- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Pestsnegle spørsmål.
Pestsnegle spørsmål.
Kjøpte noe ferskvanns tang i dag som ser veldi flått ut, men når eg skulde til å ha den ned i karet la eg merke til noen små pestsnegler. Så spørsmålet mitt er, er det noen måte å bli kvitt sneglene på før eg har tangen ned i karet? Hjelper det kansje å skylle den under fult trykk på vasken? Eller er det berre å hive alt sammen?
Postet 22.09.09 kl 22:11
Endret: 30.09.09 kl 08:19
Postet 22.09.09 kl 22:21
Det virker som du er veldig bekymret for disse sneglene som noe ufortjent har fått klengenavnet pestsnegle. Ikke vær det. Bakgrunnen for tilnavnet er ganske enkelt at de formerer seg utrolig mye og fort, slik at de raskt blir mange. Derfor ser en del på dem som "en pest og en plage".
Faktisk er sneglene (som heter damsnegler) en aktiv og nyttig krabat, for de spiser alger og er rimelige gode til det.
At du ikke vil ha de i karet er fullt forståelig og det å skylle tangen under vann er en fin måte å redusere antallet på. Ellers er det å plukke de ut så fort du ser de, og alternativt holde fisk som spiser dem eller jegersnegler.
Faktisk er sneglene (som heter damsnegler) en aktiv og nyttig krabat, for de spiser alger og er rimelige gode til det.
At du ikke vil ha de i karet er fullt forståelig og det å skylle tangen under vann er en fin måte å redusere antallet på. Ellers er det å plukke de ut så fort du ser de, og alternativt holde fisk som spiser dem eller jegersnegler.
Postet 22.09.09 kl 22:45
RianKjøpte noe ferskvanns tang i dag som ser veldi flått ut, men når eg skulde til å ha den ned i karet la eg merke til noen små pestsnegler. Så spørsmålet mitt er, er det noen måte å bli kvitt sneglene på før eg har tangen ned i karet? Hjelper det kansje å skylle den under[B] fult trykk[/B] på vasken? Eller er det berre å hive alt sammen?
Fullt trykk under springen er kanskje ikke å anbefale, med tanke på plantens ve og vel.
Postet 22.09.09 kl 22:45
Postet 22.09.09 kl 22:50
Inaktiv bruker
Jegersneglene mine har spist alt jeg hadde av snegler. Det tar jo litt lenger tid, men om du skal plukke ut snegler hele tiden blir det fort mye arbeid.
Postet 23.09.09 kl 16:50
Postet 24.09.09 kl 09:24
Eller praktbotiaer
praktbotia fugerer topp hos meg. åsså er de så elegante i stor flokk! mine har blitt kjempestore nå, å ikke sett snerten av en snegle i det karet! men jeg liker egentlig snegler, så nå har jeg enda ett kar, som er for snegler
Postet 30.09.09 kl 08:12