Gullfiskbolle :) trenger man pumpe og lys?

Hei, jeg er som dere sikkert snart skjønner helt grønn på dette her...

Jeg har tenkt å kjøpe meg en gullfiskbolle, og resten av det jeg trenger for at fiskene mine kan leve. Hva trenger jeg?

En annen ting jeg lurer på er om man må ha pumpe og lys for at fiskene skal overleve. Det hadde vært så greit å bare hatt bollen og ikke alt det styret med lys og pumpe. Jeg mener at noen sa det gikk greit uten lys og pumpe hvis man bare har gullfisk, er det riktig?

Takk for alle svar!
For det første så glem å ha gullfisk i bolle, og kjøp deg et akvarie. En gullfisk blir meget stor, og bør ha akvarier på minst 200l. her kan du lese om gullfisk

Og ja du trenger et filter/pumpe uansett hva slags fisk du skal ha, dette for at i disse filtrene så bygges det opp en bakteriekultur som bryter ned avfallstoffer fra avføringen til fisken, matavfall etc. uten dette så vil fiskene bli forgiftet og død.

Foreslår at du leser den guiden
Det er mye mer styr uten pumpe- for da må du bytte litt av vannet hver eneste dag, aller helst to ganger om dagen....

Det er lettere å finne en egnet pumpe til et firkanta akvarium - lettere å feste den.

Lys? Ja, fiskene liker å ha dag og natt de også.

Gullfisk er et svært dårlig valg for en bolle (eller for den del et firkanta lite akvarium) fordi de blir veldig store - alt for store til å bo slik.

En bolle på 2-3 liter er best egnet til et oppsett med planter og grus. Kan være vakkert å se på det!

Hvis du derimot finner en bolle på 35 liter eller så, kan kampfisk være et godt alternativ. Den trenger både lys, pumpe, varmekolbe og et dekkglass. Og skal være alene.

Jeg vil tipse deg om å lese litt i "akvarieskolen" som du finner i menyene øverst på siden.
En gullfiskbolle passer egentlig bare for potetgull. Ikke levende vesener.

Fisk bæsjer og tisser dagen lang, og vannet blir derfor forurenset hele tiden. I tillegg kommer matrester. Alt dette gjør at det er nødvendig med en filterpumpe som renser vannet både biologisk (fjerner giftstoffer) og mekanisk (fjerner partikler i vannet).

Skal du ha gullfisk uten filterpumpe, må du skifte ca halvparten av vannet i bollen hver eneste dag... og det regner jeg med at du ganske enkelt ikke gidder. De færreste gidder det.

Jeg er sikker på at du vil finne haugevis med gamle tråder om dette med gullfiskbolle. Det er ikke spesielt populært blant seriøse akvarister med gullfiskbolle.... og jeg er blant dem som anser dette som dyreplageri. Ingen levende vesener fortjener å bo så trangt og måtte svømme i sin egen tiss og bæsj. De lever som oftest ikke særlig lenge. Noen tror at gullfisk bare blir et halvt år gamle eller noe sånt, fordi det er vanlig at de dør fort når de holdes bolle... men i virkeligheten blir gullfisk svære, og kan leve i 40-50 år!!

Tenk deg om mange ganger før du går til anskaffelse av en bolle. Det er for trangt for gullfisk i en bolle, og det er meg en gåte hvordan zoobutikker fremdeles har lov å selge noe sånt. Det er rett og slett dyreplageri.

Skaff deg istedet et akvarium - og andre typer fisk enn gullfisk. Gullfisk blir som sagt store, og de passer ikke i små akvarier. Med mindre du kjøper et ganske stort akvarium da, men det gjør ikke de fleste nybegynnere. De går vanligvis i samme fellen og kjøper altfor små akvarier.
Liz H
Det er mye mer styr uten pumpe- for da må du bytte litt av vannet hver eneste dag, aller helst to ganger om dagen.... Det er lettere å finne en egnet pumpe til et firkanta akvarium - lettere å feste den. Lys? Ja, fiskene liker å ha dag og natt de også.


Fiskene krever ikke allverdens med lys Liz, de klarer seg fint med lyset som er i rommet. Husk mange av de artene vi holder lever inne i jungelen i små vann/pytter og er ikke allverdens mye lys som slipper igjennom der. Grunnen til at vi har lys er jo i grunn for plantene og at vi skal kunne se inn i karet
Man kan jo fint ha gullfisk i bolle, men regner med at de færreste har en bolle på over 100l.
Ja bitte små gullfisk krever ikke så stor plass, men for å vokse og trives må plassen utvides etterhvert.
Men det er ikke strl på gullfisk som gjør at den MÅ ha stor plass, det er fordi gullfisk driter masse, de roter og skitner til. De må ha mere vann fordi det blir så fort møkkete.

Så er det dette med filter, hvorfor vil ikke folk ha dette, det letter stellet av akvariene så enormt, man slipper unna utrolig mye som man må ta hensyn til hvis man har uten filter.

Oksygen til vannet feks, fjerning av avføring, fjerning av stoffer i vannet, feks ammonium, ammoniakk og nitrit. Omgjøring av stoffer til plantenæring. Alt dette skjer i filteret, at den får vannoverflaten til å bevege seg gir mer oksygen i vannet.
Sånn sett er boller utrolig teit designet, jo større overflate det er på vannet, jo større utveksling av oksygen ned i vannet. Altså skal man egentlig ikke fylle en bolle mer enn halvfull for å få utnyttet overflaten skikkelig.
Dessuten, har noen prøvd å se på fiskene gjennom buet glass???
Det er vanskelig og ser rart ut.

Man får små fine akvarier med alt utstyr som absolutt ikke tar mere plass en ei bolle.

Så hvorfor velge bolle??
Galemor
Så hvorfor velge bolle??



Pris og estetikk. Enkelt og greit. Runde former blir som oftest sett på som mer tiltalende enn kanter.


Ellers helt enig med deg. Det er da mye flottere å se på et godt innredet akvarium, enn en liten bolle med en plastmodell.


-Tim
er enige med de som skriver her!

hadde jeg vært deg hadde jeg gårr inn å sett på rubrikk-->selges, så kan du sikkert finne et lite akvarium med alt tilbehør, for en billig penge!

Du kommer til å ha mye mer glede av et akvarium som du kan sette andre fisker inn i etterhvert og. !

Men du bør lese noen tråder eller artikler om oppstart av akvarium, så får du masse myttig informasjon som du vil ha glede av senere! velkommen inn i akva-verdenen
Tom Kristiansen
Fiskene krever ikke allverdens med lys Liz, de klarer seg fint med lyset som er i rommet. Husk mange av de artene vi holder lever inne i jungelen i små vann/pytter og er ikke allverdens mye lys som slipper igjennom der. Grunnen til at vi har lys er jo i grunn for plantene og at vi skal kunne se inn i karet;)


Her er vi ikke så uenige, Tom. Det er ikke det at de krever så mye lys i seg selv, men en døgnrytme. Levende vesen trenger en hvilefase for at kroppen skal hente seg inn igjen. Såvidt jeg har skjøt gjelder dette fisk også. Om akvariet står på en benk hvor det er godt lys fra rommet det står i, lager dette en like god døgnrytme brukt riktig (på om dagen, av om natten) som et hvilket som helst akvarielys

Det er plantene i karet som har høyere krav enn som så, ikke fiskene.
Takk :d
Har fått masse bra svar Takk

PS. Bytter nok bolleideen ut med et større akvarium
Å ha akvarier er fantastisk morro (sier jeg da, som er en smule inhabil, hehe) - gjør man det rett fra begynnelsen, slik at man slipper gå på en smell, kan det være starten på en mangeårig, givende hobby.

Velkommen som spirende akvarist!
Tropehagen har akvariekampanje nå. 110 liter med alt du trenger av utstyr for 1290,-


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap