Menneske mat til fisk

jeg har guppy, neontetra, black molly og kuhliiål, og jeg lurte på om disse kan ha menneske mat?
som f.eks agurk?
Ja.Fisker kan spise nesten all slags frukt og grønt.
kan jeg legge en agurkbit ned til dem?
Plussmedlem
At du vil variere kosten til fiskene er kjempeflott, for også fisk trenger et variert kosthold. Men min erfaring er nok at nesten ingen av de fiskene du nevner, spiser særlig med agurk. Mollyene og guppyene tar grøntfór hvis intet annet er tilgjengelig, men neontetra har nok vansker med å spise agurk, og kuhliiål (mine i hvert fall) spiser det ikke i det hele tatt. Algeetere som SAE og ancistrus liker det dog godt.
Ja, du kan gjøre det. Jeg deler de i 2 slik at det blir 2 halvdeler, da kommer de lettere til den innmaten som er mykere, det er helst det de spiser. I hverfall mine. Så tar jeg ei lita teskje gjennom hver halvdel nærmest ytterdelen, da synker den og fiskene kan spise av den.
Plussmedlem
Ei teskje? Håper det er rent stål i den, ellers får du nikkel i karet ditt.
Kan man foreksempel gi gullfisker, Maller og Neontetrer agurk og grønnsaker?
men er det noen annen mat jeg kan gi dem?
Gullfisk får ikke gnagd i seg en agurk, de har ikke kjever og tenner til det.
Men Ancistrus, altså den vanlige sugemallen, har sugemunn og tenner som gjør at de greie å raspe i seg agurk.
Corydoras-maller spiser ikke agurk. De er ikke grøntspisere som mange sugemaller er.

Neontetra er ingen grønnsaks-spiser. Mulig de napper i den fordi det er en ny ting i akvariet og de kjenner at den lukter noe, men det er ikke en del av deres diett.

Du kan prøve å gi gullfiskene slike grønne, frosne middags-erter som man får kjøpt i pose i matbutikken. Tin opp noen i en kopp varmt vann, fjern skallet og skvis ertene litt mellom fingrene før du gir dem det. Det er en munnfull de greier å få i seg. De spiser visstnok også salatblad.

Guppy og molly liker også å spise slike grønne erter, og Ancistrus også.
kan jeg gi fiskene mine f.eks halve erter?
Plussmedlem
Ikke av typen ukokte tørkede. Det blir for hardt for fiskene. Men hvis du legger ertene i vann og lar de svelle, for deretter å klemme de lett, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan gjøre det.
Sara Beate
kan jeg gi fiskene mine f.eks halve erter?


Ferske eller frosne (opptint) ja, men ikke tørkede erter. Det kan være farlig å gi dem tørkede.
Plussmedlem
Fra et ernæringsstandpunkt er faktisk tørkede erter bedre enn frosne, da erter holder dårlig på næringen i frossen tilstand.
Gule erter er for eksempel en fantastisk kilde til kalium og fosfor, har mye proteiner til grønnsak å være og inneholder også mye av både kalsium, vitaminn b1, magnesium og litt jern.
Knall fór for både folk og fisk. Dog kunne kanskje naturen gjort noe med farge, smak og konsistens for min del.....
Plussmedlem
mona o
[QUOTE=Sara Beate]kan jeg gi fiskene mine f.eks halve erter?


Ferske eller frosne (opptint) ja, men ikke tørkede erter. Det kan være farlig å gi dem tørkede.

Er det? Mener du da i tørket tilstand, eller fordi de har vært tørket?
Kokt brokoli går bra.


-Tim
Tim
Kokt brokoli går bra. -Tim



jeg tror jeg skal prøve det

takk for svar
Viktor
Er det? Mener du da i tørket tilstand, eller fordi de [I]har [/I]vært tørket?


Hvorfor ta sjansen og bruke tørkede, når ferske og frosne er så mye mer næringsrike og "appetittelige"?

De tørkede kan sette seg fast i halsen eller munnen på fiskene, eller enda verre; svelle opp inne i fisken. Greit at folk bløtlegger dem før bruk til fisk, men hvem vet? Kanskje noen ikke er ferdig svellet i vann før en fisk spiser den... Litt slurv er alt som skal til.
kom til å se en liten filleting her jeg er litt uenig i. Det med pansermaller og grønt. Hos meg er coryene av de mest ivrige på frukt og grønnsaker.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap