3 døde neontetra på 1 døgn: ( hjelp meg!

Inaktiv bruker
idag har 3 av mine 5 neontetra dødd jeg kjøpte 5 stykke for 3 uker siden, å alle har levd bestgående i 22 liter før jeg igår flytta dem til et 60 liters akvarium.. der tilsatte jeg ektezon akvariesalt, aquasana(mot stress) ph økende pulver og 5 ml nitridac, jeg tok også det innkjørte filteret fra 22litern over til det nye filteret, så plutselig ser jeg idag at 3 neontetra er døde, alle har dødd med noen timers mellomrom, vær så snill å hjelp meg, hva kan være galt?
Inaktiv bruker
nå har alle fiskene mine dødd vil sykdommen fortsette å være der isåfall?
Du har brukt PH økende pulver sier du. Hvor mye hevet du PH? De kan ha fått PH sjokk.


-Tim
Plussmedlem
Flytta du fisken direkte fra det ene karet til det andre uten tilvenning?
Vannverdiene var vel neppe 100 % like.
Inaktiv bruker
jeg gjorde nok det men etter jeg hadde gjort det svømte di fint og hadde det bra, det var idag marerittet starta, igår spiste di å alt..
Reakson på nytt miljø kan ta litt tid.


Men spør igjen. Hvor mye øket du PH? Neontetra skal ha surt vann.


-Tim
Plussmedlem
Tviler på at det er sykdom som har skylden ettersom alle døde etter flyttingen.
Helte du alle "ingrediensene" (saltet osv.) i karet rett etter fiskeflyttingen?
Inaktiv bruker
til sammen brukte jeg all flyttengen av midler å akvarium på 1 time,, men jeg tok det gamle filteret inni det nye.
Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt??


Plussmedlem
Ja, men helte du "kjemikaliene" i hodet på fisken etter at du hadde flyttet dem?
Inaktiv bruker
jeg vet ikke helt, jeg målte ikke ph: ( jeg har gått tom for testmålere å de er så dyre synes jeg ettersom jeg har nokså svak økonomi etter kjøpet av nytt akvarium. men jeg brukte en halv måleskje. det står på boksen at den øker ph til maks 8 men hvis dere skulle anbefalt meg en veldig hardfør fisk som jeg kunne hatt, hvilken ville det vært? en som tåler enkle vannverdier? altsåen nybegynnerfisk? nei jeg gjorde akvariet tilberedt ca 10 minutter før fiskene kom.
Plussmedlem
Neontetra tåler egentlig en del, men det er ikke noe særlig å mikse med vannverdier når du ikke aner verdiene hverken før eller etter.
Du har altså økt PH uten å vite hva den var, og hva du endret den til. Vil tro dette tok livet av fiskene dine. Neontetra skal som sagt ha surt vann, og helst ikke PH over 7.

Du spør etter enkle fisk, men driver likevel med endring og modifisering av vannverdier. Dette er to ting som ikke går overens. Når du ikke hadde mer målereagens burde du ventet med å flytte fiskene til du hadde skaffet mer.

Neontetra er i utgangspunktet en enkel og hardfør fisk. En typisk nybegynnerfisk.

-Tim


Edit: Sorry. Klarer ikke la være å spørre. Hvorfor øket du PH i utgangspunktet?


Inaktiv bruker
jeg angrer, men nå som akvariet er satt opp skal jeg først teste vannet, og merke etter hvilken fisk som passer inn, så skal jeg fra nå av kun bytte ut 25% av vannet i uka. takk for hjelpen.. jeg økte vel ph fordi vi har veldig lav ph i vannet vårt: ( jeg angrer..
Plussmedlem
Nå kjenner jeg ikke vannverkene rundt Skedsmokorset i detalj, men hvis de følger sedvanlig norsk prosedyre tviler sterkt på at dere har så fryktelig surt vann. Hvis vannet fra drikkevannskilden deres er surt, vil kommunen tilsette kalk for å balansere dette. Dette er standard over hele landet. Vannet i kranen er stort sett ikke langt unna 7 uansett hvor i landet man befinner seg.
Inaktiv bruker
er du sikker på dette? for jeg trodde at norsk kranvann er litt sur, derfor jeg valgte å holde på neontetra, men hvis dette ikke er tilfelle vil jeg nok bytte til sebrafisk. de høres mer hardføre ut
Plussmedlem
Jeg har pløyd litt litteratur fra Nedre Romerike Vannverk, hvor du får vannet ditt fra hvis du bor der profilen din sier. NRV henter vannet til abonnentene fra Glomma, som av ymse grunner er litt sur (rundt 6 - 6,5). Dette er ikke surere enn at NRV bare ph-behandler vannet hvis det bikker for mye mot pH på 6, slik at vannet ikke skal være for hardbart på rørene det går i. Surt vann etser vekk vannrør.

Neontetra trives i en pH mellom 5 og 7. Altså, ingen grunn til at du burde øke eller senke pH'en i karet ditt. Neontetra er en sør-amerikansk fisk og sånn sett har vi nordmenn en stor fordel når vi holder fisker fra Amazonas som kjæledyr: Vannet vi har i Norge og det som er i jungelen er veeeldig likt, både i ph og hardhet.

Har du asiatiske eller afrikanske fisker er visa derimot en annen.
Vannet fra springen her i Trondheim er basisk. Varierer stort sett mellom 7.4 og 8.0.

Jeg har 7.8 hos meg.

GH er 3-4


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap