Kjønn på golden

Jeg klarer ikke å finne ut hva slags kjønn mine Golden har, så jeg trenger litt hjelp. Tenkte jeg skulle kjøpe noen flere og da er det litt greit å vite hva jeg har med tanke på at det skal være flest hunner.

Nr.1 er stor og er mørk svart på ryggfinnen og bukfinnen.
Nr.2 er middels stor og er ser helt lik ut nr.1
Nr.3 er liten og er svakt svart på ryggfinnen og enda svakere, nesten ikke noe svart på bukfinnen og det ser ut som den har en liten eggflekk på gattfinnen.

Hun på dyrebutikken sa at hannene har eggflekk, men så leser jeg her på forumet at det er hannene som er størst og er mørkest svart som de 2 jeg har.
Så har jeg lest i ei akvariebok at hunnene bare er svakt svart som min nr.3, men hva da med den eggflekken nr.3 har? Er det en hun med eggflekk? kan de og ha det? nr.1 og nr.2 har ikke eggflekk.

Jeg blir veldig forvirret og klarer ikke å finne ut hva jeg har, skulle gjerne visst det før jeg kjøper flere, håper det er noen der ute som kan hjelpe meg..

Den største er forresten sjefen og jager de andre..

Hei Wenche.

Det å kjønnsbestemme Golden er ikke så lett. Både hanner og hunner kan ha eggflekk(-er), men de kan også være uten.

Legger ved et bilde av han og hun som jeg har, og ingen av dem har eggflekker. Begge har svarte finner, men hannen er mer svart en hua (spesielt når han blir opphisset for noe).
Hvis du har en som graver mye på et sted så er det gjerne en han som har ordnet seg med territorie.
Hanner jager ofte de andre, men hunner kan også renne etter f.eks nabokona, og krangle "over hekken".
Eller som hun på bildet: Hun renner etter andre hunner til de dør. Skikkelig bitch.

Kanskje kan du se forskjell på dem ved å se under.
Han: To små hull. Hun: Et lite hull og et større (litt uklart).

Håper du ble litt klokere

[External Image]
Tusen takk for svar Shiramor

Da tror jeg nesten at jeg må ha 2 hanner og ei hue, at de 2 jeg skrev som nr1 og 2 er hanner og nr.3 er ei hue.
Den største nr.1 graver som du sier hanner gjør, så da er det nok en han.

Da skal jeg kjøpe noen flere huer når jeg har fått det nye karet og fått igang det og når jeg fanger de da skal jeg prøve å se på de under.
Latinsk navn ?
Jeg har visst denne i mitt kar også, og den er hissig

Nederst på bilde
De blir kalt for Golden, men det latinske navnet er Labidochromis caeruleus.

Link:
Labidochromis caeruleus
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap