Vannbytte: kaldt eller lunkent vann?

Lurer på en sak, når man tar delvansbytter hva er best for fisken mht vannkvalitet osv. Å bruke kaldt eller lunkent vann.... Lunkent vann er vel mer skittent pga varmtvansberederen…

Bytter normalt sett 25% av vannet 1-2 ganger i uken. Så langt med lunkent vann men noen kommenterte for meg at det ikke var lurt.
Plussmedlem
Mange meninger på Akvaforum om dette.
Tråder bl.a. her og her.

Når du skriver "lunket" så tenker jeg vann over 30 grader. Det blir i alle fall for varmt.
Temperert vann
Jeg tapper vann 23grader rett fra krana til mine malawi kar,har ikke hatt noen uheldige episoder med det.Magne.
Så langt har jeg kun brukt vann på 25-26 grader som er den temperaturen jeg har i karene våres. Rett fra springen via hageslange...

Får teste med et lite kaldtvannsbytte i helgen og se om fiskene takler/liker det.
Her er en kalkulator som regner ut hvor mye temperaturen synker ved kaldtvannsbytter.

Jon
Mange fisker trigges til lek ved kaltvannsbytter. Det kan også hende at klor og kobber kan følge med om du bruker vann fra varmtvannsberederen og har eldre vannrør. Jeg ville anbefalt kaldtvannsbytte om temperaturen ikke synker drastisk av det, sjekk linken til Jon Bruce.

Jeg har også brukt lunket vann uten at fiskene har tatt skade av det, men jeg ville ikke gjort det til yngel, der benytter jeg helst mellomlagret vann.
Så langt ser det ikke ut til at noen av fiskene i de tre karene våres tok noe skade, ser heller ut til at de ble litt mer aktive faktisk... Yngelkaret med Blågurami har fått lunket vann så langt mer her skal jeg definitivt gå over til mellomlagret vann. Tror ikke disse får tid til å bli syke, vokser utrolig fort. Muligens de gamle rørene her i huset har gitt dem noen ekstra "vitaminer".
jamlar
Tror ikke disse får tid til å bli syke, vokser utrolig fort. Muligens de gamle rørene her i huset har gitt dem noen ekstra "vitaminer".


Tror nok heller at det er du som har vært flink med foring og opprettholding av vannkvalitet Alltid gøy med frisk og fin yngel.
Har kjørt en "bole kur" på dem med hjemmemekket mix av oksehjerte, tørrfôr og rekemix kjørt i stavmikseren mens de nå får litt større biter... De største er vel nå 1,5-2 cm.

Vi tror de kom til i uke 31, når vi kom hjem fra ferien uken etter var det hundrevis av yngel i ene hjørnet av 300 literen og en illsint far som var en smule stresset over de andre som ville ha sin del av dem. Endte med at Blågurami faren tok knekken på en 30cm Black Ghost vi hadde der...

Synd, men faktisk litt imponerende.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap