Mat til piraya rød buk
Postet 16.08.09 kl 23:59
Postet 17.08.09 kl 00:01
Postet 17.08.09 kl 00:05
Postet 17.08.09 kl 01:20
Endret: 17.08.09 kl 01:21
Postet 17.08.09 kl 09:36
Rå kjøttdeig griser noe helt vanvittig..
Vanligvis får de mat fra frossendisken i dyrebutikken - oksehjerte og kalkunhjerte som nevnt fungerer fint. Når de er små spiser de også gjerne røde myggiser, og faktisk også proteinrik pellets. Det er viktig å fôre dem godt, ellers vil de ofte ta biter av hverandre, eller velge ut et offer de spiser fullstendig opp.
Det er viktig at maten er tint, siden de tar hele biter av den og frosne kladder i en liten fiskemage er ikke særlig bra
Vanligvis får de mat fra frossendisken i dyrebutikken - oksehjerte og kalkunhjerte som nevnt fungerer fint. Når de er små spiser de også gjerne røde myggiser, og faktisk også proteinrik pellets. Det er viktig å fôre dem godt, ellers vil de ofte ta biter av hverandre, eller velge ut et offer de spiser fullstendig opp.
Det er viktig at maten er tint, siden de tar hele biter av den og frosne kladder i en liten fiskemage er ikke særlig bra
Postet 17.08.09 kl 10:38
Kristian Søreideheii hva slaks mat trenger jeg til mine piraya jeg har matet de me reker siste tiden men er det noen her inne som kan hjelpe meg men kas mat de spiser? kristian
Du sier ikke hvor store de er. Jeg har drevet en del med piraya, bl.a. fødd opp en liten gruppe fra de var på størrelse med en fingernegl og til de ble 25-27 cm og etterhvert døde, trolig av høy alder. Som små - opptil ca 3 cm - kan de få røde mygglarver, risgrynstore biter av magert kjøtt og opptint mager hvit fiskefilet. Laks blir lett for fett. Etterhvert reker, først oppdelte, senere hele. En del bør ha skallet på, pirayaene har godt av kalken. Oksehjerte er fin kost. Kjøp dem i en kjøttdisk og skjær dem opp i små terninger, som du singelfryser. Ved foring deler du opp opptinte terninger. Oksehjerte i dyreforretning koster 100 ganger mer og er ikke det spor bedre. Kjøttdeig, som noen foreslår, bør du ikke gi. Dels griser den til i vannet og inneholder dessuten altfor mye fett. Døde musunger er et ekstremt dårlig forslag. Pirayaene tar dem nok, men blod og gørr spruter ut i vannet og forvandler snart det hele til en kloakkpøl som forgifter fiskene dine. Kosten bør inneholde mer fisk enn kjøtt. Fordøyelsessystemet er innrettet på fisk, som er hovedkosten blant ville pirayaer. Husk kraftig filtering og hyppig vannbytte. Selv skiftet jeg halvparten av vannet ca hver uke og ble belønnet med friske, kraftige fisker som vokste hurtig. En slik gruppe blir ofte godt sammensveiset, og individene plager ikke hverandre. (Jeg snakker om Serrasalmus nattereri, som jeg antar er den arten du har.)
Postet 17.08.09 kl 21:13
Heisann!
Jeg hadde 5 stk på ca 15 cm.. De var veldig glade i svenske kjøttboller ihvertfall
Postet 17.08.09 kl 21:35
Kenneth SkjervenJeg hadde 5 stk på ca 15 cm.. De var veldig glade i svenske kjøttboller ihvertfall :)
Det kan være stor forskjell på det man liker å spise og det som er sunt. Det gjelder både for mennesker og dyr. Svenske kjøttboller inneholder pepper og salt og andre krydder, og dessurten mye fett. Dette kjør dem tortalt uegnet som fiskefòr. Kjøttboller vil dessuten grise til vannet.
Stephan
Postet 18.08.09 kl 00:33
heii ja mine er vell ca 6 cm har bygger opp me 3 røtter 6 plante kalk masse steder til å gjemme seg i ja det det er rødbuks piraya og har 2 eheim en 2228 og 2224 og en tetra innvendig skal det være nok til at det ikke blir giftig trenger en mat der det ikke fårerenser mye i vannet
takker for svarene
takker for svarene
Postet 19.08.09 kl 23:52