Sand fra sandtak?

Hei!
Jeg har lest at det anbefales sand fra biltema og rådasand til akvariebruk. Her jeg bor er det imidlertid santak på "alle kanter". Er det mulig å bruke slik sand til corydoras og ciklider f.eks.? Vet sanden bør være rund og logisk sett bør jo sand fra morener og glasifluviale dannelser være godt slipt etter rimelig mange år. Eller er det noen andre "bakdeler" jeg ikke tenker på?
Jeg har selv erfaring.
jeg har oxo hentet sand fra naturen. det jeg kjorde da var at jeg la 7 cm i en vaskebøtte og fylte på med vann i vaskebøtta med ¨hageslange så alt rusk blir dratt ut og flyter ut/opp så det detter ut.
etter dette kan du koke litt og litt av sanden. husk og tilsette litt salt uten jod.
etter dette kan du legge sanden på aluminiumsfolie på et bakebrett og la stå lett i ovnen. til den har blidt tørr.

jeg vill oxo anbefale og besøke en dyrebutikk de kan være forskikkeringen din.

obs jeg har slørhaler. som ikke er så kresende så spørr noen du.

hilsen philip lauritzen
Bruker selv sand fra Rokke raet, Kokt o skylla. Funker fin fint her, men kan bli noe tett for plantene , så sandsniler anbefales

Mvh Per
Hva med å bruke en sil eller noe til å få bort det som er mest finkornet?
Det mest finkorna blir borte med skyllig, men lell har denne sanda lett for å pakke seg så planter kan få problemer, jeg løste det med sandsniler.

Mvh Per
Ettersom Biltema i Mjøndalen (Drammen) til stadig sa de ikke hadde den sanden jeg ville ha, tok jeg bokstavelig talt spaden i egne hender. Jeg hentet sand fra Numedals lågen. Jeg har det i alle mine cory og ancistrus karr samt ciklidekarret mitt her i stua. Alt jeg gjore var å skylle den xxx ganger. Funker veldig bra, selv om den er en tanke tettpakket
Tusen takk for svar !!! Da prøver jeg den sanden i ett par kar
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap