Oppstart og presentasjon 64-liter

Hei, jeg er Øyvind. Ny her inne (har fulgt forumet en stund før jeg idag oppretta egen profil) og tenkte jeg skulle vise fram mitt nye 64-liters akvarium. Det ble fylt med vann tilsatt bio nitrivec (rensende bakterier) og biotopol (aloe vera) før jeg lot det stå og godgjøre seg et et par uker. Jeg hadde lyst på en tetra-stim og valgte til slutt skjørtetetra. Kjøpte først 5, de neste 5 en uke senere. "Hovedfisken" jeg ønsket meg i karet var noen apistogramma. Var interessert i flere arter, men falt for et Viejita-par nå på fredag. De kaltes Vijeta hos forhandler, men jeg tror de kalles Viejita? Fullt navn skal iallefall være A. Viejita 2 Rød. Har mekka en liten stein-formasjon til de og en hule lagd av en halv kokosnøtt! Morsom hobby, jeg er hekta!

Et par ting:

* Skjørtetetraene synes jeg kanskje dominerer karet litt, med tanke på størrelse og antall. De ble litt større inni der enn jeg hadde tenkt. Dessuten er de utrolig glupske og tar helt av ved fóring, noe som foreløpig ser ut til å plage Viejita-paret litt. Lurer på om jeg burde bytte de ut med en tetra-type som er litt mindre? Andre små fine stimfisk som ville passe?

* Det siste døgnet har Viejita-hunnen tilbragt 95% av tiden inne i kokosnøtta. Virker sky. Hannen ser ikke ut til å være direkte interessert idag heller. Kan vel være pga at de er helt nye i karet osv..?

Legger ut noen bilder fra prosessen og noen tatt nå i kveld

Øyvind
Heia Øyvind, og velkommen på forumet!

Det var et flott kar du har laget til! Og flotte bilder!

Jeg er nybegynner selv, men vil bare si at mindre stimfisk må vel være feks kardinaltetra eller neontetra. Iallfall hvis du tenker tetraart. Men kommer også an på om de har like vannverdier som Veijitaen. Sjekk i fiskebasen.
De fleste fisker er vel litt skye når de er nye i karet, nytt miljø og sånt, det var de hvertfall her hos oss, er sikkert samme for Vejita også.
Eller har du lagt merke til om kanskje hannen jager hoa? Jeg har ikke apistogramma selv, men lurer på om det trengs flere hunner pr han.

Er som sagt nybegynner selv, men regner med at du får mere sikre svar her etterhvert.
Hei, takk for det! Tålmodighet må til for å få tatt et par ok bilder

Hannen jager ikke hoa. De går godt sammen og var allerede et par i butikken. Det var to par i karet i butikken, fikk vite der at de godt kunne være en hann og en hunn sammen når det gjaldt Viejita. Har lagt merke til at de nærmer seg hverandre i ny og ne og begge to (spesielt hannen) får rykninger i hele kroppen idet de møtes. Beste beskrivelse på det er at det ser ut som de får elektrisk støt. Tror nok det bare dreier seg om flørting de imellom. De er skikkelig morsomme å følge med på
Men da er det nok bare tilvenning som skal til, hvis ho fortsatt er sky så prøv med litt mer beplanting, flere skjulesteder. Det funker for Kuhlii-ål hvertfall, da ble de plutselig litt tøffere i trynet.. ler.
Men skikkelig nydelige fisker de der Viejitaene! (skrev jeg rett nå tro??)
Yngel
nå er det ingen tvil lenger..det er fullt av Viejita-yngel inni kokosnøtta
spent på å se hvordan det vil gå med de!
Tilfeldig bekjentskap
© Gerd Anita Aabakken
Reklame for plussmedlemskap