Eheim 2224 hjelp!!

Hei. Fikk endelig mitt nye eheim 2224 i posten idag. montert og plugga inn slik som bruksanvisninga viser. men når jeg satt i kontakta så bråker pumpa en del. hører at motoren går, men den suger ikke vann!!

Hva kan jeg gjøre??!
litt krise
Eheim
Hei..
Hmmm vet jo ikke hvor blank du er men,har du fylt den med vann...et triks for å få de igang kan være å suge på utblås slangen så den kommer igang...
er helt blank ja. så skal prøve å fylle med litt vann... men den skal vel ikke bråke så mye skal den det da ?
ja det var jo bare å få innsuget i gang ved å suge. men fikk jo hele ansiktet og munnen full av akvarievann... det kom jo dritfort!

men der slutta bråket også. takk for hjelp
Fyll "bøtta*" med vann. Fest lokket. Sett den på plass. Fest slangene til.
Så kan det hende du må hjelpe til med å fylle slangene med vann.
Hell med et litermål eller slik. Ta løs utblås og innsugs-"rørene" slik at du kun står med de grønne slangene. Fyll disse helt opp. Fest på utblås/innsugsrørene - og monter på plass.
I med kontakten. Mye bråk/mye luft - ta stikk-kontakten ut og inn igjen et par ganger. Etter en liten stund skal den gå fint og med minimalt av lyd.

mvh

Jeg gjør det så enkelt at jeg har en passende bit slange liggende slik at jeg tar av utblåsslange og rør og fester på slangebiten. Denne slangebiten er så lang at jeg kan ha den utenfor karret.

Setter en bøtte under og suger først kjapt slik at jeg starter heverteffekten. Filteret fylles og utblåsslangen fylles helt opp til vannspeilet. Deretter er det bare å suge forsiktig slik at man får vannet over kanten og ned i bøtta.

Bøyen på utblåsrøret må nå være under vann slik at man kan ta av slangen og feste utblås på. Deretter er det strøm på og filteret er i gang. Hvis det fortsatt er luft i filterbøtta så rister man forsiktig i den slik at luften kommer til impelleren og fyker ut i karret.

Hvis filteret inneholder grums og bakteriekultur deler jeg overgangsslange og utblåsningsrør slik at jeg kan tre på en nylonstrømpe før jeg starter filteret. Kommer alltid mye grumsmed ut i karret når man starter et etablert filter. Med strømpen på så slipper man dette.
Det aller enkleste for å få igang disse (og 2222) er å ikke fylle noe annet enn akvariet med vann, for så å suge på utblåsslangen til man hører at bøtta begynner å fylle seg selv. Så er det bare å sette i kontakten. Ettersom da både bøtte og innsugsslange er fulle av vann starter pumpa uten problemer eller ulyder, og man slipper i tillegg vann i munnen.

Det er dessuten mye enklere å få start på denne måten enn når man har fylt bøtta med vann. De gangene jeg har måttet koble fra filteret og innsugsslangen har gått tom for vann har det vært et svare strev å få start igjen uten utallige munnfuller med brukt filtervann, eller at jeg koblet på ei sirkulasjonspumpe som pumpet vann inn i innsugsslangen...
Når jeg skal rense og derfor må stanse et av mine Eheim 2224, starter jeg aller først med å stenge venstre spak og så høyre spak (på lokket/toppen av filteret) for vanngjennomstrømning. Da står slangene fulle av vann, men slangen er stengt. Så drar jeg ut stikk-kontakten.
Deretter kobler jeg bort slangemonteringsdelen på toppen av filteret, og da henger slangene der og dingler, fremdeles sittende fast på den, og tette.
NB! Husk å dra ut stikk-kontakten FØR du åpner filteret, selv om slangene er stengt...! Ellers får du en sprut møkkavann i fleisen...

Deretter løfter ut etter jeg filtertønna og gjør det jeg skal med rens osv.

Når filteret er klart til å startes igjen, setter jeg filtertønnen på et sammenbrettet håndkle. Så fyller jeg det opp til randen med akvarievann, og presser lokket på. Da vil det overflødige vannet naturligvis renne ut på sidene og nedover på filteret, derfor håndkleet Tørker det kjapt rent utenpå med håndkle, så setter jeg det på plass, og knepper på og låser på plass slangemonteringsdelen. Så setter i stikk-kontakten igjen, og åpner opp spakene (høyre først, så venstre) på toppen av filteret. Da starter det å gå igjen med en gang uten problemer. Spytter ut noen få luftbobler, men det er alt Ingen startproblemer når filteret er fyllt så fullt med vann når lokket stenges, og slangene henger med vann i spenn.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap