- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Fra stor til liten!
Fra stor til liten!
Min lilla eplesnegle ble angrepet for noen dager siden. Men heldigvis klarte jeg å redde den før den fikk jeg juling. Jeg ser ikke sneglen igjen for noen dager, men plutslig dukker det opp veldig liten lilla eplesnegle! To dager sener finner jeg rester av den store lilla eplesneglen.
Så mitt spørsmål er, kan eplesnegler kaste av seg sin gamle ''seg''?
Så mitt spørsmål er, kan eplesnegler kaste av seg sin gamle ''seg''?
Postet 27.09.09 kl 23:16
Postet 28.09.09 kl 00:22
Postet 28.09.09 kl 11:19
Postet 28.09.09 kl 11:49
Jeg tror ikke det er fra egg! Eplesneglene mine er ikke kjønnsmodne og desuten så ville jeg ha sett eggene når jeg har vannbytte!
Og i dag fant jeg en gjennom siktig egg på glasset, med et slags levende ting som bevegde seg i den. Etter noen timer så var den borte! Har du noen annelse hva det kunne være?
Og i dag fant jeg en gjennom siktig egg på glasset, med et slags levende ting som bevegde seg i den. Etter noen timer så var den borte! Har du noen annelse hva det kunne være?
Postet 28.09.09 kl 12:11
Endret: 28.09.09 kl 12:13
AquaGirlJeg tror ikke det er fra egg! Eplesneglene mine er ikke kjønnsmodne og desuten så ville jeg ha sett eggene når jeg har vannbytte!
Eplesnegler kan legge egg i det skjulte, det er ikke alltid man ser eggklasene. Den kan ha parret seg fra der du kjøpte den f.eks og lagt eggene i ditt kar for så å dø. Eplesnegler skifter ikke skall, så det er nok nye små snegler du ha fått. Er du sikker på at det er eplesnegler, og ikke posthornsnegler eller lignende?
Postet 28.09.09 kl 12:16
Endret: 28.09.09 kl 12:17
Postet 28.09.09 kl 12:18
Endret: 28.09.09 kl 12:19
Postet 28.09.09 kl 12:35
Postet 28.09.09 kl 12:37
Joanna & Pål[QUOTE=AquaGirl] Og i dag fant jeg en gjennom siktig egg på glasset, med et slags levende ting som bevegde seg i den. Etter noen timer så var den borte! Har du noen annelse hva det kunne være?
For å kunne finne ut av hva det må jeg vite hvilke fisker du har i karet.
Jeg har 5 pansermallere, 6 blågurami, 3 skjørtetetra, 3 molly og 2 sugemallere!
Postet 28.09.09 kl 12:37
AquaGirl[QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl] Og i dag fant jeg en gjennom siktig egg på glasset, med et slags levende ting som bevegde seg i den. Etter noen timer så var den borte! Har du noen annelse hva det kunne være?
Hvite små egg som blir lagt på glasset er ofte av corydoras, så det er nok pansermallene dine som har lagt egg. Dessverre har du mange glupse fisker i karet ditt, så det er nok de som har spist opp egget du så, og alle andre egg som blir lagt.
Postet 28.09.09 kl 12:39
Endret: 28.09.09 kl 12:39
Joanna & Pål[QUOTE=AquaGirl]Jepp det er eplesngeler. Men vokser de fort da? Fordi jeg har hat sneglene i 1 månede og den lille eplesnegler har fått farge og hard skall.
Eplesnegler vokser ganske fort ja
Er det normalt at de dør etter å ha lagt egg? Jeg fant bare en del av dens kropp, resten må fiskene ha spist opp.
Postet 28.09.09 kl 12:40
AquaGirl[QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl]Jepp det er eplesngeler. Men vokser de fort da? Fordi jeg har hat sneglene i 1 månede og den lille eplesnegler har fått farge og hard skall.
Eplesnegler vokser ganske fort ja
Er det normalt at de dør etter å ha lagt egg? Jeg fant bare en del av dens kropp, resten må fiskene ha spist opp.
Nei, jeg har ikke hørt at dette er normalt. De dør som regel av at de er gamle.
Postet 28.09.09 kl 12:42
Joanna & Pål[QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl] Og i dag fant jeg en gjennom siktig egg på glasset, med et slags levende ting som bevegde seg i den. Etter noen timer så var den borte! Har du noen annelse hva det kunne være?
Hvite små egg som blir lagt på glasset er ofte av corydoras, så det er nok pansermallene dine som har lagt egg. Dessverre har du mange glupse fisker i karet ditt, så det er nok de som har spist opp egget du så, og alle andre egg som blir lagt.
Aww virkelig! Nei, dette er så kjipt ass.
Kommer de til å legge flere eg andre steder? Fordi det var bare en 1 på et sted!
Postet 28.09.09 kl 12:43
AquaGirl[QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl] Og i dag fant jeg en gjennom siktig egg på glasset, med et slags levende ting som bevegde seg i den. Etter noen timer så var den borte! Har du noen annelse hva det kunne være?
Kommer de til å legge flere eg andre steder? Fordi det var bare en 1 på et sted!
Hvis de først har begynt å legge egg vil de fortsette med det
Postet 28.09.09 kl 12:46
Joanna & Pål[QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl] Og i dag fant jeg en gjennom siktig egg på glasset, med et slags levende ting som bevegde seg i den. Etter noen timer så var den borte! Har du noen annelse hva det kunne være?
Men er det sånn at de legger et egg på et sted av gangen?
Postet 28.09.09 kl 12:48
Postet 28.09.09 kl 12:50
Endret: 28.09.09 kl 13:09
Joanna & Pål[QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl] Og i dag fant jeg en gjennom siktig egg på glasset, med et slags levende ting som bevegde seg i den. Etter noen timer så var den borte! Har du noen annelse hva det kunne være?
De svømmer med ett og ett egg av gangen, og fester det ett sted i karet Ofte er det på glasset, hos oss fanges mange av eggene under flyteplantene i karet.
Fanger dere eggene?
Postet 28.09.09 kl 12:52
Fanger dere eggene?
Ja, vi pleier å gjøre det for det er vanskelig å få dem til vokse opp i ett kar med andre fisker. For å ha størt overlevelse er det best å ha coryer i artkar slik at de kan få holde på alene. Mona har skrevet en fin aartikkel om lek og egglegging hos corydoras her finner du artikkelen
Ja, vi pleier å gjøre det for det er vanskelig å få dem til vokse opp i ett kar med andre fisker. For å ha størt overlevelse er det best å ha coryer i artkar slik at de kan få holde på alene. Mona har skrevet en fin aartikkel om lek og egglegging hos corydoras her finner du artikkelen
Postet 28.09.09 kl 12:56
Endret: 28.09.09 kl 13:08
Joanna & Pål[QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl][QUOTE=Joanna & Pål][QUOTE=AquaGirl] Og i dag fant jeg en gjennom siktig egg på glasset, med et slags levende ting som bevegde seg i den. Etter noen timer så var den borte! Har du noen annelse hva det kunne være?
De svømmer med ett og ett egg av gangen, og fester det ett sted i karet Ofte er det på glasset, hos oss fanges mange av eggene under flyteplantene i karet.
Fanger dere eggene?
Ok, skal lese den.
Og takk for all hjelpen
Postet 28.09.09 kl 13:01