- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Plantene stryker med..
Plantene stryker med..
Postet 23.08.09 kl 13:02
Jeg er absolutt ikke noen ekspert, men jeg har også hatt problemer med plantene. Muligens mine ancistrus har spist litt av dem også, noe som ikke har gjort det lettere Har du algespisere som "spiser" av enkelte/alle plantene? I så fall finnes det enkelte planter som ikke har det problemet.
-Ser du har luftsteiner. Kanskje de "lufter ut" co2'n, slik at plantene har lite co2?
-Har du varmekabler? Planter liker det, har jeg hørt, og jeg tenker å prøve det.
-Har plantene nok næring? Tilsetter du noe ved vannbytte?
...og joda, lys er viktig også. Riktig lys.
Fint om noen med mer peiling enn meg også kommer med forslag her
-Ser du har luftsteiner. Kanskje de "lufter ut" co2'n, slik at plantene har lite co2?
-Har du varmekabler? Planter liker det, har jeg hørt, og jeg tenker å prøve det.
-Har plantene nok næring? Tilsetter du noe ved vannbytte?
...og joda, lys er viktig også. Riktig lys.
Fint om noen med mer peiling enn meg også kommer med forslag her
Postet 23.08.09 kl 13:19
Ansistrus og siamesike.
har nok ansistrus og siamesiske alge etere.
lufte steinene er skjeldent i bruk.
har tilsatt flora grow eller noe slikt, men merker ingen forsjell.
Har hvert inne på tanken på varmekabler, men har ikke blitt noe enda.
lufte steinene er skjeldent i bruk.
har tilsatt flora grow eller noe slikt, men merker ingen forsjell.
Har hvert inne på tanken på varmekabler, men har ikke blitt noe enda.
Postet 23.08.09 kl 19:23
Endret: 23.08.09 kl 19:26
Det er to ting som kan være feil. Det ene er at vannet inneholder for lite jern. Har gjødningen du bruker jern?
Det andre er at ancistrus spiser på plantene. Min har gått helt bananas siste ukene og gnagd i stykker flere.
Av algespisere varierer det litt om de spiser friske blader eller ikke. Jeg har ikke sett at mine SAE har gjort det.
Gi ancistrusen noe ferskt grønt og se om det hjelper. Agurk, squas, salat f.eks
-Tim
Det andre er at ancistrus spiser på plantene. Min har gått helt bananas siste ukene og gnagd i stykker flere.
Av algespisere varierer det litt om de spiser friske blader eller ikke. Jeg har ikke sett at mine SAE har gjort det.
Gi ancistrusen noe ferskt grønt og se om det hjelper. Agurk, squas, salat f.eks
-Tim
Postet 23.08.09 kl 19:29
Plante gjøtsel heter tetra plant og inneholder jern.
Ansistrusene holder seg på røttene, glass. har ikke observert noen av de på planter, men jeg sitter ikke på nettene.
Røttene til plantene er hvite og fine, men alikevel ingen trivsel. Siste planten holder nå på å "råtne" av ved stammen ved grusen og 3 cm opp
Ansistrusene holder seg på røttene, glass. har ikke observert noen av de på planter, men jeg sitter ikke på nettene.
Røttene til plantene er hvite og fine, men alikevel ingen trivsel. Siste planten holder nå på å "råtne" av ved stammen ved grusen og 3 cm opp
Postet 23.08.09 kl 19:45
Må innrømmet at jeg fortsatt mistenker ancistrusen. De er mest aktive når det er mørkt så det er mye man ikke får med seg
Hvordan er vannverdiene dine i forhold til hva som annbefales til plantene?
Er akvariet ditt nytt? Har du veldig mye planter? Hvordan er nitratverdien? Den bør ligge på 5-15 dersom du har litt planter.
-Tim
Hvordan er vannverdiene dine i forhold til hva som annbefales til plantene?
Er akvariet ditt nytt? Har du veldig mye planter? Hvordan er nitratverdien? Den bør ligge på 5-15 dersom du har litt planter.
-Tim
Postet 23.08.09 kl 20:03
Postet 23.08.09 kl 20:12