Hvilken bunnfisk er dette ?

Har sett litt rundt omkring på bilder, men har ikke klart å fastslå med sikkerthet hvilken fisk dette er.
ser ut som en eller annen corydoras
Jeg hadde en sånn en gang, den var ca 15 cm lang.. Jeg er ikke sikker på hva de heter, men sett de ofte i dyrebutikken som "vanlig algespiser"..
staffe
Jeg hadde en sånn en gang, den var ca 15 cm lang.. Jeg er ikke sikker på hva de heter, men sett de ofte i dyrebutikken som "vanlig algespiser"..

sånn en mener du?
jeg er ikke helt sikker, vanskelig å se, men har fisken sugemunn?
Sanne
[QUOTE=staffe]Jeg hadde en sånn en gang, den var ca 15 cm lang.. Jeg er ikke sikker på hva de heter, men sett de ofte i dyrebutikken som "vanlig algespiser"..

sånn en mener du?
jeg er ikke helt sikker, vanskelig å se, men har fisken sugemunn?

Den ligner...men på min fisk så fortsetter den sorte linja langs kroppen også over hodet og skjærer gjennom øynene.
Dette ser da ut som den vanlige kinesiske algespiseren , bare ikke dne gule varianten
Da var mysteriet løst!
Takker så masse for hjelp!! Det er nok ingen tvil om at det er denne!

Mvh Sioux
Helt klart en kineser ja.
Disse er ikke noe og ha når de blir store, de blir rovfisker og suger seg ofte fast på andre fisker(min erfaring ihvertfall).
Ken Myrseth
Helt klart en kineser ja. Disse er ikke noe og ha når de blir store, de blir rovfisker og suger seg ofte fast på andre fisker(min erfaring ihvertfall).

på all fisk eller bare på store fisk som discus osv?
Ken Myrseth
Helt klart en kineser ja. Disse er ikke noe og ha når de blir store, de blir rovfisker og suger seg ofte fast på andre fisker(min erfaring ihvertfall).

Black_Flys
på all fisk eller bare på store fisk som discus osv?

På fisk som passerer.... spiller ingen rolle hvilken.
Som nybegynner hadde jeg disse kinesiske algeeterne sammen med en stim gullbarber. Når en gullbarbe rolig svømte forbi trerota der kineseren lå og lurte, så kastet den seg frem og sugde seg fast til kroppssiden på barben.

Det skjedde vel to - tre ganger at gullbarbene fikk store, blodige runde sår på kroppen av det. Den ene gangen hadde malla gnagd seg helt inn til hvitt kjøtt!

Kan ikke få sagt nok hvor intenst jeg avskyr de kinesiske algeeterne... :p
Det er faktisk den eneste fiskearten jeg noengang har kost meg over å avlive!
Grusom, er jeg...
hatt de lenge da?
Ca størrelse?
Spør du meg?
Hvis det var meg du spurte, så hadde jeg de ikke lenge, nei. Noen måneder bare. Utifra hva jeg husker, var det ca 4 mnd, for da kjøpte jeg meg enda ett akvarium (bitt av basillen...) og solgte det første karet (som disse kineserne var i...). I forbindelse med tømming av karet da det skulle selges etter ca 4 mnd, fikk jeg altså tak i de sleipe fiske-gnagerne. Det var først når akvariet ble tømt jeg greide å få tak i dem. Hadde prøvd mange ganger før, men ikke klart det.

Den ene av dem gjorde meg faktisk en stor tjeneste. Da jeg stod med håven og skulle fange fisk, ble den så redd at den suste rett opp i været, stupte ut av akvariet i en høy bue over meg og klasket ned på korsryggen min! Hehe Jeg kjente et lite vått plask på ryggen (jeg stod foroverbøyd så genseren var litt dratt opp bak på ryggen). Da jeg snudde meg for å se, så jeg den ene kinesiske algeeteren lå på gulvet bak meg.
Hm. Spretten fisk. Snillt av den å ta et kamikaze stup på den måten.

Hehe. Kamikaze stup.
De jeg har er ca like lange som seilfinnemollyene, men ser ikke ut til å gjøre annet en å spise alger. Får lese litt mer om de og se om dette alltid skjer.
Det er noen snille individer ute og går også. Ikke absolutt alle får smaken på fiskeslim og kjøtt. Kan hende du er heldig og har noen fredelige eksemplarer?

Men hvis noen av fiskene dine dukker opp en morgen med blodige eller runde sår på kroppen, så vet du antageligvis hvem synderen er.
Rovfisk
Ja, enig i det. Har 2 stk og de blir fjernet etterhvert. Hadde 2 gule før og det var antagelig de som sto bak endel mystisk fiskedød, bl.a. 2 stk. nye flotte guramier, men de var gule så trodde ikke dette var samme art...så d var litt nedtur...hehe
mona o
Spør du meg? Hvis det var meg du spurte, så hadde jeg de ikke lenge, nei. Noen måneder bare. Utifra hva jeg husker, var det ca 4 mnd, for da kjøpte jeg meg enda ett akvarium (bitt av basillen...) og solgte det første karet (som disse kineserne var i...). I forbindelse med tømming av karet da det skulle selges etter ca 4 mnd, fikk jeg altså tak i de sleipe fiske-gnagerne. Det var først når akvariet ble tømt jeg greide å få tak i dem. Hadde prøvd mange ganger før, men ikke klart det. Den ene av dem gjorde meg faktisk en stor tjeneste. Da jeg stod med håven og skulle fange fisk, ble den så redd at den suste rett opp i været, stupte ut av akvariet i en høy bue [I]over meg[/I] og klasket ned på korsryggen min! Hehe :) Jeg kjente et lite vått plask på ryggen (jeg stod foroverbøyd så genseren var litt dratt opp bak på ryggen). Da jeg snudde meg for å se, så jeg den ene kinesiske algeeteren lå på gulvet bak meg. Hm. Spretten fisk. Snillt av den å ta et kamikaze stup på den måten.

Nu e mine kinesiske algespiser fjernet, etter et strabasiøst arbeid for å få dem opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap