Sort grus + hvit sand i samme kar?

Jeg har pr akkurat nåh, grovkornet sort grus (ca 4 mm) i karret mitt. Er kun i oppstartsfasen, og har ikke fått fisk i det enda. Kan dermed omrokkere en stund til, før jeg får leietakere.

Tenkte om jeg skulle ha slik finkornet lys/kremhvit sand i tillegg til sort grus, i karret.

Altså at jeg hadde en hvit sandflekk i midten, og grus ellers.

Blir det bare kaos av slikt?

Noen som evt har bilder av kar med flere typer bunnmaterialer?

Hei julnil.

Dette blir bare "synsing" fra meg - da jeg selv ikke har to ulike bunnsubstrater i mine kar.

Utseendemessig så er det helt opp til deg hva du synes er fint.
Så lenge dette da ikke har noen som helst betydning for fiskene du skal ha her i karet kan du godt gjøre dette.
Det er bare flott at du setter ditt helt personlige preg på karets innredning.
Personlig gjør jeg ikke slikt som dette. Men jeg har sett andre lykkes fint med to ulike bunnsubstrater. En smaks-sak rett og slett.

Praktisk ser jeg for meg at dette ikke vil fungere helt som du ønsker - etter litt tid.
Den fine sanden tror jeg etterhvert vil "forsvinne" - dvs synke ned mens grusen blir liggende øverst. Hvor fort dette vil skje vil jeg tro kommer ann på om du velger fisker som lever i bunnsjiktet. Slike fisker vil nok "rote" det litt til for deg.

Du er i innkjøringsfasen ennå skriver du.
Tenk litt over hva du tror du vil like best - du har jo ennå muligheten for å bytte ut grusen med sand om du skulle ønske det. Mye arbeid synes du kanskje - men det er jo viktig at du blir fornøyd.

mvh
Takk for svar

Ikke en helt fjern tanke, med andre ord

angående det at sanden kommer til å forsvinne i grusen, så tenkte jeg å ikke ha grus under sanden, men skyve til sides grusen, og ha sanden helt ned mot glassbunnen, så bare grus på sidene (nesten som et elveleie)

Jeg får prøve da. Kan jo legge ut bilder, så får dere se
Slik ble det seende ut :)
Noen synes sikkert det ble bra, andre liker det ikke. Smaken er som baken.

Men slik ble det iallefall seende ut
Syntes det ble kjempe stillig
Har tenk å prøve med fin hvit sand og større flerfarget stendekor snart, da med store skiller mellom sortene. Prøvde det kun på et lite område engang, og da forsvant finsanden ned i grusen. Slamsugeren er lei med å rote det til, hehe
Inaktiv bruker
Dette var jo superfint! Spesielt opplegget i venste hjørnet.
Men om du har fisker som Corydoras (som roter i sanden) vil ikke dette fungere lenge, dessverre.
Men om du ikke har slike fisker som roter i bunnen, kan jo dette gå
Lykke til!
Takk for tilbakemeldinger

Får se om det vil blande seg. Har foreløpig tenkt å ha en "stor" stim kardinaltetra, en liten stim kuhlii-ål og en enslig ancistrus i akvariet.
Får så se hva som skjer videre. Er ikke sikkert det er plass til noe mer i karret etter det.

Nå har jeg ikke sand oppå noe grus (eller omvendt). Substratet som sees, går helt ned til bunnen. Men ålen liker jo å grave litt, så den kan kanskje blande noe sammen.

Tiden vil vise

Kan jo huske å oppdatere tråden etterhvert, for å fortelle om det funket eller ikke
Hei igjen julnil.

Dette ble jo meget bra dette.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap