Eikeblader i akvarium

Hei!

Jeg skal kanskje putte noen eikeblader i akvariet mit. Må man preparere dem før man gjør det? Hvordan tørker man dem?

Mvh Stian
Man bruker brunt nedfallsløv. Bladene kan bløtlegges til dem synker, eller legges direkte i karet. Tørking først er det ingen grunn til med mindre man planlegger å lagre løvet gjennom vintersesongen. Bjørkeblader er også fine i akvariet, men de råtner bort litt raskere enn eik.
Kan jeg få spørre litt?

Hva er grunnen til at man har eikeblader i akvariet? Har de positiv innvirkning, eller er de bare til pynt?

Hanne.
Takk for svar

Eikeblader har man i akvariet av flere grunner. Reker spiser mikroorganismer av dem, og corysoras liker dem også. De ser også kjempe fine ut, og senker PHen

Dette står om det i ordlista: Benyttes i akvariesammenheng for naturlig ph-senkning og/eller som substrat, dekor, skjulesteder i akvariet. Er gjerne anbefalt i akvarier til bl.a. dvergciklider.


Mvh Stian
For mange av våre fisker består hele verden faktisk av løv. Dette bildet illustrer noe av poenget

I denne sandaldype biotopen i skogene ved Rio Nanay fant vi corydoras, hoplias, tetra, apistogramma, hoplosternum og grenmaller.
Inaktiv bruker
Ph-senkning
Har bl.a. kakadueciklider og brukte eikeblader i mitt 100 l kar, tror det var 5 stk. jeg puttet i. Disse hadde jeg ikke bløtlagt før jeg la dem oppi, så de brukte ca. 2 dager på å synke helt til bunns.

Vær obs på Ph-verdiene dine i karet etterpå, mål gjerne ofte. Etter to uker med bladene i karet måtte jeg fjerne de, da ph-en hadde sunket utenfor parameterne på målesettet mitt (det går ned til 5.5). Fiskene hadde sett litt pjusk ut også.
Jeg tok løvet ut, byttet over 50 % av vannet og tilsatte litt natron for å heve phen igjen. Fiskene kviknet til igjen med en gang.

Phen i karet mitt ser ut til å synke litt etter vannbyttene, så jeg har funnet ut at jeg ikke kan ha løvet oppi uten at jeg da må bufre phen med mer natron. Uten løvet holder det med ukentlige vannbytter for å holde phen noenlunde stabil (mellom 6.5 og 7.5).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap