblad fra et annet kar kan også ha små mikroorganismer på seg de kan spise.

Tvi-tvi med yngelen
Jeg tror jeg putter nedi en mosedott og en snegle, ja.
Sneglen gjør jo rent, men mener også å ha hørt at pga sneglen blir det infusiorer i vannet? Og det er jo bra mat for bittesmå yngel.

Og - gratulerer med de skjønne grønne, Liz

Ja det er blitt meg fortalt også, at snegler gir infusorier som kan fungere som startnæring for yngel. Men jeg aldri forsøkt å fore opp yngel på sneglefjert som eneste fôrkilde altså
Infusorier het det ,ja. Sneglefjert gir vell bare "luft i magen" etterhvert, så må nok tilby de noe annet godt å bite i.

Marius- Det er de minste ynglene jeg har hatt,tror jeg
cw022-yngelen har det bra, de er 4 dager gamle nå. De siste eggene mugnet.
Av de ca 80 ynglene er det en del som er misdannet, så jeg er spent på hvor mange som vokser opp til slutt.
Ellers har corydoras weitzmani lagt en del egg - og cw32 leker. Jeg tror det er like før.
Må få opp artemia-klekkeriet, men usikker på hvor jeg skal ha det. Har ikke lyst til å ha det på kjøkkenet, det bråker så fælt..
Blir spennende å følge med oppveksten fremover.
Hvilke arter er det du har?

Espen
Jeg har Sterbai, Weitzmani, Adolfoi, Gossei, Aurofrenatus, Axelrodi, Arcuatus, Concolor, Barbatus, CW022, C65, CW32, C123- Yellow cat, Orange laser, Panda, Oiapoquensis, Agassizii, Brevirostris, Davidsandsi, Loretoensis og cruziensis m.m. Jeg skal forsøke å komme med bilder. Aurofrenatusen har lagt egg i kveld. Jeg ble overrasket- eggene var veldig små, like små som cw022-eggene.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap