Hjelp til valg av lys over åpent plantekar? diskusjon..

Har nettopp satt opp et 60 liters planteakvarie, men lys mangler! Rett og slett fordi jeg sliter med å finne hva jeg skal bruke! Co2 og næring tilføres så vil ha bra med lys til middels og vanskelige planter.
Hva er så valgmulighetene? HQI,HQL, metallhalogen, halogen, sparepærer, T5 osv.... Økonomi spiller også en vesentlig rolle (opp til ca 1000,- er maks)
Håper på en god og informativ diskusjon rundt dette siden det er lite å finne i forumet her fra før av!!!
Jeg fikk ikke svar da jeg spurte det samme.
Min innlegg
Jeg endte opp med ikea lamper og [URL=http://www.designbelysning.no/site/maler/standard/standard.asp?case_vis=visprodukt&kategoriID=319&produktid=2660 ]spareparer til plantevekst[/URL]. (6500K)

Jeg har to lamper til 100 l og får veldig bra vekst. Jeg er bare ikke så glad i skjermene jeg fant. Jeg tror det blir bedre med mørk sjerm.
Vi får håpe på større engasjement her
Hva syns du om lyset i akvariet med den sparepæra? Vokser plantene "riktig"? (strekker de seg unormalt høyt f.eks)
Lys
Du bør ha minimum 0,5W per liter. Dvs minimum 30W, kommer an på hvor mye planter du skal ha, hvor mange lave etc.

5000K er dagslys, så derfra og opptil 7000K er bra. T5 er nok det mest ideelle ifht. watt, fordi du får plass til mer watt per cm.

Jeg har kjørt [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=898208+*+898209+*+898210+*+898211+*+898212+*+898213+*+898214&t=temartic_e&userid=ctKQ4oVp5arLtptGYsRZpjtbdz5yqFiLssB]denne[/URL] på en 60l, med glimrende resultat. Armaturet er mye finere i virkeligheten, og gir et fantastisk lys.
Alle planter vokste godt
Nesten for godt. Jeg egentlig har for mye planter. Jeg har mange rød planter som skulle ha ganske høy lyskrav. Lotus vokser tregt men de vokser selv om de er for de meste i skygen fra de andre. Hemianthus callitrichoides Cuba er jeg mer usiker på. Men problem er ikke bare at den vokser i skygge. Jeg har litt for mye fiske- og snegler aktivitet på grussen. Den fester seg ikke. Jeg skrev litt mer om akvariet her

Når det gjelder antall watt per liter er jeg veldig forviret. Forskjellige lamper har forskjellig lysstyrke per watt. Dessuten lystyrke avtar med distanse mellom akvarium og lampen (proporsjonel med kvadrat av avstand men det er forskjellig om du har reflektor.) I tillegg stjeler dekglass en del av lyset.

Så alt i alt ble mitt konklusjon jo mere lys jo bedre. Og mitt valg mest økonomisk. I alt betalt jeg ca. 500kr. Klart det Cristian viser til gir mer lys. men mitt valg ble bra nok for en mye billigere pris.
Eksperthjelp trengs!
Regner med at noen her inne sitter med mye god kunnskap som de kan dele med oss..... Alternativet til Christian er en alt for dyr løsning, men sikra kvalitet er man jo. HQI,HQL, metallhalogen, halogen, sparepærer, T5? kom igjen folkens )
Har du sett på denne? Bytt ut de 2 reefblue rørene med mere passende rør.
Hvis 1000 kroner er grensen så hadde jeg:

Skaffet dekkglass hos glassmester, ja det er litt effekttap men det går helt fint.

Kjøpt ett eller to grisbillige T8 dobbeltarmaturer på Jula, Biltema, Clas Ohlson etc. 2x15w har jeg ikke sett men 2x18w er ganske vanlig å få fatt i billig. Disse trenger ikke ha fuktsikring eller noe sånt.

Jeg ville deretter kjøpt reflektorer men du trenger ikke disse fra dag en.

Av lys ville jeg valgt Osram Daylight rør til kroner 45 (disse er ikke best men hvis økonomien er trang så kan de vurderest), de finner du overalt. Biltema sine vekstrør er jeg skeptisk til, men kanskje andre kan si noe positivt om de.

Om økonomien tillater så ville jeg aller helst kjøpt plantevekstrør fra akvariebutikk som jo er 200 kroner per stk.

Som en avslutning kan du snekre en liten kasse til å dekke ovber lysrørene som ligger oppå dekkglasset men dette er heller ikke noe du trenger fra dag en.


Dette tror jeg er det optimale resultatet for 1000 kroner, eller du kan sjekke på Webzoo hva de koster der , men da trenger du vel likevel dekkglass om du skal ha de billigste.

kreativ det der ja! men dekkglass utgår og armatur er heller ikke ønskelig.. helst hengelampe eller vegglampe! Armatur som festes på kantene kan gå..
Ingen flere som kan hjelpe til med litt teknisk kunnskap her inne??
den var veldig bra! hvor har du fått tak i den??
teppemann
mer info om kar og teknisk: [URLBLOCK1]


Du skriver ang. bakgrunnen "Juwel mud bank". Det finnes ingen bakgrunn fra Juwel som heter det. Eller mener du at du har to ulike, en fra Juwel som terrasse og så Mudbank fra Pangea bakerst?
Spursway
den var veldig bra! hvor har du fått tak i den??


aner ikke hvor lampen er kjøpt siden det ikke er mitt kar. eneste jeg vet er at jeg en dag skal ha meg et åpent kar med en slik lampe.

som du ser på bildet er det en liten klatrevegg for Hydrocotyle leucocephala.
Lampen heter Bresslein HQL tror jeg. Og den er ikke å få kjøpt i Norge men man kan bestille f.eks fra Tyskland. Her er det en 60 l som bruker den.

jeg har lyst å skaffe meg sånne lamper i stedet for mine bilige lamper. Det jeg har funker greit men det blir finnere og mer effektive siden de har reflektor inni.
Pascale
Lampen heter Bresslein HQL tror jeg. Og den er ikke å få kjøpt i Norge men man kan bestille f.eks fra Tyskland. [URLBLOCK1] jeg har lyst å skaffe meg sånne lamper i stedet for mine bilige lamper. Det jeg har funker greit men det blir finnere og mer effektive siden de har reflektor inni.


Bresslein fås hos Krizoo i stokke, men denne lampen koster nok godt over 1000,- vil jeg tippe.
Hadde samme problem selv. Ønsket hengelampe over en åpen 63l. Brukte mye tid på nettet og endte med å kjøpe en 4x24w T5 hengelampe brukt fra Nederland. Kjempekjøp. Med 4 rør i blir det fort i meste laget og katastrofen ligger på lur hele tiden. Kjører for det meste med kun 2 av rørene, det er også kraftig nok til at det må brukes CO2 for å unngå algevekst.
Pascale
Lampen heter Bresslein HQL tror jeg. Og den er ikke å få kjøpt i Norge men man kan bestille f.eks fra Tyskland.
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=798085+*+798086+*+798087+*+798088+*+798089+*+798084&t=temartic_e&userid=aIQiGFn0m0KCHFoJHyvuxM72dV2ga8vmn0j]Her[/URL] finner du den.
Noen som vet om det holder med 1 stk bresslein HQL 125w hengelampe til juwel trigion 190l (hjørne kar). Skal brukes som plante kar med CO2.
Sliter med og få nok w i T5 rør pga at det er et hjørnekar
Eneste mulighet er HQI eller HQL og HQL er ganske mye billigere. Fant et sted som selger de til 500 kr stk

Noen her på forumet som har kjøpt de HQL hengelampene?
Ingen som har prøvd de bresslein HQL lampene til plantekar???
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap