Når er gullfisk kjønsmodene.

jeg har to små gullfisk i en 60l og jeg lurer på når disse er kjøsnmodene.

slørhalene er nå 4.5-5 cm lange.

jeg kan se at det er en gull og en jente.

og så lurer jeg på hvor ofte får gullfisk barn.
jeg har lest at du bør sette opp varmen og gi dem mere mat. stemmer dette.
er det 1 gang i året man kan få de til og yngle eller 1 gang hvert 5 år.?

så har jeg bestemt meg for og ha epplensnegler.
kommer gullfiskene til og erte de? f.eks og dulte borti deog spise de eller?
Hvis du kan skille kjønnene betyr det at de er i lekshumør, og derfor kjønnsmodne. Men jeg trodde ikke de ble kjønnsmodne så tidlige, eller hvordan ser du at det er hann og hunn?
Hvordan vet du om de er hunn og hann da???

De blir kjønnsmodne ved ca 1,5-2 års alder.
De gyter vanligvis 1-2 ganger i året, om de går i varmt vann hele tiden. Gullfisk som går ute, gyter en gang i året.

Temperatur og værsvingninger trigger gullfisk til lek. Mer mat betyr ingen ting, men du kan godt prøve med levende fôr.

Forøvrig er det ikke lett å få yngel på gullfisk i et akvarie. Da må det være et stort kar. Mange slørhalevarianter er dessuten sterile, og ikke mulig å få yngel på.

Helt ærlig, trenger du ikke planlegge å få yngel på disse. Pass på at fiskene har god nok plass, og bra vann, så yngler de selv, om de føler for det.
Hvis du da har en hun og en hann. Og dette vil jeg påstå at er tilnærmet umulig å skille på så små slørhaler....
De blir kjønnsmodne ganske tidlig, mine ynglet bare en måned eller to etter at jeg kjøpte dem, og jeg kjøpte de minste i butikken. Så de var vel ca 4-5 cm da de ynglet.

Men som nevnt over kan man kun se forskjell på kjønn når de er i lekshumør, i form av "kviser" eller hvite prikker på gjellene (tror det er hannene som får prikkene).

Det er svært lite sannsynlig at de vil yngle i en 60 liter, og det er nok ikke ønskelig heller. De legger hundrevis eller tusenvis av egg, og det har du vel strengt tatt ikke plass til.

Hvis du vil ha yngel på dem burde du enten kjøpe deg et kar på flere hundre liter, eller putte dem i en hagedam.

Mine ynglet i en dam på ca 300 liter.

Og nei, slørhaler er ikke sterile.
En god del av de mest ekstreme slørhale variantene er sterile, eller ute av stand til å reprodusere uten menneskelig hjelp. Vanlig slørhale er ikke steril.

Størrelsen betyr lite for kjønnsmodning av gullfisk. Alderen bestemmer dette. Er de ikke mer enn 3-4 cm når de er 1,5-2 år, så har de hatt en dårlig start i livet. Men de kan likevel være kjønnsmodne.
Godt mulig, siden de ble kjøpt i dyrebutikk, men litt snodig at oppdretteren ikke foret dem godt opp slik at de kunne selge dem tidligst mulig. Er det ikke slik de vanligvis gjør det?

Og jeg mener å ha lest at yngelen ike farger ut før de er 6-7 måneder gamle, men yngelen i dammen min var ferdig utfargede da de var 2-3 måneder gamle?? Og jeg vet at de ikke kan ha vært eldre pga tidspunktet de voksne ble puttet i dammen og hvor store yngelen var.
Utfarging varierer avhengig av fargevariant og vanntemperatur osv. Det er jo et varmt klima hos deg, dette fremskynder utfarging.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap