Hordan finne ut om golvet vekta?

Hei. Tittelen forklara vell det meste.

så hvordan kan man måle om gulvet tåle vekta?

har lyst på 325L men pappa sei at golvet ikke tåler vekta. men eg gir meg ikke, skal ha fast bevis på det ( det er flytegolv).

Takk for svar på forhand:P

-RHG-
hva er flytegolv? (mulig jeg er helt sløkket men er det ett annet navn eller kunne du forklart det litt bedre)?
Pappa vil ikke ha så mye vann i huset. Han er sikkert redd for søl eller lekkasje. Alle gulv tåler 325liter. Det er tross alt bare 4 voksne mennesker som står ved siden av hverandre langs en vegg
Goglet det men ble ikke så veldig klok. Men jeg fyrte bare opp 540 liter uti gangen jeg, så kom samboeren hjem å fikk sjokk.. Det gikk veldig fint. hehe Rett oppå noe laminat greier. Aner ikke hva som er under den laminaten bortsett fra av at det er en grunmur i golvet bak karet, men ikke under karet liksom.. Har ikke knirket å knaket noe enda
Hehe
så lenge den står såpass nærme grunnmuren går det gjerne bra ettersom gulvet sikkert ligger ann oppå den muren enten det ellers så er det sikkert en bjelke veldig nærme hvis bjelkelaget ligger andre veien...kommer litt ann på hvor gammelt huset er da.. her er det litt svai i gulvet men det er 540 liter og huset er opprinnelig fra 1900:=) ....
325 liter (var det det?)
vil antagelig presse mindre på gulvet enn 4 mann ved siden av hverandre fordi du får en mye større flate å bære vekta på...
så pappa er nok mer bekymret for vannsøl og rot ja...
som jeg sa til dama mi da jeg ville ha 540 liter og hun syns det var for svært: "greit men da skal jeg ha fem 110litere:=)" og vips var det ok med ett på 540
aner ikke. hehe men huset er fra 1960 aner ikke hvordan bjelkene ligger jeg.. Tok rett og slett en brå sjangs. Men fatten sa ikke noe negativt dagen etter da han var å så på det, å han er tømrer så han har sikkert drømt om akvarie gjennom gulvet om natten.. hehe

Men søler vi med akvarier da? hehe Håndlær er tingen
Så bare å stå klar med moppen Så går alt vannsøl veldig bra Det har vertfall gjort det her.. Bare å væske golvet i samme slengen så du slamsuger det så har du gjort to ting i en fei. En til fordel for deg, og en til fordel for din far.


Sliter din far nå kanskje? hehe
assa det pappa sei er at det er byggd opp slik:

Grunnmur
sand
plast
bjellka
sann gul varme ting du har i vegg, gulv, tak.
så kommer gulvplate

huse er 13 år gammalt.
vis huset bare er 13 år gammelt tåler det 325 l lett!
ja ok så da kan ej sei til fyren at eg tar det da?? viss eg har for stått det rett.

takk for alle svar;P


men plata er berre 3cm tjukk sei pappa
17Cristiano17
assa det pappa sei er at det er byggd opp slik: Grunnmur sand plast bjellka sann gul varme ting du har i vegg, gulv, tak. så kommer gulvplate huse er 13 år gammalt.


så lenge det er grunnmur bjelker med issolasjon i mellom (hvis det er det det gule varme greiene er) Å golvplater oppå bjelkene så tåler det det. For det er jo det som er mest vanlig vil jeg tro.. Vi har det her inne. Og tror det er det som er i gangen vår og der som 540 literen står. (det er vertfall ikke rett på betong).
Må IKKE glømme at det er 325 liter vann, akvariet veier sitt, sang/grus veier sitt +evt røtter stener og annen pynt. Så det blir fort 400 kilo
er eni der ja, 1 liter vann er det samme som 1 kilo. så 325 kilo + gruss+røtte+stein+++
nei 500? nei det er for mye trur meir 400
325 liter vann
Akvariet ca 50 kilo
Sand/grus ca 50 kilo


ta en titt her og se hva jeg regner med av vektøking
Men den platen du snakker om er sikkert en sponplate..?? Det er vel det som er vanligst å bruke.

Men uansett så tror jeg det skal gå, (kan ikke love noe så vil ikke ha noe ansvar der) men du må sette karet så vekten blir fordelt på bjelkene.. (ikke sett det mellom bjelkene i golvet liksom)
Så har jo det litt å si hva det skal stå på. tynne ben fordeler ikke vekten på karet like god som store flater. På mitt kar er det hjemmelaget bord der det er to store flater på hver side under karet som fungere som ben( der har jeg utstyr og en utvendig pumpe og UV filter hengende inni de to skapene. (bena fungerer og som skap).

men ja det vil nok veie en del, Men det er dermed ikke sakt at det ikke går..
"assa det pappa sei er at det er byggd opp slik:

Grunnmur
sand
plast
bjellka
sann gul varme ting du har i vegg, gulv, tak.
så kommer gulvplate"

Dette betyr sannsynligvis at gulvet er bygget rett på grunnen, trolig med et godt lag pukkstein og deretter et lag sand for avretting. Plasten hindrer fuktighet i å trenge opp i konstruksjonen. Bjelkeene ligger oppå dette. Hvor brede disse bjelkene er og hvor tett de ligger, avgjør hvor mye du kan belaste gulvet, mens i et vanlig bjelkelag er det bjelkehøyde, tetthet mellom bjelkene og spennvidde (ikke understøttet bjelkelengde) som avgjør belastningen, til en viss grad sammen type gulvbord/sponlater el.l.

Dersom det er sponplater som ligger på bjelkene, ville jeg være forsiktig med å punktbelaste dem for mye. Om du legger f.eks. en ramme av 2"x3" på høykant (høyden 3" altså) vil det fordele belastningen. Hvis du også vet hvilken vei bjelkene ligger og kan sette akvariet på tvers, slik at du kan fordele belastningen over flere bjelker, kan jeg ikke se at dette skulle være noe problem i det hele tatt.
bjelkene ligger garantert på 60cm mellom hver rett på betongdekket!..det er standard og det er enklest for da går det opp i opp med bredden på sponplate og isolasjonsplater... så lenge du treffer to bjelker holder dette i massevis...

Moderne gulv er bygget for enten å tåle 150 kg m2 eller 200 kg m2. Tipper at et hus som er 13 år gammel tåler 200 m2. Når vi snakker om å tåle så menes det at bjelkene vil klare vekten uten at man får nedbøying. Gulvet tåler mye mer enn 200 kg, men da vil man få sig i gulvet.

200 kg m2 tilsier et fult oppsatt 530.

Tilfeldig bekjentskap
© Kai R. Bakken
Reklame for plussmedlemskap