Blå filter og utvendig pumpe

Har tenkt å lage hjørnefilter med blåfilter og samtidig bruke den utvendige pumpa. Vil det bli bakteriemasse i det utvendige filtret, slik at jeg kan vaske blåfiltret ?? Blåfilter for yngel skyld

Mvh Per
Hva med å bare henge en fin svamp på innsuget til filteret?

Da vil ikke en stor del av bakteriene være i svampen og denne kan følgelig vaskes grundigere.

-Tim
Jeg har innsuget til de utvendige filtrene bak filtermatter som dekker hele sideveggen i akvariet. Du får økt filtervolumet betraktning når du dra vannet først gjennom en filtermatte, og du får ikke de store organiske partiklenene inn i et utvendige filteret. Dermed slipper du rengjøring av det utvendige filtert som kan putre og gå i årevis uten at du må gjøre noe med det.

I tillegg er disse selvfølgelige reke og yngelsikker, samt at det blir mye snadder til yngel og reker på overflaten på svampen.
Tim
Hva med å bare henge en fin svamp på innsuget til filteret? Da vil ikke en stor del av bakteriene være i svampen og denne kan følgelig vaskes grundigere. -Tim

Jeg vil så stort volum som mulig da suget blir mindre med tanke på yngel, men får jeg bakteriekultur i det utvendige, sslik at jeg kan vaske blåfiltret ?
En stor fin svamp da. med hull i midten for innsuget.


-Tim
Feks
MEN det jeg lurer på er bakteriekulturen og vasking av blåfilteret

Mvh Per
Jeg bruker ca slike på de utvendige pumpene hvor jeg har reker i karet. Jeg tar de sjelden opp for rengjøring. Når jeg rengjør så vrir jeg de opp i akvarievann noen ganger og setter de tilbake. Jeg vil jo også tro at det er plenty bakterier både i svampen og i pumpen alene om jeg ville tatt bort svampen for godt.

Meget fornnøyd med denne løsningen.
Helge
Er den prisen sann ?? ca 5 kr stk ?? Får jo mange for 100 kr + frakt jo
Ellers takk for svar fra dere alle

Mvh Per

Stemmer at de koster ca 6 kr stk, men ca 25 kr i frakt pr stk, så da får du 3 stk for 100 kr. Fordelen med å lage det slik som du beskriver Per er du slipper å vaske dette oftere enn 2-4 ganger i året + at du kan skule varmekolber osv inne i hjørnet. Det er også enkelt å sette inn en ekstra pumpe hvis det er ønskelig.

Og ja , selvfølgelig blir svampen full av gode bakterier.
Har tenkt et slags hjørne "bakgrunn" som kan løftes vekk når blåfliteret må renses slik at filteret ikke synes

Mvh Per
Har du sett på sorte matter?
nei
Hvor får jeg tak i slike og ppi på døm ?

Mvh Per
Flere nettbutikker i Danmark har den, bl a her. De har også noen hjørnemoduler som du finner her.
Aquamanias på Kløfta har svarte svampmatter til 148,-
(str 50 x 50 x 5 cm)

Det står dessverre ikke noe om ppi der.
Takker Mona
ringe døm i mårra

Mvh Per
PS i mårra nei, ringte nå og den var vist noe grov, så det blir blå med PPI 20 + annet snaks
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap