Hvilken type snegle?

Ser det har dukket opp en litt større snegle i karet. Noen som kan si meg hvordan snegle det er?
Rød posthornsnegle, eventuelt vanlig posthornsnegle. Kan være skivesnegle og, jeg ser ikke helt forskjellen:P
Er den bare å ha i karet? Er blant annet praktbotia i det.
Kan eventuelt flytte den over i et 43 liters kar med 6 guppy og 2 gullfisk
Du må
flute seneilen om du vil ha den !
den blir veldig flot og det er ikke pest sneile siden den har bege sjøn
Takk for svar og tips.
Da skal jeg få flyttet den.

Hva mener du med "...siden den har bege sjøn"
picpac
Er den bare å ha i karet? Er blant annet praktbotia i det. Kan eventuelt flytte den over i et 43 liters kar med 6 guppy og 2 gullfisk

Praktbotia spiser snegler.

-Tim
ciklidesyka
de e isje tvesjøn :)

Skriver du dialekt??? Bar lurer altså for av og til syntes jeg det er så vanskelig å lese..

Men uansett posthornsnegler er søte dyr jeg hadde flyttet den over i det lille karet
Tim
[QUOTE=picpac]Er den bare å ha i karet? Er blant annet praktbotia i det. Kan eventuelt flytte den over i et 43 liters kar med 6 guppy og 2 gullfisk

-Tim

Ikke mine tydligvis. Den sneglen det er snakk om har levd der siden den ble født. Har aldri kjøpt snegler. Har også en del pestsnegler, virker som de lever godt de også

Men tar rådene deres og flytter den i morgen.

picpac
[QUOTE=Tim][QUOTE=picpac]Er den bare å ha i karet? Er blant annet praktbotia i det. Kan eventuelt flytte den over i et 43 liters kar med 6 guppy og 2 gullfisk

-Tim

Ikke mine tydligvis. Den sneglen det er snakk om har levd der siden den ble født. Har aldri kjøpt snegler. Har også en del pestsnegler, virker som de lever godt de også

Men tar rådene deres og flytter den i morgen.

Jeg har pakistanbotia som ikke spiser snegler. Du har fått en brun posthornsnegle i karet. De må være to for å formere seg men til gjengjeld så blir begge to befruktet og legger egg. Derfor de kan bli fort mange. De er tvekjønnet. De er nydelige snegler som blir 2-3 cm store. De finns også i mange farger. Røde, rosa, blå, brune, lilla, hvite, orange ja mange flere. Anbefales å ta vare på...Legger ved tre bilder av noen andre farger som er å få tak i. Lykke til..
Nå virker det som noen andre har begynt å forskyne seg av sneglen min, hvis det ikke er free ride da??
picpac
Nå virker det som noen andre har begynt å forskyne seg av sneglen min, hvis det ikke er free ride da??

Det der er to skivesnegler som er ute på tur med gratisbillett....
Er skivesnegler noe å ha, eller er det de som er i hele akvariet (som blir regnet som pestsnegler)?
De blir regnet som pestsnegler ja. Jeg skviser de bare på ruta når de blir for mange for det liker fiskene veldig godt....sneglesnacks...
Spiser ikke posthornsneglene planter da? Jo større de blir, jo grådigere blir de?
mona o
Spiser ikke posthornsneglene planter da? Jo større de blir, jo grådigere blir de?

Jeg har hundrevis av posthorn og ingen av de spiser planter her nei. De spiser alger av plantene men ikke selve planten. Det er ihvertfall den erfaringen jeg har med mine. Jeg har masse planter i mine kar med posthorn og de er like fine de. De liker jo å legge egg på plantene så da er det dumt å spise de opp.
De store marisa posthornene som er en eplesnegle spiser også veldig lite planter for de foretrekker også å legge egg i plantene. Så etter at jeg skilte kjempe eplene og Marisaene satte jeg nedi sverdplante, vasspest og noe annet stort som jeg ikke vet navnet på og de har ikke rørt dem. Så hvis man gir marisaene nok grønt i kosten så lar de plantene være.
Dette er jo bare min erfaring....
Heidi Ingdal
Så hvis man gir marisaene nok grønt i kosten så lar de plantene være. Dette er jo bare min erfaring....

Jepp, men jeg tror det er det som er stikkordet her; de fleste gir ikke sneglene sine så rikelig med godt grøntfôr som du gjør
I de fleste folks akvarier vil posthornsneglene spise planter, iallefall gjør de det etter alle innleggene jeg har lest om dem her og der på forumene. Det er ikke lenge siden det var en som skrev fortvilet inn her, for posthornsneglene hennes ribbet og spiste opp absolutt alt av planter uansett type.
Det er en feil de fleste ikke gjør med sneglene sine og det er å ikke gi de mat. De tror at de bare skal gå på bunnen å spise rester og alger men tilslutt så blir ikke det nok hvis man har mange snegler og maller i tillegg. Alle snegler bør mates hvis ikke går de løs på det de har forutsetning for å klare å spise. Jeg forer mine mye med kokt gulerot for det klarer alle snegler å spise til og med posthornene. Marisaene og kjempene får kinakål for de har de sterkeste tennene til å klare å spise kinakål rå. De får også kokt gulerot, potet og agurk osv. I tillegg får de pellets som er reke og krabbefor for de inneholder stoffer som styrker skallet. Sullene og pagodulene elsker kokt gulerot og potet og tror det er derfor de har overlevd så lenge for at de får mat de klarer å spise. Dette er snegler som må fores hvis ikke sulter de ihjel.
En bakdel med dette er jo at sneglene ikke spiser så mye alger som de vanligvis ville gjort når de får maten servert hver dag. Men det går fint an å la være å fore de på noen dager og da er karet skinnende rent for alger.
Men hvis du vil ha snegler som virkelig spiser alger uansett hvor mye du mater så kjøp antennesnegler, tigersnegler og sebrasengler de beiter utelukkende på glass, blader og røtter etter alger. Jeg har ikke til dags dato sett noen av mine sitte på en gulerotbit osv og jeg har mange av alle tre sortene. Så snegler må ha mat de også....
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap