Nitritt

Jeg er ganske så nybegynner, har vel bare hatt akvariene mine i vel over en måned no, og jeg kunne absolutt ingenting om akvariet før jeg kjøpte det første, men som sagt ble fikk jeg litersyken, og kjøpte ett større kort tid etter, kjøpte bare ett 63 liter grunnet menge mangel og samboer som ikkje vil ha noe større.

Jeg kjøpte noe greier som jeg fikk beskjed om å kjøpe som eg skulle tilføre i filteret slik at jeg kunne ta fisk i karet før alle de ukene, noe som eg ikkje ville vente i og med at min tålmodighet ikkje akkurat er noe å stryke av.

Men no har eg fått nitritt forgiftning, det er ikkje helt rødt på den skalaen på nitritt testen, men har litt, 0,3 mg/l tror eg det var det sto.
Men har dere noen gode ideer om kordan eg ska bli kvitt dette?
Er det sånn at eg må skifte vann hver eneste dag i flere uker, og kor mye vann må eg evt. skifte, og er det noe jeg ikkje ska gjøre?
Når det gjelder foring? er det slik at eg ikkje ska fore de eller fore de mindre eller bare fortsette som normalt?
Det høres vel helt teit ut alt dette her, men eg er virkelig en nybegynner.
Slike vanntilsetingsmidler er som regel bare tull og bortkasta penger. Eneste som hjelper er vannbytte, helst morgen og kveld til nitritten er borte. Eventuelt om du klarer å skaffe filtergugge fra et annet medlem og tilføre det i filteret. Det er det du trenger om du vil sette inn fisk tvert, for i slik gugge bor det mange bakterier som bryter ned ammoniakk og nitritt.

Lykke til!
Takk for svar.
Eg ska prøve å se om nitritten blir vekke ved å byttevann.

Jeg lurte også på om det er noen som vet noe om pumpen til juwel, tror den heter juwel 400 eller noe slikt, for av og til blir utstrømningen mye svakere også tar jeg ut pumpen og inn igjen så begynner den som vanlig.

Jeg har prøvd å rengjort inne i rotoren for å se om det er mye drit der som gjør at pumpen begynner å pumpe tregere, men der inni er det helt rent.
kommer mange merkelige spørsmål ifra meg her no, men det er vel bedre å spør om det eg lurer på

Men eg synes det lukter litt dårlig i akvariet mitt, begge to faktisk, pleier det å lukte litt sånn rattent lukt? Kjenner det bare når eg stikker nesen ned i akvariet for å lukte..
Det er bedre å spørre enn å gå å lure, ja!=)

Jeg ville ikke rørt filteret om jeg var deg, dette for å ikke forstyrre bakteriene som er begynt å danne seg. Hvis du vasker bort dem er du tilbake på start. Mulig filteret går tregere fordi det begynner å bygge opp bakterier? Jeg kan ikke svare ordentlig på det spørsmålet.

Den råtne lukta kan komme av fisk eller planter som er døde. Let godt å se om du finner noe. Det kan også være at du forer for mye. Et akvarie skal lukte litt som nyslått gress eller svakt kompost, men kun når du stikker nesa nedi, ikke råttent altså.
Ja, det lukter ikkje direkte råttent, eg fant ikkje noe bedre ord for det, men som du sa, litt sånn som kompost kanskje. Har ikkje renset pumpen noe skikkelig, har bare tatt opp for å sjekke om det var noe gale me selve pumpen....

Plussmedlem
Høres ut som dårlig sirkulasjon opg kanskje litt overforing? Det skal ikke lukte råttent nei.
Jeg synes det er veldig vanskelig å si kor mye eg ska mate de, ifølge det som står på pakkene så står det at de ska kunne spise opp all maten innen 3 minutter, og med den mengden mat jeg gir de så klarer de å spise opp all maten innen 1-2min, så då er det vel ikkje overforing?
foringsmengden og tiden de bruker på å spise det høres fornuftig ut. Du kan godt fore enda mindre, og heller fore lite to-tre ganger om dagen, men det er ikke nødvendig så lenge alt blir spist opp nå.
er det noen som har noen gode tips eller råd om hvordan man blir kvitt nitritt forgiftning når man først har fått det, har ett lite 19L akvariet som jeg har fått nitritt i? Er jeg nødt for å skifte vann hver eneste dag for å bli kvitt nitritten eller er det andre måter å gjøre det på? er det noe som går ann å få kjøpt som hjelper med å bli kvitt det?
Ingen vidundermidler som virker på langt nær så godt som et vannbytte nei - og vannbytter er jo nærmest gratis!

Minst 30% to ganger daglig om du har høy nitritt. Kan du bytte mer i slengen uten å endre vannverdier og temperatur for mye, er det bare bra.
Det er ikke så lett å bytte for mye vann uten at temperaturen synker alt for mye, i og med at det er ett såpass lite akvariet. Det går vel ikkje ann å ta lunkent vann ifra springen gjør det???
er ganske mye nitritt i vannet no ja, så jeg har drevet og skiftet vann hver eneste dag no. Har 3 albino panser maller i det karet pluss en liten algespiser.
Joda. Kjør lunkent vann fra springen. Jeg gjør det når jeg bytter på mitt kar. Bare la det renne litt så stillestående dritt blir spylt ut.

Du bytter til nitritten er mer eller mindre borte. Da koser fisken seg

-Tim
Ok, så får eg begynne å gjøre det når jeg skifter vann, trodde ikkje at det var bra at man tok lunket vann ifra springen eg siden man ikkje ska drikke selv varmt vann ifra springen. Men men.
Nå vet jeg det og...
FiskeAlex
Ok, så får eg begynne å gjøre det når jeg skifter vann, trodde ikkje at det var bra at man tok lunket vann ifra springen eg siden man ikkje ska drikke selv varmt vann ifra springen. Men men. Nå vet jeg det og...



Det kan være lurt å ha vannforbedringsmiddel i. Aquasafe eller lignende som binder eventuell kobber i vannet.


-Tim
ja, dette har jeg, og jeg har brukt det hver eneste gang jeg har byttet vann, blir dyrt det no når jeg må skifte vann hele tiden.... men men, alt for fiskene!
FiskeAlex
ja, dette har jeg, og jeg har brukt det hver eneste gang jeg har byttet vann, blir dyrt det no når jeg må skifte vann hele tiden.... men men, alt for fiskene!


Dersom du kjøper i vanlig butikk blir det dyrt i lengden ja. Selv bruker jeg Ab Aquamedic sin Aqualife +vitamin. Betaler ca 100,- for 500ml og da har jeg til 6000 liter vann. Burde holde lenge til din 63liter

Handler den [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367901+*+367902+*+367903+*+367904&t=temartic_e&userid=4XsN2430YnKZ80ULG0vIhXrO0ev7S2HE2PO]her[/URL]


-Tim
Nå tok jeg en vannprøve av 63L akvariet mitt og ser at det ikkje er nitritt i vannet lengre og prøven viser grønt. eller gult eller ka det e.
Men må jeg fortsette å bytte vann en stund etter dette eller slipper jeg dette nå?
Da venter du en dag og tester på nytt. Dersom det fortsatt ikke er noe nitritt så kan du begynne en jevn bytterutine. 1 gang i uken bør være passe dersom du ikke får for mye nitrat og alger. Da øker du til 2 ganger i uken.


-Tim
Tim
Da venter du en dag og tester på nytt. Dersom det fortsatt ikke er noe nitritt så kan du begynne en jevn bytterutine. 1 gang i uken bør være passe dersom du ikke får for mye nitrat og alger. Da øker du til 2 ganger i uken. -Tim


Ok, då får eg sjekke vannet igjen i morgen og se om det er bra da og..
Har ikkje hatt noe problemer med alger endå, men jeg har ikkje kjøpt meg nitrat prøver endå, er det lurt å ha det?
Det er det som heter NO3 ikkje sant?
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap