Kakadueciklide

Hei,
har i en 180 liter 3 stk kakaduer, kjøpte nylig inn en hann.
Da den nye flyttet inn, flyttet en av de "gamle" inn i en kokosnøtthule (denne har vi kjøpt som en hann). Den holdt til under der lenge og "spyttet" ut sanda og lagde seg et hus. Den nyeste hannen jagde rundt alle fiskene i karet og oppførte seg veldig dominant.

Er det bare hoene som lager huler, eller kan den som gjemte seg være en hann?

litt rotete spørsmål, men er usikker..
håper dere skjønner.

Liselotte
Kentis
Hei, har i en 180 liter 3 stk kakaduer, kjøpte nylig inn en hann. Da den nye flyttet inn, flyttet en av de "gamle" inn i en kokosnøtthule (denne har vi kjøpt som en hann). Den holdt til under der lenge og "spyttet" ut sanda og lagde seg et hus. Den nyeste hannen jagde rundt alle fiskene i karet og oppførte seg veldig dominant. Er det bare hoene som lager huler, eller kan den som gjemte seg være en hann? litt rotete spørsmål, men er usikker.. håper dere skjønner. Liselotte

Nå har ikke jeg noe peiling på kakadueciklider - har paletter. Men hos meg så er det hannen som "steller" med huset og når det har blitt riktig fin innviterer han dama på middag og for å se på frimerkene hans
Kentis
....Er det bare hoene som lager huler, eller kan den som gjemte seg være en hann?...

Hos Apistogramma cacatuoides er det vanligvis hunnene som graver ut hulene.
Noen (nær)bilder av fiskene ville kunne hjelpe til å avgjøre hvilke kjønn du har.
Har den gravende fisken blitt gulere enn den var?
ja, den som gravde i hula ble vel nesten helt gul. men den har farge på finnene, spesielt på fyggfinnen. Den var grå og fin som en hanne da vi hentet den, men den farget ut nesten med en gang.

Den hannen vi kjøpte sist (sjefen i karet) ble gul i buken og veldig mørk ellers. den tredje oppi her er også helt gul.

litt vanskelig med bilder, for de gjemmer seg, men skal se hva vi kan få til.

Liselotte
Og da trenger jeg ikke lenger noen hjelp til å finne ut av det, for nå så jeg at det kryr med yngel rundt kokosnøtthula. hehe. og det bare 2 uker etter at pappa kakadue flyttet inn

Nå har vi bare jobben med å finne ut hvordan de skal overleve...
Tips tas i mot med takk!!!!

Hvis yngelen nå er frittsvømmende, trenger de mat med en gang (plommesekken er nå brukt opp). Nyklekket artemia er best.

Men hvis du har alle de fiskene i karet som det ser ut til i profilen din, er det nok dessverre ikke så stor sjanse for at særlig mange av de vokser opp ......
Yngel.
Hei, og takk for svar

Vi har flyttet yngelen ut av karet... Vi fikk ut totalt 10 stk, så jeg mistenker nok at det allerede har vært et godt frafall (tetraene har nok kost seg med litt levende fôr).

Vi har frossen artemia... Vil denne duge? Er det ellers noe annet som man kan fore med?

MVH

Kent

Nå har ikke jeg noe peiling på kakadueciklider - har paletter. Men hos meg så er det hannen som "steller" med huset og når det har blitt riktig fin innviterer han dama på middag og for å se på frimerkene hans

Denne forklaringen var original og jeg LIKTE den ;- =)
Kentis
.....Vi har frossen artemia... Vil denne duge? Er det ellers noe annet som man kan fore med?....

Med frossen artemia forbinder jeg frossen voksen artemia, da er jo maten nesten større enn yngelen ...men hvis det er frossen nyklekket....

Ellers kan det gå om du, i en morter eller lignende, klarer å knuse vanlig flakfor til det fineste støv, og så bløter dette opp i vann og heller oppi over yngelen kan det hende de spiser dette.....men du får selvsagt ikke den umiddelbare reaksjonen som trigges av veldig smått, levende for som beveger seg.

Lykke til!

okey.. takk.. da får vi bare prøve og håpe det beste
og etter første natt lever alle 10 vi klarte å fange ut
og nå som lyset har kommet på i karet ser vi at mor reddet unna en del når vi fanget opp de 10 i går. Telte minst 20 til på bakveggen i dag. Dette er spennende
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap