Tetra mini laborett sett

Heisann!

Jeg lurer på om noen har erfaring med dette testsettet: ?

Jeg vurderer å kjøpe denne, men jeg vil vite om den funker.

Takker for svar.
Tetra mini laborett sett
settet funker det,men er ikke fullt så nøyaktig som jbl sitt laborett sett.det kommer ann på kor nøyaktige målinger du trenger,spesielt ph testen,nitritt testen er mer nøyaktig viss du velger jbl sine tester.
okei.

Hvor langt ute av "skalaen" av nøyaktig, er denne sånn ca.?
Petter Bomban
okei. Hvor langt ute av "skalaen" av nøyaktig, er denne sånn ca.?

Tetra sine ph og nitritt-tester er unøyaktige i den forstand at de er litt for "grove" i resultatet de viser. Ph-testen måler f.eks. slik: ph 6.0, ph 6.5, ph 7.0, ph 7.5 osv. Du får altså ikke fingradert resultatet. Men du får iallefall en grei pekepinn. Det er ikke slik at de viser feil, men det er vel best å få vite litt mer nøyaktig?

Men kjøper du heller en avJBLs ph-tester, har du tre ulike ph-tester å velge mellom. Hvis du vet at akvariet ditt skal ligge i områdene rundt ph 6 og 7, velger du JBL ph test 6.0 - 7.6.
Den viser ph-verdiene mer fingradert slik:
Ph 6.0, ph 6.2, ph 6.4, ph 6.6, ph 6.8 osv

Men hvis du vet at du skal holde Malawi-ciklider med høye ph-verdier, velger du istedet JBLs ph-test for området 7.6 - 9.0.

Ser du? Tetra sin viser resultatene gradert med 0.5, men JBL 0.2, altså er den sistnevnte mer nøyaktig.

JBL's tredje og siste ph-test er en "all rounder", som måler alt innenfor
ph 3.0 - 10.0, men denne viser da resultatene i 0.5 verdier, akkurat som Tetra sin (Tetra har kun en ph-test).
Jeg har den ph-testen for ph 6.0 - 7.6, og bruker den aller mest. Men jeg har også den for 3.0 - 10.0, i tilfelle jeg får et ph-dropp i et kar og må finne ut hvor mye under 6.0 ph har sunket.

Tetra sin nitritt-test er utrolig unøyaktig. Det laveste på skalaen der er "et eller annet sted under 0.3".... og det er etter min mening altfor mye! Er det nitritt eller er det ikke? Det vil jeg vite, og jeg vil vite hvor mye. 0.3 i nitritt er et veldig ubehagelig nivå for fisk. Men med Tetras test aner jeg jo ikke om jeg faktisk har 0 eller om jeg har omtrent 0.3 i nitritt, fordi testresultatet er det samme (viser fargen gult) på alt innenfor det området.

JBL sin nitritt-test viser testresultater på nitritt helt ned til 0,025 (merk at det er en null bak komma også!). DET er noe helt annet, det.

Helt nystartede akvarister (hehe, annet ord for nybegynner) trenger egentlig ikke noe laborettkoffert og alt det der.
De viktigste testene alle akvarister bør skaffe seg så fort som mulig er:
Ph
Nitritt
Ammoniakk
Nitrat

Senere, hvis man skal spesialisere seg på fisk og må begynne med tilpasning av vannverdier, kan man føye til gh og kh. Men dette er ikke tester jeg ville prioritert først, hvis det dreier seg om et vanlig selskapskar.
Eller forsåvidt kan kh-test være grei å ha, fordi den kan på en måte "bekrefte" ph-verdien. Er kh høy, er ph også høy. De to henger nøye sammen. Så hvis man måler veldig lav kh, og likevel får høy ph på testen, så vet man at det er noe feil med ph-målingen.

Tusen takk for at du tar deg tid til å gi detaljerte svar

Jeg skjønner, og nå vurderer jeg å kjøpe jbl sine.
De var heller ikke så altfor dyre

Har jbl GH og KH tester også?
JBL har alle tenkelige tester

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap