Trenger lærdom og hjelp ang ph!

Hjelp, vi trenger litt lærdom her hjemme ang lav ph.

Mannen min kom nesten løpende inn til meg og sa at 3 fisker var død. 2 små ancistruser og 1 voksen kuhlii-ål! Huff!
Jeg ligger selv med omgangssyke, så jeg ba han bare fort om å sjekke nitritt og ph.
Nitritten var helt fin, men ph var på ca 5.5! Det må være feil, sa jeg, og ba han sjekke ph i springvannet og også dobbeltsjekke i akvariet. Springvannet var 7 som vanlig, og akvariet viste de samme 5.5. Jeg fikk passelig panikk, nybegynner som jeg er, og ba han ha natron i vannet som førstehjelp. Tenkte overhodet ikke på å måle andre vannverdier først.

Spørsmålet er; hvordan skal vi finne ut av hva det var som egentlig ga den lave ph'en??
Første bud, vannbytter, masse vannbytter. Om ph er så lav, er det nok også både nitritt og nitrat i vannet.
Hvor ofte bytter dere vann?
Hvordan er det med filter i karet?

Dette høres ut som et filterproblem, eller overfôring.

Har dere trerøtter i karet vil dette også senke ph, men ikke så mye.

Men førstehjelp på alle slike lignende tilfeller er vannbytter, ikke tilsett noe som helst, før man vet årsaken, dette gjør bare vondt verre.

Bytt 50-60% med en gang. Deretter 15-20 % annenhver dag, en ukes tid hvertfall.
Vidar-Alexander.. tror ikke det er noe probl med filteret, har Tetra Tec ex 1200, supert filter, karet er bare 160 L.

Det har heller aldri vært noe probl med vannverdiene før, karet har gått nu i 4 mnd. Har kun hatt en liten periode med lett forhøyet nitritt da karet var nystartet, men det gikk fort over.

Vi bytter vann 1 gang pr uke, 30 %. Siste gang var for 2 dager siden, så dette ph-droppet må ha skjedd etter dette vannbyttet.
Ikke hatt noe nytt i karet heller, som feks røtter o.a.

Nitritten er under 0.3. Måler kun med dråpetester.
Og som sagt, har ikke hatt noe probl med vannverdiene disse 4 mnd.

Men du nevner overforing?! Det heller jeg faktisk mot, er det ikke slik at vi nybegynnere har lett for å overfore?
Men hvordan er egentlig sammenheng med lav ph, når det ikke er nitritt?
Mange dumme spørsmål, men er det vi lærer av....

Forøvrig er ph nå på 6 etter natronet, turde ikke høyne det noe mer foreløpig.
mest sannsynlig veldig lav kh som har forårsaket et ph dropp. målte selv 4.5 i ph ett av karene mine her forleden hvor ph normalt lå på 6.2. prøv å buffre kh med natron eller et kh stabiliserende middel
Glemte å skrive
gh 3
kh 1
Å hjelp meg Sanne, 4.5 var jammen lavt ja!
Hva er det som gjør den lave kh da?
norsk kranvann har gjerne ph på 7-8 og kh på null. så den bare er der, for å si det sånn.

utrolig nok var det lite frafall hos meg, kanskje noen ottoer og et par reker. men jeg så aldri noen lik, så jeg aner egentlig ikke hvorfor den stupte. ikke engang kampfisken brydde seg nevneverdig og den liker jo egentlig ikke ph under 6... rare fisken.
Da var fiskene dine heldige da, og flott var jo det.
Jeg fikk hvertfall helt panikk jeg.. 3 døde fisker, så for meg massiv fiskedød.

Men hvis din kh er på 0, bruker du å øke den med noe da?
jeg brukte amtra ph konstant en stund, funket fint det. men bortsett fra det ene droppet så holder faktisk ph'n i de fleste karene seg stabil selv med så lav kh.
men de fleste karene mine skal ligge på ca 6, og jeg justerer ph ned til det før jeg heller oppi nytt vann. og det ser ut til å gå greit. dengang jeg ikke gjorde det, fikk jeg jojo ph når den datt fra 7 til 6 mellom hvert vannbytte. det likte ikke fisken så godt...
Kh fungerer som en buffer for ph, og har man lav kh så kan man få store svingninger i ph, og det kan skje fort. Jeg ville hatt kh opp i mot det du har i ph i karet. jo nærmere kh er ph, jo mindre svingninger får du.
Ble mye kh og ph her nå men håper jeg gjorde meg forstått
Nei, det skjønner jeg godt at de ikke likte.
Jeg skjønner bare fortsatt ikke den egentlige grunnen for dette droppet vi fikk, ph har hele tiden holdt det samme som kranvannet, altså 7.
Skal måle igjen i morra før vannskifte igjen. Men faller den på nytt igjen så må vi bare på en el annen måte finne ut hva årsaken er, kan umulig være bra med denne jojo-effekten, er bare så rart at det aldri har skjedd før.
Men takk for svarene!
Hei Vibsi.
Jo, den forstod jeg godt. Kh'en her var bare på 1, så den må nok opp da. Ble bare så overrasket over at det skjedde sånn plutselig.
Visst kh er for lav, vil ph verdien svinge etter mengden Co2 i vannet. Har du planter i karet, så bruker de Co2 om dagen, og lite/ingenting om natten når lyset er slukket. Da vil du få svingninger i Co2 i vannet, og dermed i ph. Dette vil ikke skje dersom du har en stabil Kh
Takk for det, Vibsi, godt forklart!
Vil du ha en liten kjemi-forklaring på sammenhengen mellom pH, KH og CO2 så har jeg skrevet om det noen ganger tidligere her på forumet. Legger et par linker her, så kan du se om du skjønner noe mer av dette. Men det som er viktig er å øke bufferkapasiteten i karet ditt - ville holdt KH på ca 5-6 var jeg deg

Litt mer info her og her
Hei anita!
Og takk for at du slengte deg på her!

Det var nettopp de trådene jeg hadde lest på som gjorde at jeg ba mannen min ha natron i vannet.
Må innrømme at jeg har probl med å forstå kjemiforbindelesen likevel, men forstår hvertfall at kh må opp for at ph skal holde seg mer stabil.

Som sagt så hadde mannen min natron i akvarievannet i går(1 ts), da steg ph'en.
Idag sjekket vi på nytt, ph er nå 6.5, mens kh fortsatt er på 1.
Hvorfor har ph steget og ikke kh??
Hvor nye natron skal vi egentlig ha i da?? (160 liters kar).
1 ts er nok litt lite i en 160 L når pH og KH var så lav. Prøv deg frem, men du kan godt tilsette et par ts til nå idag. Den kjemiske forbindelsen som natron består av, kan du enkelt si at "spises" opp av plantene dine. Derfor opplever du at den er så lav igjen som KH=1 igjen idag. Da står du på nytt i fare for å få en pH-dropp særlig over natten. Dette henger sammen med CO2 nivået og fotosyntesen som jeg har forklart om i de andre linkene.
Fortsett en økning av KH opp mot 5-6 så stabiliserer du verdiene lettere. Lykke til
Hmm.. hadde 1 ts til idag ved vannbytte idag, ph steg da til 7.5 mens kh fortsatt var 1. Sjekket med dråpetester etter noen timer også, med samme resultat.
Ph'en er jo steget nu til over 7, og vil helst ikke ha den høyre, men hvorfor stiger ikke kh da?? Tør ikke ha mer natron i nå som ph har steget såpass.
Mange hopper over å måle nitrat (No3) når de måler vannet.
Nitrat er i seg selv ikke dødelig, men det blir fort giftig i lav ph.
Merkbare virkninger av for høy No3, er liten fiskevekst, fargene blir svake/forsvinner og imunforsvaret svekkes.
Men hva kan vi gjøre med kh'en? Ph har steget, men ikke kh. Tør ikke ha mere natron i, er redd ph blir for høy.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap