Utvendige filter

hva mener dere her på forumet er best filter av eheim 2080 eller fluval fx5.
Hmm
Jeg har både AM TOP 3339 og Fluval FX5 å de funker knirkefritt.
AM TOP har gått i 1 år nåå...


Så økonnomisk gå for Fluval FX5, har du ei feit lommebok gå for Eheim.
Bra blir det uansett.
Filter
så det blir mest økonomisk å velge fluval fx5,men i lengden så har jeg hørt at eheim blir mest økonomisk,selv om de koster en del mer enn fluval.
Ildhale
så det blir mest økonomisk å velge fluval fx5,men i lengden så har jeg hørt at eheim blir mest økonomisk,selv om de koster en del mer enn fluval.



Eheim har også kanskje det beste utvalget av løse reservedeler.


-Tim
Jeg hadde uten tvil gått for Eheim 2080, men det er min personlige mening.

I tillegg så har eheimen mere biologisk filtermateriale for nedbrytning, mener jeg å huske, samt at de ikke pumper like mange liter i timen som fluvalen. Dette ser jeg på som en klar fordel i forhold til at bakeriene i filtre skal få tid på seg å gjøre jobben sin. Sikkert mange der ute som ikke er enige med meg, men det skal folk få lov til hehe
Tom Kristiansen
Jeg hadde uten tvil gått for Eheim 2080, men det er min personlige mening. I tillegg så har eheimen mere biologisk filtermateriale for nedbrytning, mener jeg å huske, samt at de ikke pumper like mange liter i timen som fluvalen. Dette ser jeg på som en klar fordel i forhold til at bakeriene i filtre skal få tid på seg å gjøre jobben sin. Sikkert mange der ute som ikke er enige med meg, men det skal folk få lov til hehe



Gjennomstrømningen kan ikke blir for høy. Konsentrasjonen av stoffer i vannet stort sett jevnt fordelt og det betyr ikke noe fra hvilken del av vannet bakterien tar næring fra ved ett gitt tidspunkt.

Gjennomstrømningen kan derimot blir for liten slik at bakteriene klarer å fjerne alt før vannet "går videre".

Holder selv en knapp på Eheim.


-Tim
Gjennomstrømningen KAN bli for høy, jo. Passerer vannet altfor fort forbi filtermaterialet, får ikke bakteriene som sitter fast i filtermediene særlig god tid på seg til å rense vannet biologisk. Passerer derimot vannet roligere forbi, vil vannet få en perfekt og fullstendig biologisk rensing.

Det var litt selvmotsigende det siste du skrev der Tim...? Merkelig setning


Til trådstarter:
Ildhale
hva mener dere her på forumet er best filter av eheim 2080 eller fluval fx5.


Eheim... hver gang!
Nei det jeg skriver er ikke selvmotsigende Mona.

Mulig litt klønete skrevet. Prøver igjen.

Dersom du har høy gjennomstrømning klarer ikke bakterien å rense vannet 100%, så langt er vi enige. MEN den høye gjennomstrømningen vil gjøre at vannet passerer flere ganger, og dermed blir sluttresultatet det samme. Bakteriene bryr seg ikke om hvilket vann som er der så lenge det er noe å spise.

Dersom vannet går meget sakte risikerer du at vannet blir renset 100% når det er i pumpa, men at den totale sirkulasjonen blir for liten, og dermed blir den totale nedbrytningen av giftstoffer for liten. Dette vil føre til økning av giftstoffer. Pga høyere konsentrasjon av giftstoffer i vannet vil bakteriene formere seg helt til de går tom for areal å feste seg på.



-Tim
Men nå vil jo det ikke være slik at Eheims sitt filter vil få så lav gjennomstrømning at det du hinter til vil skje. Men akkurat det jeg skrev angående gjennomstrømning var ikke hovedpunktet, men at det har større areal hvor bakteriene kan gro og dermed i mine øyne gjøre en bedre jobb.
Tom Kristiansen
Men nå vil jo det ikke være slik at Eheims sitt filter vil få så lav gjennomstrømning at det du hinter til vil skje;). Men akkurat det jeg skrev angående gjennomstrømning var ikke hovedpunktet, men at det har større areal hvor bakteriene kan gro og dermed i mine øyne gjøre en bedre jobb.


Så klart har du rett i dette Tom. Det var bare en prinsippiell observarsjon fra min side.

Arealet vil avhenge av filtermedia, så der kan vel ting svinge begge veien. Selv er jeg veldig fornøyd med kombinasjonen av Eheim MechPro, BioMech og SubstratPro.


-Tim
selfølgelig er det avhengig av hva slags filtermedia som blir brukt. Men om man bruker eheim mech og substrat pro, så vil man ha plass til mere i eheimen om jeg har lest grafen på begge filtrene riktig

Eheimen har 1.5 liter forfilter + 12l filtermedie(mech og substrat)

Fluvalen har 5,9l med plass til filtermedia(mech og substrat) + svampene som er plassert rundt om i filteret. Men hvor mye disse utgjør vet jeg ikke.

Men kan hende jeg tar feil med mine beregninger:P
Aner egentlig ikke.

Tipper begge gjør jobben.


-Tim
hehe det gjør de sikkert
Utvendig filter
takker for alle inlegg,jeg holder en liten fordel på eheim,selv om det koster litt mer enn fluval.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap