Mulig dyr som sitter fast på slørhale!

Sønnen min fikk seg 2 nye "panda" slørhaler på fredag. I går kveld legger vi merke til at det er en "rar " flekk på halen. Medisinerte med esha 2000 og så an til i dag. Oppdaget til min store forferdelse at den rare grønne runde flekken er levende! Har nå klart å fjerne dyret fra fisken. Noen som vet hva dette er? Burde jeg medisinere videre? Håper på noen raske svar, da jeg er ganske rådvill!

Mvh Benedikte
Ja, det kalles karpelus. Et svineri å få !
Noen ganger er de grønnaktige pga alger.

Store Norske Leksikon: Karpelus
Sitat:
"karpelus, Argulus foliaceus, krepsdyrart (småkreps) i klassen fiskelus. En 4–5 mm lang temporær blodsuger på ferskvannsfisk. Kan også treffes fritt i vannet. Legger egg på vannplanter."
Samme leksikon om "fiskelus".

Slik ser karpelusen ut underifra.

Dette må behandles med medisin ELLER du kan ta den manuelle metoden med å plukke dem av fisken med pinsett så fort du ser en.... Det er litt risikabelt, med tanke på egg ellers i akvariet eller det kan være lus som har "hoppet av" fisken i karet ellers. Og det tar tid før man kan være sikker på at man har utryddet sykdommen i karet, for hva om det ligger egg til klekking noe sted?

Har du andre fisk i akvariet? Da må du regne alt som smittet, og sørge for å ha karantene på karet hvis du har flere akvarier (ikke bruke samme utstyr på alle akvariene uten å desinfisere i mellom).

Dette står om karpelus i sykdomsartikkelen i AFs artikkelsamling:

"Karpelus:
Karpelus (argulus foliaceus) er relativt uvanlig i akvarier, men finnes fra tid til annen.
Parasitten er 3-9mm stor, og kan henge på hele fiskens kropp. Men ett yndet område er nær ryggfinnen. Farge på parasitten er enten gråaktig eller glassklar. Angrepne fisk klør voldsomt, samtidig som dem får en voldsom rykkvis svømming.

Parasitten kan fjernes med pinsett. Legg da fisken på et vått håndklede, og fjern parasittene en etter en. La fisken gå i rent vann etter dette, for å hindre sekundære infeksjoner. Les gjerne om sopp også, dette infiserer lett sårene etter lusa
."
mona o: er dette som hvitt gugg når det ikke er alger på den? Ser bildet, men den er sikkert zooma såpass mye på.
En av mine slørhaler har nemlig dette "hvite gugget" (veldig lite) på seg.. ligner nesten på det som også ser ut til å vekse på en av røttene..
Ronny-Andrè:
Nei, jeg har sett en slik karpelus en gang, og jeg har sett mange bilder. Jeg synes det var veldig tydelig at det var et kryp eller insektlignende greie, ikke noe "hvitt gugg".

Lurer på om det er noe annet enn det trådstarter skriver om som feiler dine fisk da. Sopp evt.
Tusen takk for hjelpen! Det ser nok dessverre ut som karpelus, ja... Er litt stressa akkurat nå, da vi vi har flere akvarier som vi rengjør om hverandre... Krysser fingrene og holder øynene åpne!
Plussmedlem
Hvis du har flere akvarier, vil jeg da råde deg til ikke å bruke det samme utstyret (håv, bøtte o.l.) i alle akvariene da lusa smitter lett.

Hadde selv karpelus på en slørhale og fjernet denne manuelt. Ingen tegn til flere lus etter det.
mona: ok, takk for svar.. ser ut som dette "gugget" er borte nå
Hjelp! fortsatt problemer.
Fant en parasitt til i dag, på samme fisken. Den er nå fjernet. Har dog fått et tilleggs problem..... En av de eldre slørhalene ligger på bunnen og peser med oppsvulmet buk og utstående øyne! Hva i alle dager skal jeg gjøre??? Sønnen min har hatt dette akvariet med gullfisker nå i 1,5 år, og det har jammen medført større utfordringer enn alle de andre karene tilsammen!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap