Kardinal tetra mister farge

har en kardinaltetra som mister farge på halen.
den har en av de fineste fargene, men bak på halen har den mistet fargen å har blitt nermest kvit.
ka kan dette være tegn på?
den flyter også oppover, å "rister" når den svømmer.
så når den svømmer, så må den svømme på skrått nedover for å holde seg ilag med stimen sin. så den ligger på enmåte bøyd frammover heile tiden.

dette skjedde nå når eg kom igjen etter enliten tur ut.
vannet har fin temp, å ingen nitritt.
Kanskje det er neonsyke. Les [URL= http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710]sykdomsartikkelen[/URL], der står det om symptomer og behandling.
takker

mistet en av mine tetra noen dager etter eg hadde fått dei, men han hadde ikkje de samme symptomene.
bør eg kanskje avlive fisken da? me tanke på smitte?

lagt ved et bilde av fisken.
Ser at du ikke har fått noen flere svar. Hvordan går det, er det noen forandring på fisken?
Nå har jeg ingen erfaring med neonsyke selv og kan ikke si sikkert at det er det du har. Men ut i fra det jeg har lest så ville jeg fjernet den syke fisken med en gang, tatt et godt vannskifte og så medisinert med esha 2000. (Du får kjøpt den på nettbutikker) Det står at medisinen ikke kan kurere syke fisker men forebygge at resten av dem får det. Det er viktig å fjerne de syke fiskene med en gang de viser symptomer siden det er veldig smittsomt. Det er to sykdommer som likner på hverandre. Den andre heter falsk neonsyke. Det er visst denne varianten som lar seg kurere, den "ekte" er det verre med slik jeg har forstått det. Hvis du googler det (prøv både på norsk og engelsk) finner du oppskrift på kur/ medisinering. Ser at det også anbefales å prøve med salt hvis du har fisker som kan tåle det.
En annen ting du kan prøve er å legge inn bildet i denne tråden og spørre om det er neonsyke/ falsk neonsyke. Ta med symptomene. (Syns du hadde greid å ta et ganske bra bilde av fisken)
fisken var idag død når eg kom igjen fra skulen :/
den hadde også mistet omtrent all sin farge, så dette gjekk alså over knappe 1 døgn.

de andre ser ikkje ut til å ha fått noken av symptomene han hadde.
fant faktisk enda en død fisk, som var kvit under buken
så nå har eg mista 2 fisker av samma symptom.

kan det være noke med at noken dager etter eg hadde dem i, så døde den første fisken, men han hadde ikkje mista farge. han var bare ustabil, å flaut opp. at den har spredd en sykdom?

de gjenværende 7 av 10 ser friske ut.
Ganske sikker på at dette er falsk neonsyke/Columnaris. Ut og handle medisin med en gang; JBL Furanol, Sera Bactopur Direct, Aquarium Munster Aquafuran, eller Aquafloxin.

Sykdommen smitter fort, så ikke vent til i morgen.
smitter denne også til annen fisk?
var innom oasen idag, å der hadde dei ikkje noke :/
Den kan kverke hele fiskebestanden din ila et par dager om du er uheldig... Er du griseheldig stopper det av seg selv. Jeg ville ikke tatt sjansen.

En oppegående dyrebutikk har en av de nevnte medisinene, så ring litt rundt. Du bør begynne behandling i dag for å stoppe utbruddet så tidlig som mulig.
general tonic har dem på laksevåg.
er dette noke som vil funke?
Nei.

Virkestoffet du er ute etter er Nifurpirinol (antibiotika), alternativt Sarafloxacin som finnes i Aquafloxin.

Dyrebutikken må ha dette, et utbrudd av denne sykdommen i butikk vil jo få store økonomiske konsekvenser for de...
har nå snakka med sartor dyrebutikken.
dem hadde esha 2000 for 119.-
og hadde også Sera Bactopur Direct. men til 350kr. noke som vil være i dyreste laget.

men kan esha 2000funke?
hun i butikken sa at dem har hatt mykje hell med denne.
og meinte at symptomene kunne være neonsyka.
da har eg byttet 35l vann, tatt ut kullfilteret, og tilsatt 25 dråper esha 2000.
+ litt KH/Ph Salt.

i filteret, der fant eg 2 av ålene mine, den eine var død å låg godt sammenklistret til filteret. kan dette ha noke å gjøre med sykdommen?
eg skyllte forsiktigt filterene i den del som ålen låg i, menst eg tok ut kullfilteret. det var også mykje "slim" rundt på filtera der. ka er dette slimet?

høres nå dette rett ut?

håper bare resten av fiskene klarer seg nå.
Er du obs på at hvis gh i vannet er under 4 så må du ha dobbel dose av denne medisinen?

Slimet (brun gugge) på filtersvampen er viktig og du må ikke vaske bort dette. Det er her de snille og flinke filterbakteriene bor, som bryter ned avfallstoffene fra fiskene. Hvis det i tillegg ikke er så lenge siden du startet opp akvariet, er disse bakteriene veldig viktig å ta vare på. Du trenger da ikke skylle filteret før det blir merkbart dårligere gjennomstrømning, og da skyller du bare svampen litegrann i en bøtte med akvarievann. Men siden du skriver at du skylte den forsiktig så har du kanskje fått med deg dette.

Tror ikke jeg ville gjort noe med ph nå såfremt den ikke er alt for lav. Det kan stresse fiskene og de er sårbare akkurat nå. Vær obs på at når folk snakker om salter så er det mange forskjellige typer salt. Kh/ ph salt er for å øke ph og ikke noe annet.
eg har GH 5 i akvariet.
så leste det i bruksanvisningen ja
eg har ikkje tatt vekk all guggen, men den som var rundt der ålen låg. så tok bare forsiktigt vekk det "overflødige" som var på siden av svampen. er enda rikeligt av det, både rundt filterhuset, å på filtrene.

Noraq pH/KH heter pakka eg kjøpte.
øker PH og bufferkappasiteten i vann.
han i butikken anbefalte dette for en stabil PH.
da ser det ut som Esha2000 har funket
har nå medisinert dem i 3 dager, å ingen flere har dødd eller mistet farge.
takker for all hjelp
idag tidelig så fant eg 2 nye tetraer som låg døde
nå skjønner eg ingenting lenger.
har mista 5 tetra på under ei uke.
har også medisinert dem med esha 2000 som det sto på bruksanvisningen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap