Trenger hjelp fort!! før kl 20 i kveld.

Jeg fikk 4 blå ciklider på fredag og de sloss for livet. de har bodd sammen med pirayaer på butikken jeg kjøpte dem på. Jeg har prøvd og studere dem og se hvem som lager bråk men uansett hvilket par jeg lar være igjen i karet så sloss dem. jeg har ringt butikken og de skal hente de jeg ikke vil ha kl 20 i kveld. for jeg er redd noen tar livet av hverandre. de spiser av seg finner får sår rundt forbi på resten av seg pga slostingen. de går i mot hverandre munn til munn og rister løs på hver andre. En fisk svømmer nå rundt og rister av og til på hodet, og en står og sturer i ett hjørne og alle har nesten ødlagte finne untatt en fisk. bør jeg bare ha alle 4 og se hvem som klarer seg og hvem gjør ikke? kan noen komme med noen gode forslag? ellers i akvariet har jeg 4 små sebra ciklider og en halv stor oscar. disse 4 blå ciklidene er fra 10-15 cm. hilsen anne
hvor stort er akvariet og har du nok gjemmesteder?
Bente-Bent
hvor stort er akvariet og har du nok gjemmesteder?
akvarie er på ca 300 og jeg har 2 store gjemmesteder til dem. holder det? har ikke mulighet til og finne noe mer i dag det er søndag. noe annet jeg kan gjøre for dem?
ceklider er huleboere, de må ha masse masse gjemesteder. Er nok derfor de sloss muligens. de sloss om treitoriet. Du må lage en masse masse gjemmesteder av steiner osv i bakgrunnen din elller noe sånt så tror jeg nok dette vil gå bra.. hvilke type ceklider er dette?
Bente-Bent
ceklider er huleboere, de må ha masse masse gjemesteder. Er nok derfor de sloss muligens. de sloss om treitoriet. Du må lage en masse masse gjemmesteder av steiner osv i bakgrunnen din elller noe sånt så tror jeg nok dette vil gå bra.. hvilke type ceklider er dette?
det er blå acara. det er spesielt en som lager ekstra mye trøbblel. er det lurt og fjerne den og bare ha 3? er det lurt å ha 4? har hørt at de liker og være par.
Har du mulighet til å flytte noen av dem til et annet akvarium til du finner en løsning? Eventuelt en stor balje - det er ikke ideelt, men bedre enn at de dreper hverandre...
pellefygert
Har du mulighet til å flytte noen av dem til et annet akvarium til du finner en løsning? Eventuelt en stor balje - det er ikke ideelt, men bedre enn at de dreper hverandre...
folk fra butikken kan komme og hente de jeg ikke vil ha kl 20 i kveld. har prøvd og tatt utav to og to etter tur for å se om de roer seg men det blir slossing uansett. så jeg har til kl 20 i kveld på å bestemme meg for hvem skal bli. har jo veldig lyst på ett par som legger egg. og har veldig lyst til og beholde alle. kan dere komme med noen altrnativer hva som er best for alle? jeg har lyster men vet ikke om det er det beste for fiskene..
er det lurt å ha 2 eller 3 eller 4?
jeg hadde startet med å lage enormt masse gjemestedeer. for det fungerer som fri steder. da er det mulig det kan ordene seg.. det er værd ett forsøk vertfall.
mrs knutsen
[QUOTE=pellefygert]Har du mulighet til å flytte noen av dem til et annet akvarium til du finner en løsning? Eventuelt en stor balje - det er ikke ideelt, men bedre enn at de dreper hverandre...
folk fra butikken kan komme og hente de jeg ikke vil ha kl 20 i kveld. har prøvd og tatt utav to og to etter tur for å se om de roer seg men det blir slossing uansett. så jeg har til kl 20 i kveld på å bestemme meg for hvem skal bli. har jo veldig lyst på ett par som legger egg. og har veldig lyst til og beholde alle. kan dere komme med noen altrnativer hva som er best for alle? jeg har lyster men vet ikke om det er det beste for fiskene..
Ja, jeg leste at de kan hentes i kveld, men jeg synes det er ganske slemt å ha fisker som skader hverandre sammen i så mange timer...
pellefygert
[QUOTE=mrs knutsen][QUOTE=pellefygert]Har du mulighet til å flytte noen av dem til et annet akvarium til du finner en løsning? Eventuelt en stor balje - det er ikke ideelt, men bedre enn at de dreper hverandre...
Ja, jeg leste at de kan hentes i kveld, men jeg synes det er ganske slemt å ha fisker som skader hverandre sammen i så mange timer... ja og det er det jeg også synes bytter på og ta 2 og 2 ut i ei bøtte. vet ikke hvor lenge de over lever i bøtten?
Hvis de er 10-15cm er det med andre ord fullvoksne Blå Acara du har, hanner blir som regel rundt 15cm mens hunner blir rundt 10cm. Det er som regel håpløst å ha mer enn ett par av de større sør/mellom Amerikanske ciklider av samme art i samme kar - med mindre det er virkelig stort.
Jeg ville ikke flyttet dem fram og tilbake, det stresser dem nok bare. Ha to av fiskene oppi og ikke fôr dem, så tror jeg de skal klare seg til i kveld.
Er alle like?
Du må prøve å finne ut om du har hunn og hann.
Og beholde en av hver.
Legg ut bilder, så kan vi hjelpe deg å plukke ut.

Den største og hissigste, er garantert en dominant hann. Den bør du ta vare på.
Så er det sikkert en han stiller seg opp med og rister på seg, som du nevner. Dette er da antakelig en hunn. De to som er igjen får antakelig juling, og jages, disse kan du levere tilbake til butikken. Da dette enten er yngre hanner, eller hunner som ikke er av interesse for den dominante hannen. Og det er han som må velge, ikke du.

Klarer du å skille dette på oppførselen, så kan du nok finne et par.

Få amerikanske chiclider er "huleboere" som det nevnes tidligere her. Disse er hvertfall ikke det. Men amerikanske chiclider trenger mye bunnplass i karet. Den Oscaren du har, må du enten kvitte deg med, eller skaffe et større kar til, når den vokser.

Hvilken butikk er det de kommer fra?
bilde 1 og 2 er de jeg har beholdt i akvariet nå. de går ganske greit nå.
bilde 3 og 4 er de jeg har i bøtta.
bilde 1 og 2 er de jeg har beholdt i akvariet nå. de går ganske greit nå.
bilde 3 og 4 er de jeg har i bøtta.
mrs knutsen
bilde 2 og 3 og 4

En ting jeg også lurte på.. er det bedre de bor på butikken sammen med 6 svære pirayaer ca 20 cm i et 400 l kar?
Ohoi.... Dette er ikke blå chiclide/blå acara.
Dette er Jack dempsey.

Den på siste bildet er 99% sikkert en hunn.
Den på første og andre bildet er garantert en hann.
Den tredje er også antakelig hann, men ikke godt å se på slike bilder. Fiskene må tas bilde av i vann, så man kan studere finner osv.

Uansett, dette er noe helt annet en Blå acara, og kan ikke samenlignes på noen måte. Disse blir mye større, og trenger mye mer plass. De har også mye mer temperament.

Butikken kan ikke ha disse sammen med Piraya i et 400 liter, da må butikken seriøst skjerpe seg...
Vidar-Alexander
Ohoi.... Dette er ikke blå chiclide/blå acara. Dette er Jack dempsey. [URLBLOCK1] Den på siste bildet er 99% sikkert en hunn. Den på første og andre bildet er garantert en hann. Den tredje er også antakelig hann, men ikke godt å se på slike bilder. Fiskene må tas bilde av i vann, så man kan studere finner osv. Uansett, dette er noe helt annet en Blå acara, og kan ikke samenlignes på noen måte. Disse blir mye større, og trenger mye mer plass. De har også mye mer temperament. Butikken kan ikke ha disse sammen med Piraya i et 400 liter, da må butikken seriøst skjerpe seg...

hjelp hva gjør jeg nå? butikken slepper dem sammen med pirayanene i kveld hvis ikke jeg har dem?

alternativ 1: sende alle tilbake til butikken sammen med pirayaene.

alterativ 2: beholde dem.

alternativ 3: sende de to hannene tibake til butikken og beholde en hun og en hann. men hunnen var litt fæl til og svømme etter oscaren. men hun bet den ikke eller noe. bare jaget den.

andre forslag?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap